nummer 030 / Ede, 12 februari 2008
zowel bij autochtone als bij allochtone leerlingen
Gemeente Ede bestrijdt taalachterstanden
Op 1 augustus 2010 moeten 20 % méér kinderen met een taalachterstand
aan de programmas voor vroeg- en voorschoolde educatie (VVE) deelnemen
dan op 1 augustus 2006.
Het beleid voor kinderen met een onderwijsachterstand ligt vast in het
landelijke onderwijsachterstandenbeleid. Dit beleid is er op gericht
taalachterstanden zo vroeg mogelijk en zo effectief mogelijk aan te
pakken. Ook in Ede zijn nog altijd veel kinderen van zowel autochtone
als allochtone kinderen met een te grote taalachterstand.
De gemeente Ede richt zich niet alleen op leerlingen met laagopgeleide
ouders. De doelgroep is uitgebreid met de kinderen die naar de
reguliere peuterspeelzaal/voorschool in de buitendorpen gaan.
In een aantal buitendorpen worden steeds vaker voorscholen opgericht
die zich in de basisschool bevinden. Deze voldoen nog niet aan alle
voorwaarden voor vroeg- en voorschoolse educatie (zoals deelname van
drie dagdelen per week), maar zijn wel belangrijk voor de (taal-)
ontwikkeling van de kinderen.
Bovendien richt de gemeente zich ook op kinderen die door Welstede, de
scholenconsulent/onderwijsvoorlichters, Kruiswerk West Veluwe
(consultatiebureau), en andere instellingen naar VVE-programmas worden
doorverwezen omdat er achterstanden zijn in de ontwikkeling.
Speerpunten
Het onderwijsachterstandenbeleid van de gemeente Ede kent een aantal
speerpunten:
* Voor- en vroegschoolse educatie: De gemeente is verantwoordelijk
voor vve voor kinderen van 2 en 3 jaar. Op diverse
peuterspeelzalen wordt met een VVE programma zoals
Pyramide.gewerkt. De basisscholen zijn verantwoordelijk voor het
vroegschoolse deel.
* Schakelklassen: Gedurende schooljaar 2007-2008 is er een voltijd
schakelklas bij de Johannes Calvijnschool te Ederveen en twee
deeltijdschakelklassen bij de openbare basisscholen De Zuiderpoort
en t Palet.
* Scholenconsulent/spreidingsbeleid; In Ede wordt gestreefd naar een
evenredige spreiding van autochtone en allochtone leerlingen op de
basisscholen;
* Overige activiteiten: Op diverse basisscholen zijn er activiteiten
die niet behoren tot VVE-programmas maar daar wel een direct
verband mee hebben. Aan deze projecten neemt met name de moeilijk
te bereiken doelgroep van peuters uit de buitendorpen deel. Het
gaat hier bijvoorbeeld om een prentenboekenbibliotheek waarbij
ouders worden gestimuleerd om hun kinderen voor te lezen.
---
Gemeente Ede