Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Focus op kwaliteit: Vernieuwing van accreditatie in het hoger onderwijs1
1. Inleiding
De kwaliteit van het onderwijs en borging van de kwaliteit zijn belangrijke onderwerpen. In
het Coalitieakkoord zijn enkele uitgangspunten geformuleerd. "Onderwijsinstellingen krijgen
meer mogelijkheden om invulling te geven aan het onderwijs door vertrouwen te geven aan
de professionals, minder regels en minder toezicht". Voor de vormgeving van het toezicht is
"verdiend vertrouwen" een belangrijk uitgangspunt: "Als de kwaliteit tekort schiet moet de
minister snel en effectief kunnen ingrijpen. Bij goed presteren van onderwijsinstellingen zal
sprake zijn van vermindering van toezicht". Deze uitgangspunten hebben de aanzet gegeven
om de bestaande arrangementen met betrekking tot kwaliteitszorg en het toezicht in het
onderwijs opnieuw te bezien en voorstellen te formuleren voor zowel de vernieuwing van het
toezicht op het onderwijs in brede zin als van de accreditatie in het hoger onderwijs.
In 2010 zijn alle opleidingen na het doorlopen van de eerste ronde geaccrediteerd en kunnen
we erop vertrouwen dat alle opleidingen voldoen aan de eisen van basiskwaliteit. Op grond
van dit vertrouwen in de basiskwaliteit zijn er goede redenen om de tweede ronde anders in te
richten. In de eerste plaats omdat we ruimte willen maken voor de instellingen en
professionals om te werken aan verdere substantiële kwaliteitsverbetering. In de tweede
plaats omdat de toegevoegde waarde van een tweede ronde in ongewijzigde vorm niet meer in
verhouding staat tot de zware lasten van het accreditatieproces voor de instellingen 2. Binnen
de universiteiten en hogescholen bestaat zowel bij bestuurders als professionals al langere
tijd onvrede over de lasten van accreditatie, maar vooral over het bureaucratisch gehalte.
Daar staat tegenover dat de huidige maatschappelijke onrust over aspecten van kwaliteit niet
altijd terug te vinden is in de uitkomsten van de accreditaties.
Deze notitie bevat voorstellen voor een accreditatiesysteem dat een sterke kwaliteitscultuur
binnen de instellingen stimuleert, gedragen door professionals. Accreditatie moet een proces
worden dat zowel basiskwaliteit borgt als stimuleert tot meer kwaliteit; een effectieve
kwaliteitsborging op maat: krachtige interventie wanneer dat nodig is, ruimte geven wanneer
het vertrouwen is verdiend.
Voor de tweede accreditatieronde is mijn voorstel concreet:
De zesjaarlijkse accreditatie van opleidingen vindt onverminderd plaats op het niveau van de
opleiding. Een instelling kan daarnaast een zogeheten instellingsaudit laten verrichten door
de NVAO. Wanneer door de NVAO bij zo'n grondige doorlichting is vastgesteld (onder meer)
dat de interne kwaliteitszorg van een instelling zó goed op orde is dat de kwaliteit van de
opleidingen continu verbeterd wordt, komt de instelling in een ander accreditatieregime
terecht. In zo'n regime van `verdiend vertrouwen' geschiedt de accreditatie van opleidingen
op een andere wijze dan in het geval er géén positieve instellingsaudit is. In het regime van
1 Het gaat in deze notitie om bekostigd én aangewezen hoger onderwijs, tenzij anders vermeld.
2 Twee recente evaluaties door buitenlandse deskundigen adviseren om de last van accreditatie te verminderen en meer ruimte
te maken voor verbeterprocessen binnen de instellingen: Thematic Review of Tertiary Education, The Netherlands; OECD
Country Note, May 2007 en het rapport van de Reviewcommissie van de NVAO (september 2007).
---
`verdiend vertrouwen' visiteren onafhankelijke deskundigen een opleiding en spreken een
oordeel uit over `accreditatiewaardigheid'. Vervolgens toetst de NVAO het opleidingsrapport
van het panel op een klein aantal kernfacetten die het hart van de onderwijskwaliteit raken,
en accrediteert op basis daarvan al dan niet een opleiding. De professional kan zijn of haar
aandacht en energie steken in verbetersuggesties van deskundigen die over de kern van zijn
of haar vak gaan en hoeft zich minder bezig te houden met allerlei randvoorwaardelijke
facetten die meer op het niveau van de instelling liggen. Op instellingsniveau is immers al
aangetoond dat een instelling voor wat betreft kwaliteitszorg, voorzieningen, betrokkenheid
studenten, personeelsbeleid etc. vertrouwen verdient. Zo ontstaat een stelsel waarin:
a) door het laten voltrekken van de instellingsaudit de interne kwaliteitscultuur
instellingsbreed een impuls krijgt;
b) bij de opleidingsaccreditatie de aandacht komt te liggen bij de essentie van het onderwijs:
(verbetering van) de inhoudelijke kwaliteit;
c) een betere balans ontstaat tussen het de maat nemen van opleidingen (accountability)
enerzijds en een verbeterfunctie (quality improvement) anderzijds.
