Radboud Universiteit Nijmegen
Terminale zorg buiten kantoortijd: informatieoverdracht kan beter
Zo'n driekwart van de huisartsen is ook buiten kantoortijd bereikbaar
voor terminale zorg. Over de terminale zorg op de huisartsenpost zijn
artsen tevreden; een knelpunt vormt echter de informatieoverdracht.
Meer dan de helft van de huisartsen zegt dat deze onvolledig is en
niet up to date. Dit schrijft Paul Giesen, huisarts en onderzoeker bij
de afdeling Kwaliteit van Zorg van het UMC St Radboud deze week in
Medisch Contact.
Samen met Elmie Terpstra, huisarts in opleiding en Bart Schweitzer,
huisarts en onderzoeker bij het VU Medisch Centrum heeft hij onderzoek
gedaan naar de zorgkwaliteit voor terminale patiënten.
Onderzoek zorgkwaliteit terminale patiënten
Continue zorg en persoonlijke beschikbaarheid zijn wezenlijke aspecten
van terminale zorg. In samenspraak met de Vereniging Huisartsenposten
Nederland (VHN) hebben de onderzoekers ruim zevenhonderd huisartsen in
vier verschillende regio's vragen voorgelegd over de zorgkwaliteit
voor terminale patiënten en hen gevraagd om praktijkaanbevelingen te
doen.
Uit dat onderzoek komt naar voren dat huisartsen ook na beëindiging
van hun dienst in principe beschikbaar willen blijven voor de
persoonlijke zorg van hun patiënt. De wens om beschikbaar te zijn,
ligt zo'n 7 procent lager dan in de periode waarin huisartsen nog in
kleine waarneemgroepen werkten. Ter verklaring wijst Giesen op een
mogelijk veranderde beroepshouding. Daarnaast vermoedt hij dat het
werken in deeltijd een rol speelt. Parttime werkende huisartsen
blijken het lastig te vinden weekenddiensten en privé (zorg voor
kinderen) te combineren.
Gebrekkige overdracht informatie
Meer reden tot zorg geeft de gebrekkige overdracht van informatie aan
de huisartsenpost. Als reden om geen informatie door te geven, zegt
ruim 40 procent van de respondenten dat de situatie van de patiënt
snel kan verslechteren. Zo'n 30 procent is de overdracht van
informatie vergeten en bij zo'n 20 procent van de gevallen ontstaat de
onvolledige informatie vanwege ontslag uit het ziekenhuis.
Ruim de helft van de respondenten doet suggesties om de
informatieoverdracht te verbeteren. Een belangrijke aanbeveling is de
verbetering van het elektronisch berichtenverkeer. Daarnaast stellen
artsen voor om de terminale zorg meer in eigen hand te houden en niet
onnodig over te dragen aan de huisartsenpost. Paul Giesen wil met zijn
onderzoeksteam verder onderzoek doen om de kwaliteit van de terminale
zorg buiten kantoortijden te helpen verbeteren.