Landelijk Aktie Komitee Scholieren
LAKS deelt conclusies Commissie Dijsselbloem
Kwaliteit van onderwijs moet de topprioriteit worden de komende jaren
Den Haag, 13 februari 2008- Het LAKS deelt de conclusies uit het
rapport van de Commissie Dijsselbloem, dat vanochtend gepresenteerd is
aan de Tweede Kamer. Het parlementair onderzoek is uitgevoerd naar
aanleiding van protestacties van het LAKS over het 'Nieuwe Leren' in
het voorjaar van 2007. De uitkomsten geven een goede basis om met het
gehele onderwijsveld, het ministerie en de politiek te gaan werken aan
een structurele en noodzakelijke verbetering van de kwaliteit van ons
onderwijs.
"De klachten die scholieren uitten in de protestacties van de vorige
lente zijn bijna identiek overgenomen door de commissie", aldus Sywert
van Lienden (voorzitter LAKS). "Ook toen al zaten scholieren juist in
hun analyse van de problemen in het voortgezet onderwijs." Al tijdens
deze 'Noodklokacties' gaf 68% van de scholieren aan te maken te hebben
met nutteloze lessen. Het tweede zorgpunt was en is de kwaliteit van
docenten. Uniek aan dit parlementaire onderzoek is dat voor het eerst
niet-stemgerechtigden voor een enquêtecommissie hebben gezorgd. Van
Lienden: "Het is teleurstellend dat het steeds weer de scholieren
moeten zijn die de hete kolen uit het vuur halen voor de rest van het
onderwijsveld. Keer op keer; bij de basisvorming, de Tweede Fase, het
Nieuwe Leren en nu dan weer de 1040-urennorm, het zijn de scholieren
die de kar trekken." De constatering dat het veld dichter bij de
politiek dan bij de werkvloer staat is een juiste. De
superbreedbandverbinding tussen de ivoren torens in onderwijshoofdstad
Utrecht en politiek Den Haag houdt het onderwijs in een wurggreep.
Vrijheid en toezicht
De oplossingen die de commissie voorstelt komen grotendeels overeen
met de visie van de Nederlandse scholieren op hun onderwijs. Vrijheid
voor scholen om hun onderwijs naar eigen inzicht in te richten moet de
basis vormen voor ons onderwijsstelsel. Zwaar toezicht door een
onafhankelijke Inspectie is hiervoor een voorwaarde. De Inspectie mag
niet meer onder directe politieke invloed staan. Dit zodat een
minister of staatssecretaris de Inspectie niet meer kan gebruiken om
politiek gewin te behalen. Een recent voorbeeld hierbij is de
staatssecretaris die zich met haar boetebeleid dat gebaseerd is op
onderzoek van de Onderwijsinspectie wil profileren als IJzeren Marja.
Examens
Het LAKS is het oneens met het voorstel om een voldoende op zowel het
school- als het centraal examen te eisen. Dit leidt tot een grotere
ontwaarding van het diploma doordat er meer gesjoemeld zal worden met
schoolexamencijfers. Ook de oplossing van de commissie om de
schoolexamens te standaardiseren is onwenselijk. Standaardisering,
bijvoorbeeld in de vorm van Citotoetsen leidt tot een verlaging van
het niveau en beperkt scholen in grote mate bij het invullen van het
'hoe', wat tegenstrijdig is met één van de kernpunten waar de
commissie van uitgaat.
VMBO
De commissie pleit terecht voor herwaardering van het praktische
gedeelte binnen het VMBO. Voor sommige scholieren is een
startkwalificatie halen geen realiteit. De nadruk op teveel theorie
zorgt voor gedemotiveerde scholieren. Het LAKS zou dan ook graag zien
dat er een arbeidsmarktgerichte opleiding komt om goed onderwijsaanbod
aan praktisch ingestelde scholieren te geven. Er moet waardering komen
voor ambachtelijk ingestelde scholieren.
Toekomst
In de komende jaren moet volgens het LAKS de verbetering van de
kwaliteit van het onderwijs voorop staan. Vernieuwingen mogen alleen
plaatsvinden op basis van wetenschappelijk onderbouwde rapporten en
niet meer op de waan van de dag. Geen egostrelende stelselwijzigingen,
zinloze vernieuwingen en verdere uitholling van goede lessen. De
politiek en het onderwijsveld moeten dit rapport serieus nemen voordat
zij weer in oude reflexen terugschieten. Het LAKS herinnert ze graag
aan de opdracht die zij zich nu stellen.