Gemeente Drechterland
13-2-2008
Schoolproject Martinuscollege afgerond in Drechterland
Hoe werkt de gemeente?
Dinsdag 22 januari was er bezoek van een groep van negen 2^e klas
leerlingen van het Martinuscollege.
Voor de leerlingen werd met dit bezoek een schoolproject afgerond over
besluitvorming. Best lastig te begrijpen hoe dat allemaal gaat bij een
gemeente. Best leuk om zelf een plan te bedenken en het met de
burgemeester te bespreken. Voor twee problemen die de leerlingen
hadden gezien, bedachten ze oplossingen.
Burgemeester Van der Riet ontving de leerlingen en gaf om te beginnen
informatie over de besluitvorming van de raad. Hij stelde voor een
soort Rondetafelgesprek te houden met de leerlingen om hun oplossingen
te bespreken.
Rondetafelgesprek
Er werden twee problemen aan de burgemeester voorgelegd: onderhoud
Hertog Willemweg in Hem en een idee voor een fietsverzamelpunt. Net
als bij een echt rondetafelgesprek was in deze eerste fase vooral de
bedoeling om het probleem van alle kanten te belichten en na te gaan
of er voldoende informatie is om tot een besluit te komen.
Ingewikkelder
Door de uitleg van de burgemeester werd helder dat de kinderen nog wel
met een aantal extra dingen rekening dienden te houden; de
werkelijkheid is vaak wat ingewikkelder. Maar hun ideeën werden
serieus genomen en ze krijgen er binnenkort een schriftelijke reactie
op.
Dit schoolproject valt onder de lessen Wereldstroom. Het is één van
de vier stromen die leerlingen kunnen kiezen in de onderbouw op het
Martinuscollege.
De plannen
Tijdens voorafgaande lessen hebben de leerlingen in twee groepen een
âprobleemâ behandeld dat voor hen belangrijk is om opgelost te worden.
Hun eerste wens was een oplossing voor een probleem in het onderhoud
van de Hertog Willemweg in Venhuizen en de Bernhardstraat in
Hoogkarspel. De fietsers ondervinden problemen als zij in deze straat
fietsen.
De 2e wens is de verzamelplek voor naar schoolgaande leerlingen op de
Kerspelweg in Hoogkarspel. De plek is te klein voor alle fietsers en
daardoor is het mogelijk dat er een gevaarlijke situatie ontstaat op
de weg voor het verkeer en de wachtende leerlingen. Tevens is er een
gemis van een âcarpoolplekâ. Bij het wachten staan ze dan lekker
droog.
---