In deze notitie worden, na een schets van de context van kwaliteit, bestuur en toezicht in het
hoger onderwijs de uitgangspunten voor de `tweede ronde accreditatie' beschreven.
Vervolgens wordt nader invulling gegeven aan deze uitgangspunten. De rol van werkgevers en
studenten komt aan de orde en de notitie sluit af met een voorstel voor de vervolgstappen om
het nieuwe accreditatiesysteem vorm te geven.
2. Goed hoger onderwijs vraagt om goed bestuur en goed toezicht.
Goed hoger onderwijs.....
Werkgevers zijn doorgaans zeer tevreden over de inzetbaarheid en vaardigheden van
afgestudeerden. De kwaliteit blijft goed ondanks de sterk gegroeide instroom van studenten.
Dat betekent niet dat de kwaliteit van het onderwijs niet verder verbeterd kan worden. De
verwachtingen van politiek en samenleving zijn erg hoog. Nederland wil tot de top van 's
werelds kenniseconomieën behoren. Ook zien we dat jongeren en hun ouders hoge eisen
stellen aan het onderwijs. Om die ambities te verwezenlijken, is het essentieel om naast het
behoud van de talrijke goede eigenschappen van ons onderwijs en onderzoek een aantal
thema's aan te pakken waarop winst geboekt kan worden; denk aan het bestrijden van de
uitval van studenten in de bachelorfase.
Tegelijkertijd is duidelijk dat universiteiten en hogescholen voortvarend bezig zijn met het
verbeteren van onderwijskwaliteit en differentiatie. De NVAO bevestigt dit in haar jaarverslag
2006: de aandacht van de instellingen voor contacturen en kwaliteit van toetsing is
toegenomen. Dat geldt ook voor de begeleiding en kennisoverdracht door de docent. Ook is er
toenemende aandacht voor diversiteit, zowel tussen opleidingen als tussen studenten. Daar
bovenop heeft de HO-sector een eigen agenda ontwikkeld om studiecultuur en kwaliteit van
onderwijspersoneel te verbeteren. De aanpassingen van het accreditatiestelsel zoals
voorgesteld in deze notitie haken in op deze versterking van de kwaliteitscultuur van de
instellingen. De recent verschenen Strategische Agenda voor het hoger onderwijs en
onderzoek gaat over de ambities voor het hoger onderwijs mét concrete oplossingsrichtingen,
die in samenspraak met de belanghebbenden zijn ontwikkeld.
---
......vraagt om goed bestuur en om duidelijke verantwoordelijkheden...
Zelfstandige en zelfbewuste instellingen zijn een noodzakelijke voorwaarde om het beste
hoger onderwijs te realiseren. De overheid stuurt op afstand, is verantwoordelijk voor de
publieke belangen: de toegankelijkheid, kwaliteit en rechtmatigheid. Maar `afstand' is geen
`afstandelijkheid': bij het streven naar beter hoger onderwijs past een betrokken overheid en
een gemeenschappelijke aanpak in goed wederzijds vertrouwen. De instellingen zijn integraal
verantwoordelijk voor de uitvoering van de publieke taak: de wijze waarop het onderwijs
wordt gerealiseerd, inclusief de bedrijfsvoering, de interne kwaliteitsborging, de
verantwoording en het intern toezicht3. Binnen de instelling zijn checks and balances
voorzien om de publieke belangen zoals de kwaliteit van het hoger onderwijs te borgen. Intern
zou dit gegarandeerd moeten zijn door de medezeggenschap van studenten en staf. De
examencommissies dragen de verantwoordelijkheid voor zorgvuldige toetsing en examinering
en bewaken het niveau van het hoger onderwijs, hoewel de onafhankelijkheid en
transparantie van deze organen wel moet worden verbeterd4. Extern zijn werkgevers en
andere (kennis)instellingen betrokken als partijen die belang hebben bij goed hoger
onderwijs. `Goed bestuur' betekent ook dat rekening wordt gehouden met en
verantwoording wordt afgelegd aan - de verschillende externe belanghebbenden. In het hoger
onderwijs is "goed bestuur" niet louter een streefbeeld. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat
zowel de HBO-raad als de VSNU de gemeenschappelijke opvattingen en normen van goed
bestuur hebben vastgelegd in een eigen governancecode. Dat betekent overigens niet dat
`goed bestuur' overal in volle omvang is gerealiseerd. Zo is al eerder geconstateerd dat het
functioneren van de raden van toezicht verbetering behoeft, evenals de interne kwaliteitszorg
op instellingsniveau bij veel instellingen. Het is daarbij van belang dat de functies van bestuur
en toezicht helder van elkaar worden onderscheiden.
