Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF
Goed patiëntschap eenzijdig
12 februari 2008
Het vandaag verschenen RVZ-signalement over goed patiëntschap roept
bij de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) gemengde
gevoelens op.
Volgens adjunct-directeur Atie Schipaanboord is het goed dat er
gekeken wordt naar de relatie tussen de patiënt en de zorgverlener. De
nadruk zou daarbij moeten liggen op de wijze waarop de patiënt
ondersteund kan worden in het nemen van zijn verantwoordelijkheden.
Volgens Schipaanboord verengt de discussie zich teveel tot het verbale
en agressieve gedrag van sommige patiënten.
"Natuurlijk mag van een patiënt verwacht worden dat hij zich
behoorlijk gedraagt, zijn rekeningen betaalt en meewerkt aan een goede
behandeling. Het RVZ-advies gaat uit van algemeen geldende
omstandigheden maar biedt geen oplossing voor mensen die, door welke
omstandigheden dan ook, buiten de boot vallen. Het advies is van
toepassing voor goed opgeleide, mondige mensen met een redelijk
inkomen. Maar lang niet iedereen verkeert in die situatie. Het advies
gaat er vanuit alsof dé patiënt zou bestaan. Sancties richting patiënt
is wel het laatste middel waaraan je moet denken. Wij hadden liever
gezien dat in het signalement meer aandacht werd geschonken aan de rol
die de zorgverlener moet vervullen om goed patiëntschap te
bevorderen."
De NPCF wijst op het belang van toegankelijke en begrijpelijke
informatie. Bijvoorbeeld bij therapietrouw en het op juiste wijze
gebruiken van medicijnen, is dat van wezenlijk belang. Artsen en
apothekers spelen daarin een grote rol. De verantwoordelijkheid
eenzijdig bij de patiënt leggen is volgens Schipaanboord een verkeerde
keuze. "Kijk alleen maar eens naar de leesbaarheid van bijsluiters.
Voor grote groepen mensen zijn die volstrekt onbegrijpelijk. En dan
gaat men er ook nog eens vanuit dat alle inwoners van dit land het
Nederlands meester zijn."
Ook in de zorg ziet de NPCF dat men steeds meer alles in regeltjes wil
vervatten, terwijl het kenmerk van zorg nu juist maatwerk is. "Zeker
in de relatie tussen zorgverlener en patiënt zou dat het primaire
aandachtsgebied moeten zijn."