Provincie Noord-Holland

Verlenging reservering aanpassing banenstelsel Schiphol

11-2-2008

Op dringend verzoek van minister Eurlings stellen GS aan PS voor om de planologische reservering voor een eventuele aanpassing van het banenstelsel Schiphol te verlengen.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verkent diverse opties voor de lange termijn voor de ontwikkeling van Schiphol. Het gaat om de periode vanaf ca. 2020. Het ministerie kijkt daarbij onder meer naar enkele opties voor aanpassing van het banenstelsel. Een van de opties is om tegelijk een parallelle Kaagbaan aan te leggen, de Aalsmeerbaan te sluiten en mogelijk zelfs de Buitenveldertbaan veel beperkter in te zetten. De minister heeft aangegeven dat dit een heel serieuze optie is. Een optie die niet alleen voordeel oplevert voor een betrouwbare piekcapaciteit, maar tegelijk ook kan zorgen voor aanzienlijk minder hinder in de directe omgeving van Schiphol. Verantwoordelijk gedeputeerde Hooijmaijers: De huidige reservering loopt tot 1 april. Als we niet verlengen, maken we misschien een grote verbetering voor de leefomgeving onmogelijk. Zon verbetering willen we echter niet in de weg staan. Naar verwachting zal het Kabinet eind maart zijn lange-termijnverkenningen publiceren. Over het al dan niet aanleggen en/of sluiten van banen neemt het Rijk pas in 2009 een besluit in het kader van de Structuurvisie.

De provincie is zelf ook bezig met het verkennen van toekomstbeelden voor de lange termijn, die in de loop van maart beschikbaar komen. De provincie onderzoekt daarbij ook combinaties van aanpassingen van het baangebruik en van het banenstelsel. Hierin wordt ook de optie van een Parallelle Kaagbaan met sluiting van de Aalsmeerbaan meegenomen. Provinciale Staten nemen eind maart een besluit over de verlenging van de reservering.

Voor de periode tot 2020 adviseert de zogenaamde Alderstafel - waarin naast Rijk en luchtvaartpartijen, ook de provincie en enkele gemeenten en bewonersorganisaties participeren - de ministers van VROM en V&W over de ontwikkeling op Schiphol. Daarbij worden wel verschillende opties onderzocht wat betreft het gebruik van het huidige banenstelsel, maar blijven eventuele aanpassingen van het banenstelsel zelf buiten beschouwing.