.....en goed toezicht.
Het overheidstoezicht en accreditatie vormen het sluitstuk van het zojuist beschreven stelsel
van goed bestuur.
Méér extern toezicht betekent echter niet zonder meer dat de kwaliteit van het onderwijs
beter wordt. We moeten ons realiseren dat de grenzen nabij zijn van wat door aanscherping
van overheidseisen en extern toezicht te bereiken is. Naarmate de overheid de eisen verhoogt
en de sancties verzwaart, zal de neiging tot bureaucratisering, ritualisering en ontwijking
groter worden. We hebben in de eerste plaats behoefte aan een sterke kwaliteitscultuur in de
instellingen, gedragen door de professionals. Een te grote nadruk op het externe toezicht doet
afbreuk aan de eigen verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de instellingen. Bovendien
streeft dit kabinet naar reductie van administratieve lasten, terwijl een belangrijk deel van de
administratieve lasten in het hoger onderwijs is gekoppeld aan toezicht, registratie en
accreditatie van opleidingen. Dit dilemma kan worden opgelost door `kwaliteitszorg op maat',
op basis van verdiend vertrouwen.
3 De tekst over (goed) bestuur en raden van toezicht gaan primair over bekostigd hoger onderwijs.
4 De positie van het kabinet op dit punt is neergelegd in de beleidsreactie op het advies van de Onderwijsraad over examinering
(Kamerstuk 2006-2007; 30800 VIII, nr. 156; 5 juli 2007).
---
Het overheidstoezicht moet aansluiten op en gebruik maken van de kwaliteitsborging die door
de instellingen wordt gerealiseerd. Accreditatie en het overheidstoezicht moeten effectief,
subsidiair en proportioneel zijn:
· `subsidiair' omdat het aansluit op de eigen verantwoordelijkheid van de instellingen
voor kwaliteitszorg;
· `proportioneel' omdat het met minder extern toezicht toe kan waar dat mogelijk is, en
méér toezicht kan inzetten als de situatie dat vraagt.
· effectief, omdat het niet uitgaat van blind vertrouwen maar snelle en effectieve
interventie mogelijk maakt als de kwaliteitsborging op lagere niveaus tekort schiet.
3. De tweede ronde van accreditatie.
Mijn uitgangspunten voor het nieuwe accreditatiesysteem zijn:
a.
Externe onafhankelijke beoordeling van de kwaliteit van het onderwijs is noodzakelijk.
Samenleving, werkgeversorganisaties en studenten verwachten van universiteiten en
hogescholen dat zij zich geregeld openstellen voor externe, onafhankelijke beoordeling van
hun processen en resultaten. Ook de professionals zelf stellen een inhoudelijke beoordeling
van hun opleiding meestal zeer op prijs. Dit is een aangrijpingspunt voor de verbeterfunctie.
Dit uitgangspunt is ook op Europees niveau vastgelegd door de Bologna-ministers: een
onafhankelijke, externe toets op de kwaliteit van het onderwijs wordt beschouwd als een
noodzakelijke voorwaarde om te komen tot de Europese Hoger Onderwijsruimte. Meer in het
bijzonder geldt dat de kwaliteit van het onderwijs periodiek wordt getoetst door
onafhankelijke deskundigen.
b. De administratieve lasten worden verminderd.
Aspecten van kwaliteit die beter op instellingsniveau kunnen worden beoordeeld zullen
worden onderscheiden van kwaliteitsaspecten die op opleidingsniveau moeten worden
beoordeeld. Op deze manier moet de accreditatielast structureel worden verminderd. Zo
hoeft niet langer iedere opleiding afzonderlijk aan te tonen hoe bijvoorbeeld het
personeelsbeleid in elkaar steekt, en dat er adequate voorzieningen zijn. Het ligt overigens
wel voor de hand dat de instellingen in de tweede ronde accreditatie moeten investeren in de
eigen interne kwaliteitszorg. De verbetering van de interne kwaliteitscultuur vraagt
commitment en energie van bestuurders en professionals. Tegenover vermindering van
administratieve lasten staat daarmee ook een extra inspanning op onderdelen. Zowel de
uitvoeringstoets administratieve lasten als de uitkomsten van enkele pilots moeten inzicht
geven op dit vlak.
c. De instellingen garanderen de regelmatige onafhankelijke beoordeling van opleidingen
onder toezicht van de accreditatieorganisatie.
