nummer 21 / Ede, 12 februari 2008
4 % uitkeringsgerechtigden fraudeert
Sociale Recherche constateert binnen de WERV voor ruim 1 miljoen aan
fraude
Ongeveer één op de 25 mensen met een Wwb-uitkering in de gemeenten
Ede, Wageningen, Veenendaal en Rhenen is betrapt op bijstandsfraude.
Het gemiddelde fraudebedrag is ongeveer 9000.
fraude
De Sociale Recherche van de gemeente Ede werkte in 2007 ook voor de
andere WERV-gemeenten Wageningen, Veenendaal en Rhenen. In totaal
heeft de sociale recherche in de vier gemeenten 133 fraudezaken
afgerond. In totaal werd voor een bedrag van 1.189.961,00 aan fraude
geconstateerd. In de vier gemeenten waren in dat jaar ongeveer 3200
klanten met een Wwb-uitkering.
In de gemeente Ede zelf hebben de sociaal rechercheurs 57 fraudezaken
afgerond. Het totale fraudebedrag in Ede bedroeg 527.972, gemiddeld
ruim 9000 per fraudezaak. Het totaal aantal klanten bedroeg in de
gemeente Ede in 2007 ongeveer 1400.
De meeste van deze fraudezaken komen voort uit het verzwijgen van
witte en zwarte inkomsten (autohandel en bedrijfsmatige verkoop via
internet), verzwegen vermogen (onroerend goed in Nederland en het
buitenland en verzwegen bankrekeningen) en samenwoningfraude.
Als er fraude geconstateerd wordt, vordert de gemeente het ten
onrechte uitgekeerde bedrag altijd terug. Ligt het fraudebedrag boven
de 6000, dan maken de sociaal rechercheurs proces verbaal op en wordt
de zaak overgedragen aan het Openbaar Ministerie. In de WERV-gemeenten
gebeurde dat in 2007 54 maal, waarvan 26 maal in Ede. Het Openbaar
Ministerie beslist of er strafvervolging ingezet wordt.
Preventie
De gemeente Ede vindt het bestrijden van fraude belangrijk, maar het
voorkómen van fraude nog belangrijker. De fraudepreventiemedewerkers
van de gemeente Ede zijn in 2007 257 keer op huisbezoek geweest. Dit
leidde in:
* 50 (19,5 %) gevallen tot een afwijzing of beëindiging van de
uitkering;
* 19 (7,4%) gevallen tot een aanpassing (in positieve of in
negatieve zin) van de uitkering;
* 188 (73,2%) gevallen tot het toekennen of voortzetten van de
uitkering.
Huisbezoek vindt vooral plaats als de medewerkers het vermoeden hebben
dat er met de aanvraag of de uitkering iets niet helemaal in orde is.
Daarnaast werden door middel van themacontroles 87 cliënten
onderzocht. Themacontroles zijn bijvoorbeeld controles van alle
uitkeringsgerechtigden met een opvallend laag watergebruik (wat duidt
op mogelijk samenwonen) of controles naar aanleiding van signalen van
de belastingdienst. Dit leidde in:
* 8 (9,2%) gevallen tot een beëindiging van de uitkering
* 1 (1,1 %) geval tot een aanpassing van de uitkering;
* 78 ( 89,7%) gevallen tot het voortzetten van de uitkering.
---
Gemeente Ede