Radboud Universiteit Nijmegen


Terminale zorg buiten kantoortijd: informatieoverdracht kan beter

Zo'n driekwart van de huisartsen is ook buiten kantoortijd bereikbaar voor terminale zorg. Over de terminale zorg op de huisartsenpost zijn artsen tevreden; een knelpunt vormt echter de informatieoverdracht. Meer dan de helft van de huisartsen zegt dat deze onvolledig is en niet up to date. Dit schrijft Paul Giesen, huisarts en onderzoeker bij de afdeling Kwaliteit van Zorg van het UMC St Radboud deze week in Medisch Contact.

Samen met Elmie Terpstra, huisarts in opleiding en Bart Schweitzer, huisarts en onderzoeker bij het VU Medisch Centrum heeft hij onderzoek gedaan naar de zorgkwaliteit voor terminale patiënten.

Onderzoek zorgkwaliteit terminale patiënten
Continue zorg en persoonlijke beschikbaarheid zijn wezenlijke aspecten van terminale zorg. In samenspraak met de Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN) hebben de onderzoekers ruim zevenhonderd huisartsen in vier verschillende regio's vragen voorgelegd over de zorgkwaliteit voor terminale patiënten en hen gevraagd om praktijkaanbevelingen te doen.

Uit dat onderzoek komt naar voren dat huisartsen ook na beëindiging van hun dienst in principe beschikbaar willen blijven voor de persoonlijke zorg van hun patiënt. De wens om beschikbaar te zijn, ligt zo'n 7 procent lager dan in de periode waarin huisartsen nog in kleine waarneemgroepen werkten. Ter verklaring wijst Giesen op een mogelijk veranderde beroepshouding. Daarnaast vermoedt hij dat het werken in deeltijd een rol speelt. Parttime werkende huisartsen blijken het lastig te vinden weekenddiensten en privé (zorg voor kinderen) te combineren.

Gebrekkige overdracht informatie
Meer reden tot zorg geeft de gebrekkige overdracht van informatie aan de huisartsenpost. Als reden om geen informatie door te geven, zegt ruim 40 procent van de respondenten dat de situatie van de patiënt snel kan verslechteren. Zo'n 30 procent is de overdracht van informatie vergeten en bij zo'n 20 procent van de gevallen ontstaat de onvolledige informatie vanwege ontslag uit het ziekenhuis.

Ruim de helft van de respondenten doet suggesties om de informatieoverdracht te verbeteren. Een belangrijke aanbeveling is de verbetering van het elektronisch berichtenverkeer. Daarnaast stellen artsen voor om de terminale zorg meer in eigen hand te houden en niet onnodig over te dragen aan de huisartsenpost. Paul Giesen wil met zijn onderzoeksteam verder onderzoek doen om de kwaliteit van de terminale zorg buiten kantoortijden te helpen verbeteren.