Landelijk Aktie Komitee Scholieren


LAKS deelt conclusies Commissie Dijsselbloem

Kwaliteit van onderwijs moet de topprioriteit worden de komende jaren

Den Haag, 13 februari 2008- Het LAKS deelt de conclusies uit het rapport van de Commissie Dijsselbloem, dat vanochtend gepresenteerd is aan de Tweede Kamer. Het parlementair onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van protestacties van het LAKS over het 'Nieuwe Leren' in het voorjaar van 2007. De uitkomsten geven een goede basis om met het gehele onderwijsveld, het ministerie en de politiek te gaan werken aan een structurele en noodzakelijke verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs.

"De klachten die scholieren uitten in de protestacties van de vorige lente zijn bijna identiek overgenomen door de commissie", aldus Sywert van Lienden (voorzitter LAKS). "Ook toen al zaten scholieren juist in hun analyse van de problemen in het voortgezet onderwijs." Al tijdens deze 'Noodklokacties' gaf 68% van de scholieren aan te maken te hebben met nutteloze lessen. Het tweede zorgpunt was en is de kwaliteit van docenten. Uniek aan dit parlementaire onderzoek is dat voor het eerst niet-stemgerechtigden voor een enquêtecommissie hebben gezorgd. Van Lienden: "Het is teleurstellend dat het steeds weer de scholieren moeten zijn die de hete kolen uit het vuur halen voor de rest van het onderwijsveld. Keer op keer; bij de basisvorming, de Tweede Fase, het Nieuwe Leren en nu dan weer de 1040-urennorm, het zijn de scholieren die de kar trekken." De constatering dat het veld dichter bij de politiek dan bij de werkvloer staat is een juiste. De superbreedbandverbinding tussen de ivoren torens in onderwijshoofdstad Utrecht en politiek Den Haag houdt het onderwijs in een wurggreep.

Vrijheid en toezicht
De oplossingen die de commissie voorstelt komen grotendeels overeen met de visie van de Nederlandse scholieren op hun onderwijs. Vrijheid voor scholen om hun onderwijs naar eigen inzicht in te richten moet de basis vormen voor ons onderwijsstelsel. Zwaar toezicht door een onafhankelijke Inspectie is hiervoor een voorwaarde. De Inspectie mag niet meer onder directe politieke invloed staan. Dit zodat een minister of staatssecretaris de Inspectie niet meer kan gebruiken om politiek gewin te behalen. Een recent voorbeeld hierbij is de staatssecretaris die zich met haar boetebeleid dat gebaseerd is op onderzoek van de Onderwijsinspectie wil profileren als IJzeren Marja.

Examens

Het LAKS is het oneens met het voorstel om een voldoende op zowel het school- als het centraal examen te eisen. Dit leidt tot een grotere ontwaarding van het diploma doordat er meer gesjoemeld zal worden met schoolexamencijfers. Ook de oplossing van de commissie om de schoolexamens te standaardiseren is onwenselijk. Standaardisering, bijvoorbeeld in de vorm van Citotoetsen leidt tot een verlaging van het niveau en beperkt scholen in grote mate bij het invullen van het 'hoe', wat tegenstrijdig is met één van de kernpunten waar de commissie van uitgaat.

VMBO

De commissie pleit terecht voor herwaardering van het praktische gedeelte binnen het VMBO. Voor sommige scholieren is een startkwalificatie halen geen realiteit. De nadruk op teveel theorie zorgt voor gedemotiveerde scholieren. Het LAKS zou dan ook graag zien dat er een arbeidsmarktgerichte opleiding komt om goed onderwijsaanbod aan praktisch ingestelde scholieren te geven. Er moet waardering komen voor ambachtelijk ingestelde scholieren.

Toekomst

In de komende jaren moet volgens het LAKS de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs voorop staan. Vernieuwingen mogen alleen plaatsvinden op basis van wetenschappelijk onderbouwde rapporten en niet meer op de waan van de dag. Geen egostrelende stelselwijzigingen, zinloze vernieuwingen en verdere uitholling van goede lessen. De politiek en het onderwijsveld moeten dit rapport serieus nemen voordat zij weer in oude reflexen terugschieten. Het LAKS herinnert ze graag aan de opdracht die zij zich nu stellen.