Efficiëntere waterstofopslag voor autobrandstof
11 februari 2008
Ingenieur Govert Kruijtzer heeft in zijn promotieonderzoek gekeken
naar de mogelijkheden om waterstof op te slaan in dunne
magnesiumlagen, die tussen de 30 en 300 nanometer dik zijn. Om
waterstof als brandstof in auto's te gebruiken, is het van groot
belang dat het gewicht van het opslagmedium, magnesium dus, zo laag
mogelijk is ten opzichte van de hoeveelheid opgeslagen waterstof. Op
woensdag 13 februari promoveert Kruijtzer aan de Universiteit Utrecht.
Om waterstof als brandstof in auto's te gebruiken wordt gezocht naar
materialen die tijdelijk waterstof kunnen opslaan. De waterstof moet
bij het tankstation snel geladen kunnen worden en tijdens de rit
voldoende beschikbaar zijn. Een materiaal dat veel waterstof kan
opslaan is magnesium. Om magnesium te kunnen toepassen als
opslagmateriaal is het van groot belang dat het gewicht van het
opslagmediumzo laag mogelijk is ten opzichte van de hoeveelheid
opgeslagen waterstof. Het laden en lossen van waterstof moet zo snel
mogelijk verlopen en weinig energie kosten.
Door het toevoegen van katalysatoren en het nanostructureren (dus een
zo dun mogelijke laag van de katalysator/magnesium mix op een koolstof
support) van de magnesiumlagen, wordt waterstof sneller opgenomen en
losgelaten. Hoe dit verbeterde mechanisme precies werkt staat nog ter
discussie.
Dit project is uitgevoerd binnen het Duurzaam Waterstof programma van
ACTS (Advanced Chemical Technologies for Sustainability) onder leiding
van prof. dr. ir. K. de Jong en prof. dr. F. Habraken. ACTS is het
publiek-private samenwerkingsverband binnen NWO op het gebied van
duurzame chemie en katalyse. Samen met het gebied Chemische
Wetenschappen vormt ACTS het loket voor de chemie- en
technologiegerelateerde subsidieaanvragen in combinatie met life
sciences en fysica.
..............................
Noot voor de redactie,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek