Stichting Text to Change (TTC) start SMS programma Uganda
MBARARA, UGANDA, 20080211 -- De Nederlandse stichting Text to Change (TTC) start met een innovatieve HIV/AIDS preventie SMS campagne in Mbarara, in het Zuid westen van Uganda. TTC heeft een Quiz ontwikkeld waarmee via het versturen van SMS meerkeuzevragen op een efficiënte manier HIV/AIDS voorlichting kan worden gegeven.
Het idee is geboren uit het feit dat mobiele telefonie nergens ter wereld zo snel groeit als in Sub Sahara Afrika, maar aan de andere kant het kennisniveau over HIV/AIDS onder de Afrikaanse jeugd zorgwekkend laag is. Met nauwelijks vaste telefoonlijnen en vaak haperende internetverbindingen, is de mobiele telefoon vaak het enige en zeker het meest betrouwbare communicatiemiddel. Zelfs de mensen die van slechts een aantal Euro per dag rond moeten komen, hebben vaak toegang tot een mobiele telefoon. Het is dus een misvatting om te denken dat het alleen voor de rijkere Afrikaan zou zijn weggelegd. Momenteel zijn er alleen al in Uganda bijna 5 miljoen mobiele bellers en dit worden er met de dag meer . De Ugandese mobiele telefonie markt is enorm in beweging en door toenemende concurrentie is het netwerk enorm verbeterd, waardoor nu bijna overal bereik is. Ook wordt verwacht dat de beltarieven zullen gaan dalen. Met name onder de jeugd, de toekomst van Uganda, is het mobieltje ongekend populair. Bas Hoefman, oprichter en Marketingmanager TTC, "Het eerste wat in mij opkwam toen ik las over mobiele telefonie in Afrika was: Als zoveel mensen toegang tot een mobiele telefoon hebben in Afrika, waarom wordt dit dan niet massaal ingezet voor (HIV/AIDS) voorlichtingsdoeleinden? Zeker als je bedenkt dat een van de grootste uitdagingen van huidige HIV/AIDS projecten in Afrika is: toegang krijgen tot met name de jonge mensen".
Door de jaren heen wordt Uganda veelal geroemd als voorbeeld in haar succesvolle aanpak in AIDSbestrijding. Helaas is de kennis over HIV/AIDS en andere seksueel overdraagbare aandoeningen de laatste jaren aanzienlijk verslechterd met als gevolg een weer toenemend aantal besmettingen. Volgens een schatting van UNAIDS vond 40% van de nieuwe infecties in 2006 plaats onder jongeren. Ondanks alle inspanningen blijkt het voor HIV/AIDS preventie programma's nog steeds erg moeilijk om de mensen met voorlichtingscampagnes te bereiken. Er bestaat dus een enorme behoefte aan creatieve en praktische toepassingen ter ondersteuning van deze programma's.
Door gebruik te maken van mobiele telefoons is TTC in staat om op een eenvoudige manier grote groepen mensen te bereiken tegen relatief lage kosten. Omdat er vaak nog een taboe heerst op HIV/AIDS is een bijkomend voordeel van SMS dat je ervoor kunt kiezen in alle anonimiteit deel te nemen. Lokale partner AIC ziet het SMS programma als een enorme ondersteuning bij hun huidige preventie campagnes en noemt het een unieke mogelijkheid om het aantal mensen dat zich bij hen laat testen te verhogen. Hierdoor kunnen meer mensen toegang tot eventuele behandeling krijgen. Dr. Raymond Byaruhanga, AIC Executive Director, "Tot nog toe is mobiele telefonie niet eerder op deze manier en op zo'n grote schaal voor HIV preventie doeleinden ingezet. Om die reden kan de aanpak van TTC zeer vernieuwend worden genoemd. We zijn erg benieuwd naar de resultaten."
Vanuit Nederland wordt TTC gesteund door de stichting PharmAccess die onder andere haar expertise verleent bij de wetenschappelijke analyse van de verkregen data. PharmAcces heeft ruime ervaring bij het opzetten en monitoren van gezondheidszorgprojecten in Afrika voor werknemers en familie van werknemers van grote internationale bedrijven. Financieel wordt het TTC programma gesponsord door de Amerikaanse farmaceut Merck Sharp and Dohme (MSD) en de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO).
TTC Concept
Om niet zomaar lukraak berichtjes te sturen over HIV/AIDS hebben we een SMS Quiz ontwikkeld. Wij sturen vanuit het platform van de mobiele aanbieder Celtel meerkeuzevragen naar een doelgroep van 15.000 mensen. De Quiz vragen zijn zorgvuldig opgebouwd en kunnen ruwweg worden onderverdeeld in: algemene kennis, HIV/AIDS testen, behandeling en waar te laten testen. De deelnemers die de juiste antwoorden terugsturen, maken kans om prijzen te winnen in de vorm van beltegoeden en Nokia mobiele telefoons. Achtergrond informatie over de vragen wordt wekelijks in de lokale krant gepubliceerd. Door middel van de Quiz willen we dat met name jongeren actief over HIV/AIDS gerelateerde zaken gaan nadenken. Tegelijkertijd trachten we door onze vragen de vele vooroordelen en stigma's omtrent HIV/AIDS te verminderen, zodat er meer open met elkaar over wordt gesproken. Ons motto is dan ook: "Don't guess the answers, learn the truth about Aids".
De beoogde kennisverhoging en de beloning die aan de Quiz gekoppeld is, zullen ervoor moeten zorgen dat de drempel om een test centrum binnen te lopen lager wordt. Daarnaast
is het testen via het TTC programma volledig kosteloos. De kosten voor de deelnemer neemt TTC voor haar rekening. Het doel van het programma is om zoveel mogelijk mensen ertoe te
bewegen zich te gaan laten testen, zodat men zich bewust is van hun HIV status en indien nodig, tijdig kan worden behandeld. Daarom gebruiken wij de slogan: Do this test and know your HIV status today!
Het plan is om het programma op korte termijn uit te breiden naar meer districten in Uganda en vervolgens in andere Afrikaanse landen. TTC: " Het is onze ambitie om een wereldwijd platform te worden op het gebied van mobiele telefonie en gezondheidszorg".
Website: www.texttochange.com
AIDS Information Center - Uganda
Website: www.aicug.org
Website: www.celtel.com
Text to Change