D i rectie Voedselkwaliteit en Diergezondheid
Geachte Voorzitter,
Zoals ik heb toegezegd, hierbij de antwoorden op de vragen over Kwaliteitskeuring
Dierlijke Sector (KDS) en de postmortemkeuring die de leden Thieme en Van Velzen
tijdens het Algemeen Overleg over de Voedsel en Waren Autoriteit van 30 januari jl.
hebben gesteld.
1
Kan de minister aangeven of het rechtmatig is dat controles worden uitbesteed aan een BV
met winstoogmerk, terwijl Europa alleen uitbesteding van VWA-taken aan een onafhankelijke
stichting toestaat?
2
Europa eist dat de autoriteiten onpartijdigheid, kwaliteit en de consistentie van de
controles op elk niveau verzekeren. Dat kan volgens Europa alleen door middel van een
zogeheten control body. De Food and Veterinary Office (FVO), toezichthouder van de
Europese Commissie, constateerde vorig jaar dat KDS niet aan de eisen van een control
body voldoet.
Wat is daarmee gebeurd?
De VWA heeft uitsluitend de personele en logistieke organisatie van de officiële
assistenten die worden ingezet bij de postmortemkeuring, uitbesteed aan de B.V.
Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (B.V. KDS). Deze officiële assistenten werken onder
gezag en verantwoordelijkheid van de officiële dierenarts van de VWA. B.V. KDS heeft dus
geen zeggenschap over de manier waarop de officiële assistenten inhoudelijk hun werk
uitvoeren. Die zeggenschap ligt exclusief bij de VWA. Van uitbesteding of overdracht van
de controles aan een andere organisatie, of aan een B.V., is dan ook geen sprake. Er is
derhalve evenmin sprake van delegatie van controletaken aan een controleorgaan
("control body") als bedoeld in verordening (EG) nr. 882/2004.
In bovenstaande zin hebben de Nederlandse autoriteiten ook geantwoord op de
rapportage van de missie van de Food and Veterinary Office (FVO) van de Europese
Commissie van voorjaar 2006 waarin zij stelde dat de postmortemkeuring aan KDS was
gedelegeerd en KDS nog niet aan alle eisen van een controle-orgaan voldeed (zie bijlage).
Hierop is geen verdere reactie van de FVO of andere diensten van de Europese Commissie
ontvangen. Ook de FVO-reviewmissie in 2007 is hierop niet teruggekomen.
3
Hoe wordt belangenverstrengeling voorkomen?
De officiële assistenten werken onder inhoudelijk gezag en verantwoordelijkheid van de
officiële dierenarts van de VWA. In het contract van VWA met B.V. KDS is bepaald dat de
officiële assistenten onafhankelijk dienen te zijn van de slachterijen waar zij de keuringswerkzaamheden
uitvoeren.
Daarnaast is het werkproces zodanig ingericht dat het proces in principe geen discretionaire
bevoegdheid laat aan de officiële assistenten. De officiële assistenten verrichten
namelijk de door de Europese verordening opgestelde en voorgeschreven keuringshandelingen.
De officiële assistenten dienen te werken overeenkomstig een toezichtsprotocol
dat is opgesteld door de VWA, waarin de normen en normstellingen zijn
opgenomen ter borging van de kwaliteit van de roodvleeskeuringen en het aantal voor de
officiële controles benodigde personen. Voorts is door KDS een kwaliteitshandboek
opgesteld - dat door de VWA is goedgekeurd - waarin het kwaliteitssysteem van KDS is
vastgelegd. Op deze wijze is de werkwijze geobjectiveerd. Het voorgaande is eveneens
overeengekomen in voornoemd contract tussen de VWA en B.V. KDS.
Het bestuur van de Stichting Administratiekantoor KDS, de directeur van de B.V. KDS en de
bestuursleden van de stichting Centraal Bureau diensten aan Slachtdieren (CBS) hebben
geen invloed op de keuringsbeslissingen.
4
Wie zijn de eigenaren, bestuursleden, aandeelhouders, certificaathouders en functionarissen
van B.V. KDS en stichting Administratiekantoor B.V. KDS?
5
Wie zijn de eigenaren, bestuursleden, aandeelhouders, certificaathouders en functionarissen
van het moederbedrijf Centraal Bureau Slachtveediensten (B.V. CBS)?