Het eigenaarschap van kwaliteitsbeoordeling ligt bij de instellingen omdat zij ook
verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van hun onderwijs. Om transparantie en onderlinge
vergelijkbaarheid te verzekeren, worden algemene regels gesteld over de wijze waarop dit
moet gebeuren. Zij hebben betrekking op de inhoud van de beoordeling, de samenstelling van
de panels van deskundigen en de wijze waarop de resultaten van de beoordeling dienen te
worden gepubliceerd. Belangrijke aandachtspunten zijn de borging van de onafhankelijkheid
van de visiterende panels en van het evaluatieproces, zoals vereist door de European
---
Standards and Guidelines. In het kader van de uitwerking zullen met alle belanghebbenden
nauwkeurig de verschillende mogelijkheden worden bezien. Daar zal internationale
gezaghebbende expertise op het gebeid van kwaliteitszorg in het hoger onderwijs bij
betrokken worden. Belangrijke toetssteen voor het voorstel als geheel en dus ook voor de
wijze waarop dit onderdeel wordt uitgewerkt is immers of de internationale acceptatie van de
waarde van de Nederlandse accreditaties zonder twijfel is. Een ander aandachtspunt is de
vergelijkbaarheid van de kwaliteit van opleidingen. Het uitgangspunt dat één commissie alle
gelijksoortige opleidingen beoordeelt is bij de invoering van het accreditatiestelsel in 2002
verlaten. Ook in het voorstel voor de tweede accreditatieronde zullen verschillende
visitatiepanels werkzaam zijn. Dat laat onverlet dat een zekere mate van vergelijkbaarheid
een groot goed is.
d. Meer kwaliteit.
Om accreditatie beter af te stemmen op het streven naar meer kwaliteit, denken we aan de
volgende zaken:
· De inhoud van het onderwijs - in plaats van processen en randvoorwaarden- dient bij
kwaliteitsbeoordeling centraal te staan. Dat betekent dat de peer-review meer gericht
wordt op de inhoud, en daarmee het deskundige `timmermansoog' alle ruimte krijgt.
Met peers wordt in de eerste plaats gedoeld op een panel van gezaghebbende
deskundigen op het vakgebied van de te beoordelen opleiding. Het begrip peers wordt
hier breed opgevat: vakgenoten kunnen ook uit het werkveld in plaats van uit onderwijs
of onderzoek afkomstig zijn. Voor beroepsgerichte opleidingen ligt het voor de hand dat
vertegenwoordiging uit het werkveld aanwezig is in het panel.
· De balans tussen `de maat nemen' (accountability) en verbeteringen stimuleren (`quality
improvement') moet worden verbeterd.
· Kritische doorlichting van het accreditatiekader. Letten we daarin wel op de goede
dingen? Kan het `soberder' zodat er meer ruimte ontstaat en er minder sprake is van het
afwerken van lijstjes?
· Verschillen in kwaliteit (boven het basisniveau uitstijgend) moeten zichtbaar worden
gemaakt, volgens een transparante methodiek; toetsbaar, onderscheidend en meerjarig
van betekenis.
· Toezicht op kwaliteit moet aansluiten op toezicht door de Inspectie en de AD op
rechtmatigheid en doelmatigheid: geen overlap.
· De resultaten van de opleiding moeten meer nadruk krijgen in het accreditatiekader.
e. Kwaliteitszorg dient `op maat' te worden uitgevoerd: licht waar dat kan, zwaar waar
dat moet.
Het Nederlandse hoger onderwijs heeft in het algemeen inmiddels zo'n 20 jaar ervaring met
externe kwaliteitszorg, eerst door middel van het visitatiestelsel, later door middel van het
accreditatiestelsel. Op grond van deze langjarige ervaring die instellingen hebben met
externe kwaliteitsborging en het vertrouwen dat alle opleidingen nu aan de basiskwaliteit
voldoen, is het goed mogelijk een proportionele benadering van de kwaliteitszorg toe te
passen. Waar een lichte vorm van kwaliteitszorg mogelijk is, moet die ook licht zijn; waar het
zwaar moet, moet ook een zwaar instrumentarium kunnen worden ingezet.
---
De huidige instrumenten van de NVAO - accreditatie en toets nieuwe opleiding - zijn bij wet
strikt geregeld. Een meer flexibel en verfijnd instrumentarium is wenselijk. Invoering van een
herstelperiode is wenselijk, maar aan de andere kant moet de wet het ook mogelijk maken om
ondermaats onderwijs snel en effectief te kunnen beëindigen wanneer er geen zicht meer is
op verbetering.
f. Het nieuwe stelsel moet internationaal geaccepteerd worden.
Er zijn drie typen internationale actoren waarmee rekening gehouden moet worden: de
Vlaamse partners op grond van het Vlaams-Nederlands accreditatieverdrag 2003; op
Europees niveau de Bologna-ministers en ENQA als hoeder van de kwaliteit van de nationale
kwaliteitszorgorganisaties; en de landen die van belang zijn voor de internationale mobiliteit
van Nederlandse studenten.
4. Schets van een nieuw accreditatiesysteem.
Hieronder wordt eerst ingegaan op de accreditatie van opleidingen, vervolgens op de
instellingsaudit en ten slotte wordt aangegeven welke mogelijke oordelen en gevolgen er zijn,
met andere woorden hoe kwaliteitszorg op maat wordt vormgegeven.
Accreditatie van opleidingen
De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor het op reguliere basis (elke zes jaar) laten
beoordelen van opleidingen ligt bij het instellingsbestuur. Door de introductie van een
afgeslankt, meer op onderwijsinhoud toegespitst accreditatiekader krijgt de professional de
ruimte zich te richten op het primaire proces en de kwaliteit te verbeteren door inhoudelijke
feedback van een panel van deskundigen. Zo kan een constructieve kwaliteitsslag gemaakt
worden in plaats van de bureaucratische invuloefening die de accreditatie tot nu toe vaak lijkt
te zijn. Er ontstaat op die manier ruimte voor een kwaliteitscultuur van binnenuit. Dat
betekent echter geen carte blanche. Er worden twee categorieën van voorwaarden gecreëerd
waar de NVAO op toe ziet; voor beiden zijn de richtlijnen van de ENQA bepalend. De eerste
heeft betrekking op de samenstelling van het panel en het proces van beoordeling. Het panel
moet worden samengesteld met een goede mix van domein- en disciplinedeskundigheid, van
beroeps- of domeinervaring, onderwijsdeskundigheid en studenten. Het panel dient uiteraard
onafhankelijk te zijn en als regel deels internationaal te zijn samengesteld. Het panel moet
een oordeel uitspreken over de kwaliteit van de opleiding en daarnaast verbeterpunten
formuleren, die bestemd zijn voor de opleiding zelf.
De tweede categorie van voorwaarden heeft betrekking op de inhoud van de beoordeling. Als
verplichte facetten wordt gedacht aan:
· ambitie van de opleiding, vertaald in domeinspecificiteit, niveau en oriëntatie;
· resultaten van de opleiding, vertaald in gerealiseerd niveau en rendement;
· kwaliteit van de staf, in opleiding, ervaring en kwalificaties voor het onderwijs;
· inhoud en actualiteit van de opleiding zelf.
Het staat opleidingen uiteraard vrij zich daarnaast te laten beoordelen op andere aspecten
van de opleiding. De beperking van het aantal facetten moet ervoor zorgen dat het gesprek
over de opleiding tussen de professionals en de commissie zich richt op de inhoud en niet op
allerlei procedurele aspecten. Dit lijstje facetten is indicatief; definitieve vaststelling vraagt
---
nog nauwkeurige afweging en afstemming met deskundigen, het veld en de
koepelorganisaties.
De hierboven genoemde set van criteria voor het nieuwe accreditatiekader biedt de
mogelijkheid voor het laten beoordelen van opleidingen door gerenommeerde buitenlandse
visitatieorganisaties.
De verplichting om de externe beoordeling door een VBI te laten verrichten komt te vervallen.
Daarmee wordt tevens tegemoet gekomen aan opmerkingen van de review committee van de
NVAO5 over dit onderwerp, en dan met name over de nadelige effecten van de vrije markt
voor VBI's. Instellingen blijven uiteraard vrij om er zelf voor te opteren een beroep te doen op
de expertise van VBI's.
Een aanvraag voor een toets nieuwe opleiding (tno) geschiedt volgens het huidige systeem:
Een NVAO-panel beoordeelt de aanvraag op grond van het toetsingskader voor nieuwe
opleidingen. Wel wordt de mogelijkheid om dezelfde opleiding bij de NVAO in te dienen voor
een toets nieuwe opleiding beperkt om de werklast voor de NVAO te verminderen. Gedacht
wordt aan maximaal één keer per jaar.
Instellingsaudit
Nieuw in dit stelsel is de instellingsaudit, gericht op het vaststellen van de kwaliteit en kracht
van de interne kwaliteitszorg. Met de instellingsaudit worden facetten die (meestal) op het
niveau van de instelling geregeld zijn ook op dat niveau beoordeeld. Daardoor wordt meer
recht gedaan aan deze onderdelen en bespaart men onnodige administratieve lasten.
Bij een instellingsaudit wordt gedacht aan:
visie en strategie met betrekking tot onderwijs(kwaliteit);
bestuursstructuur met betrekking tot kwaliteitszorg
betrokkenheid studenten bij de kwaliteit van het onderwijs (bijvoorbeeld in de
opleidingscommissie);
functioneren en positionering examencommissie, kwaliteit van beoordeling en toetsing;
stelsel van interne kwaliteitszorg, gebaseerd op PDCA-cyclus6, waarin docenten,
studenten, alumni en afnemend veld een rol spelen;
medewerkers- en studenten-tevredenheidsonderzoeken7
personeelsbeleid, gericht op onderwijskwaliteit;
generieke voorzieningen, gericht op onderwijs;
studentenvoorzieningen;
`track record' van de instelling in visitatie en accreditatie;
`track record' van de instelling met betrekking tot rechtmatigheid.
De audit wordt verricht door een door de NVAO ingesteld panel, dat zich baseert op een
zelfevaluatierapport (of een `reflecterende' management-review) van de instelling en een
site-visit. De NVAO werkt de vormgeving van de instellingsaudit verder uit in overleg met
5 Report of the committee for the review of the NVAO, september 2007
6 Plan Do Check Act - Cyclus
7 Voor zover niet al onderdeel van interne kwaliteitszorgsysteem
---
experts en belanghebbenden. Bij de uitwerking wordt rekening gehouden met het feit dat er
verschillende typen instellingen zijn en verschillen in aansturing van centraal tot decentraal.
Kwaliteitszorg op maat in de praktijk
Het oordeel van de NVAO n.a.v. de instellingsaudit kan tweeledig zijn: voldoet of voldoet niet.
Het oordeel `voldoet' geldt voor een periode van zes jaar en leidt tot een situatie van verdiend
vertrouwen. Het oordeel `voldoet niet' kan na minimaal één jaar opnieuw worden getoetst en
leidt tot een regulier accreditatieregime. Een instelling kan zelf kiezen op welk moment zij
een instellingsaudit aanvraagt bij de NVAO. Hieronder worden de beide regimes uitgewerkt.
Verdiend vertrouwen
Als de NVAO van mening is dat het interne kwaliteitszorgstelsel van een instelling `voldoet',
dan komt de instelling in een regime van `verdiend vertrouwen'. Dat wil zeggen dat de
opleidingen van deze instelling afzonderlijk geaccrediteerd moeten worden, waarbij de NVAO
strikt kijkt naar het oordeel van het panel, of het panel onafhankelijk en deskundig is, en of
het rapport compleet en deugdelijk is.
In het opleidingsrapport worden de eerder genoemde criteria voor de accreditatie van
opleidingen door het panel van experts afzonderlijk benoemd. Het panel labelt vervolgens een
opleiding als voldoende (dat wil zeggen accreditatiewaardig), of als onvoldoende. Als de NVAO
vaststelt dat aan de procedurele voorschriften voor de opleidingsbeoordeling is voldaan
(samenstelling en onafhankelijkheid panel, aanpak etc), dan zal de NVAO na toetsing een
positief oordeel van het panel over een opleiding verzilveren door de desbetreffende opleiding
voor zes jaar te accrediteren.
Ook het predikaat `excellent' kan worden toegekend aan één of meerdere facetten. In lijn met
het recent uitgebrachte Onderwijsraadadvies Kwaliteit belonen in het hoger onderwijs (juli
2007) wordt momenteel verkend of en hoe bewezen excellentie op het gebied van
docentkwaliteit en gerealiseerd niveau van studenten (financieel) kan worden beloond. Het
ligt voor de hand dat een beloningsbeslissing volgt op een NVAO oordeel dat dieper gaat dan
de genoemde lichte toetsing.
In geval van een negatief opleidingsrapport volgt, mits het instellingsbestuur een adequaat
verbeterplan heeft meegestuurd, een herstelperiode voor maximaal twee jaar, waarna een
nieuwe beoordeling volgt. Dit verbeterplan moet leiden tot het gewenste kwaliteitsniveau. De
NVAO zal op het verbeterplan een volledige, inhoudelijke toets uitvoeren.
Wanneer de hernieuwde beoordeling opnieuw negatief uitpakt, moet de opleiding in de
aangeboden vorm worden beëindigd.
Indien de NVAO tijdens de toets vaststelt dat het oordeel over een opleiding op ondeugdelijke
gronden is gebaseerd zijn er twee mogelijkheden. Gaat het om procedurele fouten, dan
moeten de fouten worden hersteld. Gaat het naar het oordeel van de NVAO om een
inhoudelijke foute beoordeling, dan volgt een herstelperiode waarna een nieuwe beoordeling
door het panel door de NVAO zal worden getoetst.
Wanneer de NVAO van mening is dat er goede, objectiveerbare redenen zijn om te twijfelen
aan de validiteit van een eerdere positieve instellingsaudit, dan kan een nieuwe beoordeling
---
worden opgelegd. Dit besluit wordt voorafgegaan door overleg met het instellingsbestuur.
Aanleiding kan zijn dat opleidingen als onvoldoende worden beoordeeld of dat de NVAO
(herhaaldelijk) procedurele of inhoudelijke gebreken constateert. Daarbij is het belangrijk of
het negatieve oordeel over opleiding(en) direct te maken heeft met het functioneren van de
instelling op de facetten die zijn beoordeeld bij de instellingsaudit.
Ook structurele signalen en klachten van de Inspectie kunnen aanleiding zijn voor een
hernieuwde beoordeling.
In elk geval vindt halverwege de periode van zes jaar een voortgangsgesprek met de instelling
plaats, o.a. gebaseerd op de bevindingen van de NVAO.
Accreditatieregime zonder positieve instellingsaudit
Als de NVAO van mening is dat het interne kwaliteitszorgstelsel van een instelling (nog) niet
als `voldoende' kan worden beoordeeld, komt de instelling in een regime waar geen sprake is
van `verdiend vertrouwen'. Ook wanneer de instelling er niet voor kiest een instellingsaudit uit
te laten voeren is dat het geval. De onderwerpen die bij de instellingsaudit aan de orde
komen, dienen dan ook in het opleidingsrapport te zijn opgenomen en beoordeeld. Het NVAO-
oordeel over de opleiding is dan gebaseerd op een volle inhoudelijke toetsing van het oordeel.
De verplichting om op deze wijze te werken geldt zolang geen positieve instellingsaudit heeft
plaatsgevonden. De instelling kan daar jaarlijks om vragen.
6. Rol studenten en het werkveld.
Studenten hebben een unieke relatie met de kwaliteit van het onderwijs. Zij nemen deel aan
het onderwijsproces en hebben als eerste belang bij een goede waardering van hun diploma
en dus bij effectieve kwaliteitsborgingmechanismen. In het bekostigd onderwijs is hun
betrokkenheid bij het onderwijs geregeld door de medezeggenschap binnen de instellingen;
deze betrokkenheid is overigens wel voor verbetering vatbaar. Ook is het gebruikelijk dat in
elk visitatiepanel een student zitting heeft. De betrokkenheid van studenten in het
accreditatieproces wordt na 2009 gecontinueerd.
Voor kwaliteitsverbetering in het hoger onderwijs is het goed functioneren van
opleidingscommissies van groot belang. Docenten en studenten in deze commissies houden
zicht op cursus- en programma-evaluaties die onderdeel zijn van het interne
kwaliteitszorgsysteem. Bovendien geven zij advies over de Onderwijs- en Examenregeling
waarin de vormgeving van een opleiding ligt vastgelegd. Bij de instellingsaudit door de NVAO
is de betrokkenheid van studenten daarom een belangrijke factor.
Bovendien is het van belang de accreditatie-informatie transparant te maken ten behoeve
van de studiekeuze. De resultaten, zowel de instellingsaudit als de opleidingsaccreditatie,
moeten voor (aankomende) studenten inzichtelijk zijn per facet. Ten aanzien van de
transparantie en vergelijkbaarheid wil ik ook graag één element van de eerdergenoemde
External review van de NVAO eruit lichten. De reviewcommissie vindt, en wij onderschrijven
die opinie, dat de NVAO meer dan nu het geval is aandacht zou kunnen besteden aan
vergelijkende analyses met betrekking tot (aspecten van) de kwaliteit van het hoger
onderwijs, op basis van uitkomsten van accreditaties. Ook informatie die voortkomt uit de
instellingsaudit zou hieraan bij kunnen dragen. Dat zou de informatiefunctie van accreditatie
en de transparantie ten goede komen.
---
Ook het werkveld is een belangrijke partij bij de beoordeling van de kwaliteit van het
onderwijs en accreditatie. Werkgevers nemen afgestudeerden in dienst en vertrouwen op de
betekenis van het diploma die door accreditatie, als sluitsteen van de kwaliteitsborging in het
HO, wordt verzekerd. Het `werkveld' heeft voor de verschillende disciplines een verschillende
betekenis: soms is het een bepaalde ondernemersorganisatie, soms een meer diffuse groep
van `afnemers', soms een professionele organisatie, en soms - voor bepaalde academisch
gerichte opleidingen - is geen ander werkveld aan te duiden dan de universiteit zelf. Voor de
kwaliteit van het onderwijs is het van belang dat de stem van het werkveld doorklinkt, zowel
in het werkveldoverleg dat de opleiding voert, als in het panel dat de opleiding beoordeelt ten
behoeve van accreditatie.
7. Geïntegreerd toezicht.
In het hoger onderwijs wordt door verschillende actoren toezicht uitgeoefend: de NVAO en de
geïntegreerde Inspectie. De NVAO ziet toe op de kwaliteit van het hoger onderwijs door
opleidingen in het hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs te accrediteren
op basis van door de minister goedgekeurde accreditatiekaders. De onderwijsinspectie is op
instellingsniveau belast met het toezicht op rechtmatigheid en doelmatigheid. De
onderwijsinspectie beoordeelt verder het hoger onderwijs op stelselniveau en rapporteert
daarover in het onderwijsverslag of in afzonderlijke themarapporten. Bovendien heeft de
inspectie een `brandweerfunctie'; namelijk onderzoek bij incidenten die een uitstraling
hebben naar het stelselniveau. De samenhang tussen deze vormen van toezicht moet worden
verbeterd. Het voorkomen van stapeling van toezicht is daarbij een belangrijk uitgangspunt.
Daartoe is een samenwerkingsprotocol NVAO-Inspectie opgesteld dat in januari 2007 aan de
Tweede Kamer is aangeboden8. In september is een schets van de vernieuwing van het
toezicht op het onderwijs in brede zin aan de Tweede Kamer gestuurd9, als beleidsreactie op
de evaluatie van de Wet op het onderwijstoezicht (WOT) en de ontwikkelingen in het toezicht
zoals die nu worden ingezet ter implementatie van de OCW-nota `Toezicht in vertrouwen,
vertrouwen in toezicht'10 van 11 september 2006 en de voortgangsnotitie `Governance'11 van
28 juni 2006.
8. Vervolgstappen en planning
Na de discussie over de uitgangspunten moeten de verschillende onderdelen verder worden
uitgewerkt. Belangrijke elementen van het nieuwe accreditatiesysteem om verder uit te
werken zijn:
· Nader invullen van de onderscheiden accreditatieregimes, met bijbehorende criteria en
spelregels;
· ontwerp en uitzetten van pilots;
· nader invullen van criteria instellingsaudit;
· het protocol voor samenwerking van de toezichthouders in het HO;
· uitvoeringstoets administratieve lasten;
· uitwerken van de vereisten voor de interne kwaliteitszorg;
8 Kamerstuk 2007-2008, 30183, nr. 20
9 Kamerstukken 2006/07, 30183, nr 18
10 Kamerstukken II 2005/06, 30 183, nr. 11
11 Kamerstukken II 2005/06, 30 183, nr. 9
10
· voorbereiden van wetgeving, met speciale aandacht voor zorgvuldige overgangsregels;
· uitwerken van instrumenten voor kwaliteitsverbetering (benchmarks, excellentie
zichtbaar maken).
Bij de uitwerking en voorbereiding zullen de diverse partijen die belang hebben bij
accreditatie intensief worden betrokken: NVAO en Inspectie; studenten en docenten; VSNU,
HBO-raad en PAEPON; de werkgeversorganisaties, Vlaanderen en met name voor de
uitwerking van het onderdeel ook gezaghebbende internationale experts op het gebied van
externe kwaliteitszorg. Er zal een praktische werkorganisatie worden ingericht waarin de
betrokkenen hun bijdrage kunnen leveren.
Bijzondere aandacht is nodig voor overleg en afstemming met de Vlaamse partners. Binnen
het samenwerkingsverband tussen Nederland en Vlaanderen m.b.t. accreditatie bestaan ook
nu al verschillen, maar gewaakt moet worden dat de twee systemen te ver uit elkaar gaan
lopen.
---