BouwNed
Bedrijfsleven en overheid werken beter samen dankzij benchmarks
12-02-2008
Benchmarks zijn het instrument bij uitstek om de samenwerking tussen
overheid en bedrijfsleven te verbeteren. Door bestaande benchmarks te
combineren en gezamenlijk nieuwe benchmarks te ontwikkelen kunnen
beide partijen tot betere prestaties komen. Wel is het daarbij van
belang om openheid te betrachten en een gezamenlijke visie te
ontwikkelen.
Aldus Elco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland tijdens het
StrategiePlatform Overheid dat eind januari in Zeist werd gehouden.
Benchmarking is in de bouw uitgegroeid tot een belangrijk instrument
voor bouwbedrijven om hun prestaties te verbeteren. In de afgelopen
jaren heeft Bouwend Nederland bijvoorbeeld in samenwerking met het
Economisch Instituut Bouwnijverheid een online benchmarksysteem
ontwikkeld: www.bouwmaatlat.nl. Aan deze Bouwend Nederland Benchmark
nemen jaarlijks 1250 bouw- en infrabedrijven deel. Zij werken met
elkaar samen om hun prestaties te vergelijken én verder te verbeteren.
Daarnaast wordt vanuit de bouw op dit moment met
overheidsopdrachtgevers en klanten gewerkt om prestaties en
verbetermogelijkheden inzichtelijk te maken. Met PianOo, Regieraad
Bouw, Rijkswaterstaat en de Rijksgebouwendienst wordt samengewerkt
binnen het (pilot)project Past Performance. In het kader daarvan
worden prestaties van een bouwproject gemeten, vergeleken en
besproken. Zo kan de ketensamenwerking en -beheersing ten worden
verbeterd.
Met Vereniging Eigen Huis werkt Bouwend Nederland samen binnen de
Stichting Klantgericht Bouw. Deze benchmark richt zich op een
verbetering van de klantgerichtheid in de sector.
Samenwerken
Tijdens de bijeenkomst stelde Brinkman dat er nog veel winst is te
behalen op het terrein van samenwerking tussen bedrijfsleven en
overheid. Benchmarking is daar een goed middel voor. Het instrument
wordt immers ook binnen veel onderdelen van de overheid al enkele
jaren toegepast. Indien overheid en bedrijfsleven meer op dit terrein
samenwerken, kan van elkaar worden geleerd waardoor weer beter kan
worden gepresteerd.
Overheid en bedrijfsleven zouden er dan ook wijs aan doen bestaande
benchmarks meer te combineren. Ook zouden zij gezamenlijk nieuwe
benchmarks kunnen ontwikkelen. Hierbij is openheid en een gezamenlijke
visie van beide partijen van groot belang. Gezamenlijke benchmarks
zullen bovendien op neutraal terrein ontwikkeld moeten worden. Het
valt te overwegen om hier een gezamenlijke stichting voor in het leven
te roepen.
Met name op het gebied van administratieve lasten ziet Bouwend
Nederland mogelijkheden. De overheid beschikt al over veel informatie.
De uitdaging is om deze verzamelde informatie éénmalig uit te vragen
om zo administratieve lasten te beperken.
Het CBS speelt hier al actief op in, in reactie op een in de Tweede
Kamer aangenomen motie. Daarin wordt gevraagd de verplichte
statistische uitvraag door het CBS bij het MKB te laten vervallen. Het
CBS wil hier invulling aan geven door benchmarkinformatie aan
ondernemers te verstrekken, een enquêtevakantie in te richten en
gegevens van bijvoorbeeld de Belastingdienst te gebruiken. Bezien
wordt of de gegevens die het CBS krijgt aangeleverd ook gebruikt
kunnen worden voor de Bouwend Nederland Benchmark.
Zo zijn er veel meer terreinen te vinden waarop het devies "samen,
slimmer, sneller" van toepassing is. Het is de uitdaging voor zowel
het bouwend bedrijfsleven als de overheid om daar maximaal gebruik van
te maken.