De aandelen van de B.V. Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (B.V. KDS) zijn gecertificeerd.
De certificaten, en daarmee het economisch eigendom, zijn in handen van de stichting
CBS. Het juridisch eigendom en de zeggenschapsrechten over B.V. KDS zijn ondergebracht
in de Stichting Administratiekantoor KDS.
Het bestuur van de Stichting Administratiekantoor KDS bestaat statutair uit 5 of 7 natuurlijke
personen, van wie er 2 (respectievelijk 3) afkomstig zijn uit de stichting CBS. Thans
bestaat het bestuur feitelijk uit 3 personen.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
12 februari 2008 VD. 2008/246 3
Het bestuur van de stichting CBS bestaat statutair uit 17 personen die worden benoemd
door het Productschap Vee en Vlees (PVV).
Voor de gegevens van natuurlijke personen, verwijs ik u naar het handelsregister.
6
Klopt het dat de stichtingen niet aan hun eigen statutaire vereisten voldoen inzake het
aantal bestuursleden?
Het bestuur van de stichting Administratiekantoor KDS heeft twee vacatures.
In geval van één of meerdere vacatures in het bestuur zijn de overblijvende bestuursleden,
conform de statuten, volledig bevoegd. Derhalve ook met het huidige aantal van drie
bestuursleden, handelt de stichting conform haar eigen statuten.
Binnen het bestuur van de stichting Centraal Bureau diensten aan Slachtdieren bestaan
ook twee vacatures. Op voordracht van de organisaties die daartoe gerechtigd zijn, zal het
PVV tot benoeming over kunnen gaan.
7
Kan de minister aangeven of de overheid financiële bijdragen levert aan B.V. KDS of B.V.
CBS en of deze bedrijven vennootschapsbelasting betalen en zo ja, welke?
De VWA betaalt de B.V. KDS voor de inzet van de officiële assistenten bij de postmortemkeuringen.
De slachterijen betalen hiervoor een retributie aan de VWA conform de
Regeling retributies VWA veterinaire en hygiënische aangelegenheden.
Daarnaast heeft de overheid bijgedragen aan de extra opleidingskosten voor officiële
assistenten die de B.V. KDS moest betalen, omdat er minder VWA-keurmeesters zijn
overgegaan dan verwacht.
De stichting CBS en B.V. KDS zijn door de belastingdienst aangemerkt als indirect
overheidslichaam als bedoeld in artikel 2, lid 7 van de Wet op de vennootschapsbelasting
1969, waardoor zij niet onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting.
8
Hoe is de opsplitsing van de VWA verlopen in 2005 en wat zijn de ervaringen van het
huidige functioneren?
In 2005 is in eerste instantie de inzet van de officiële assistenten via B.V. KDS bij de
postmortemkeuring getest. Daarna is de manier waarop de postmortemkeuring door de
officiële assistenten van KDS wordt uitgevoerd, vastgelegd in een uitvoeringscontract
tussen de VWA en B.V. KDS.
De kwaliteit van de postmortemkeuring is naar wens.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
12 februari 2008 VD. 2008/246 4
9
Hoe vinden de postmortemkeuringen in slachterijen op dit moment plaats en is daar een
VWA-arts bij aanwezig of alleen een KDS-assistent?
Het systeem voorziet erin dat bij de postmortemkeuring 1 of meer officiële assistenten
aanwezig zijn. Daarnaast is in de grote slachterijen sprake van permanent toezicht door
een VWA-dierenarts. Bij kleinere slachterijen en zelfslachtende slagers houdt de VWA,
afhankelijk van het aantal slachtingen per week, 1 keer per week of 1 keer in de 4 weken,
toezicht op de postmortemkeuring door de officiële assistenten.
10
Moeten we het onafhankelijk Staatstoezicht op vee, vlees en levensmiddelen niet gewoon
onder VWS herstellen?
Het Staatstoezicht op de volksgezondheid, waaronder het toezicht op levensmiddelen
vanuit het perspectief van volksgezondheid, valt onder het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (VWS). De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) vormt een onderdeel
van het Staatstoezicht.
Dat de VWA beheersmatig onder mijn ministerie ressorteert, doet aan het voorgaande
niet af.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit