Ingezonden persbericht


Provincie leert niet van fouten: provinciecampagne is weggegooid geld

Arnhem, 11 februari 2008

Met een motie in de vergadering van Provinciale Staten van 13 februari wil de SP-fractie voorkomen dat ook in 2008 een ton wordt uitgegeven aan het Open Huis van de provincie Gelderland. Aanleiding hiervoor is een onderzoek waaruit blijkt dat het Open Huis er niet in slaagt veel Gelderlanders van buiten Arnhem te trekken en dus mislukt in haar opzet.

De SP zal de komende statenvergadering voorstellen in 2008 geen geld meer uit te geven aan het provinciale evenement "Open Huis". Tijdens de landelijke Open Monumentendag wordt traditioneel het Provinciehuis - als Rijksmonument - opengesteld voor bezoekers. In de laatste jaren werd dat gecombineerd met een politiek evenement. In 2007 was dat "Gelderland aan zee" over het thema klimaatverandering en de rol van de provincie.

Onderzoek heeft uitgewezen - zo blijkt uit vragen van de SP-fractie - dat hoewel er breed geworven is met tv-spotjes en de regionale dagbladen, er weinig mensen van buiten de directe omgeving van Arnhem op af kwamen. Zij komen bovendien niet met het doel kennis over de provincie te verwerven maar voor een verzetje zoals de spectaculaire zandkastelen op de Markt.

Het evenement, dat circa E 100.000,- kostte, zal daarom in de toekomst geen plek meer krijgen in de provinciale communicatiestrategie voor de periode 2007-2011. Het verbaast de SP dat ondanks de slechte scores bij de evaluatie en ongeacht de plannen om het in de toekomst anders te doen in 2008 wel weer een Open Huis-evenement op de agenda staat. De SP vindt dat ongewenst. De provincie zou aan haar eigen evaluatie consequenties moeten verbinden.

De SP zal daarom een motie indienen waarin zij het college van GS oproept af te zien van het evenement Open Huis.

Wat de SP betreft worden ook andere dure en weinig effectieve elementen van provinciepromotiecampagnes kritisch bekeken en zonodig stop gezet. Zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo dat de tonnen kostende campagne om de provinciale verkiezingen van vorig jaar te promoten, mislukt is. Toch wil gedeputeerde Van der Kolk gewoon doorgaan op de ingeslagen doodlopende weg. En ook provinciepromotie zoals de Provinciekrant die onlangs op ieders deurmat viel, gaat gewoon door. Het ding kost 250.000 euro gemeenschapsgeld en bevat eenzijdige verhalen. Zo moeten de inwoners van Westervoort en Arnhem volgens dat krantje blij zijn met de komst van een asfaltcentrale die in Wageningen voor veel problemen zorgt, want dat zou goed voor het milieu zijn.



Ingezonden persbericht