Klantgericht Bouwen: kwaliteit en tevredenheid nieuwbouw loopt terug
12/02/2008 15:55
Vereniging Eigen Huis
Stichting Klantgericht Bouwen: "Klantgerichte Bouwers beter in steeds slechter presterende markt"
Maarssen, 12 februari 2008
Vandaag ontvangen 76 bouwondernemingen het Keurmerk Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven leveren hun nieuwbouwhuizen beter af en bieden hun klanten een betere dienstverlening dan de doorsnee Nederlandse bouwonderneming.
Bouw presteert steeds slechter op alle onderdelen
Er is echter ook reden tot zorg. De prestaties van de gehele bouwsector vertonen de afgelopen jaren een negatieve trend. Het gemiddeld aantal gebreken per woning steeg in 2007 naar 24,5 tegen 20 gebreken in 2004. Klantgerichte bouwers presteren jaarlijks op dit onderdeel aanzienlijk beter en leverden hun nieuwe woningen in 2007 met gemiddeld 15 opleverpunten op.
Het snel herstellen van oplevergebreken in nieuwbouwwoningen loopt eveneens terug. De bouwsector presteerde in 2007 slechter met bijna 15 resterende opleverpunten die niet binnen 5 werkdagen zijn hersteld tegen 11 resterende gebreken in 2004. Klantgerichte bouwers scoren met 7 resterende opleverpunten na 5 werkdagen.
Als het gaat om de dienstverlening van de bouwer zoals de koper die ervaart, presteerde de bouwsector in 2007 onvoldoende, met een gemiddeld rapportcijfer van 5,6 op vier onderdelen. Klantgerichte Bouwers behalen op alle onderdelen een voldoende en scoren een gemiddeld rapportcijfer van 6,4.
Best presterende bouwbedrijven bekroond
Ook dit jaar ontvangen twee bouwondernemingen die in 2007 excelleerden in dienstverlening én opleveringsprestaties een extra prijs. Daarmee vervullen zij een voorbeeldfunctie voor de bouw in Nederland. Tot beste Klantgerichte Bouwers 2008 werden uitgeroepen Loohuis Bouwbedrijf B.V. uit Heeten (in de categorie tot 50 koopwoningen) en Aannemersbedrijf P. Hoedemakers en Zn B.V. uit Rosmalen (in de categorie vanaf 50 koopwoningen).
Kopers nieuwbouwwoningen geven rapportcijfer aan hun bouwonderneming
Bouwkundigen van Vereniging Eigen Huis controleren de kwaliteit van opgeleverde woningen en noteren het aantal oplevergebreken. Daarnaast geven kopers een rapportcijfer voor hun ervaringen met de bouwonderneming in onder meer de verkoopfase, de bouwfase en de opleveringsfase. Gebleken is dat het voor bouwondernemingen moeilijk is om op alle zes gemeten onderdelen bovenmatig te presteren. Alleen als ze daar in slagen komt een bouwbedrijf in aanmerking voor het Keurmerk Klantgericht Bouwen.
Samenwerking tussen bouwbranche en consumentenbranche
Het Keurmerk Klantgericht Bouwen wordt verstrekt door de in 2003 opgerichte Stichting Klantgericht Bouwen, een gezamenlijk initiatief van Vereniging Eigen Huis en Bouwend Nederland. Het keurmerk geeft door continu meten zakelijke opdrachtgevers en kopers inzicht in de kwaliteit van de bouwondernemingen. Met de uitkomsten van de metingen kunnen aangesloten bedrijven hun eigen bedrijfsprocessen verbeteren. In 2007 namen bijna 120 bedrijven deel aan het initiatief Klantgericht Bouwen. Gezamenlijk meldden zij 9.500 koopwoningen aan, wat neerkomt op meer dan 20% van de totale jaarlijkse nieuwbouw in Nederland.
http://www.klantgerichtbouwen.nl