Brussel, 11 februari 2008
Telecom: EU-burgers moeten beter geinformeerd worden over het Europese
uniforme alarmnummer 112
Slechts 22% van de EU-burgers kon spontaan vertellen dat het nummer 112 het
Europese oproepnummer is voor de hulpdiensten. Een recent EU onderzoek wees
uit dat er nog werk aan de winkel is voor de nationale autoriteiten om hun
burgers beter voor te lichten. De Commissie roept de lidstaten derhalve op
het publiek meer bewust te maken van het 112-nummer. Sedert de
EU-telecomvoorschriften in 2003 in werking zijn getreden, is het in 26 van
de 27 lidstaten mogelijk geworden het nummer 112 te bellen vanaf vaste en
mobiele telefoons. Tegen Bulgarije loopt nog steeds een inbreukprocedure
omdat het nummer 112 daar niet beschikbaar is (zie IP/07/1530). De logische
volgende stap naar een doelmatige tenuitvoerlegging van het nummer 112 is de
burgers erop te wijzen dat zij dit nummer in noodgevallen zowel in eigen
land als in het buitenland kunnen bellen. Na een oproep van het Europees
Parlement in september 2007 maakt de Commissie gebruik van de datum van
vandaag 11 februari (11-2) om het oproepnummer 112 meer in de schijnwerpers
te plaatsen.
"Een oproepnummer voor noodgevallen in de EU dat doelmatig
functioneert is een elementair instrument om de veiligheid van onze
burgers te waarborgen. Met name voor reizigers is veiligheid een
aspect van de interne markt en de daarmee verband houdende vrijheden.
Burgers zouden overal in Europa hetzelfde noodoproepnummer moeten
kunnen bellen", aldus Viviane Reding, de EU-Commissaris voor
telecommunicatie. "Tot nu toe heeft de Commissie er vooral voor
gezorgd dat het nummer 112 beschikbaar wordt in alle lidstaten. Nu is
het moment aangebroken om de burgers meer bewust te maken van het
enige noodoproepnummer dat zij moeten onthouden, namelijk het nummer
112. Ik wil alle lidstaten dan ook vragen hun inspanningen voort te
zetten om van 112 een volledig betrouwbare dienst te maken in heel
Europa en deel te nemen aan een actieve promotiecampagne voor het
nummer 112".
De resultaten van het onderzoek die vandaag bekend worden gemaakt,
laten zien dat 95% van de EU-burgers van mening is dat één
noodoproepnummer dat overal in de EU beschikbaar is, een goede zaak
is. Vooral voor diegenen die zich niet in hun eigen vertrouwde
omgeving bevonden was een betrouwbaar nummer 112 van bijzonder groot
belang. Mensen die in het buitenland reizen kunnen bijvoorbeeld over
het algemeen minder goed de exacte locatie opgeven van het noodgeval
wanneer zij 112 bellen (slechts 53% kon de exacte locatie opgeven
vergeleken met meer dan 80% van de ondervraagden in eigen land).
Uit de resultaten van het onderzoek komt ook naar voren dat één op de
vier ondervraagden de afgelopen vijf jaar het noodoproepnummer heeft
moeten bellen. Bij bijna 40% van deze oproepen werd het nummer 112
gedraaid. De meeste respondenten verklaarden dat zij na het
noodoproepnummer 112 te hebben gebeld hulp kregen (in 81% van de
gevallen verscheen een hulpdienst, 7% ontving passende informatie en
5% andere follow-up). 8% van de ondervraagden die een beroep deden op
de noodhulpdiensten stuitte op problemen bij het tot stand brengen of
in stand houden van de verbinding: de meeste gevallen bleken te hebben
plaatsgevonden in Polen (21%). In het onderzoek werd tevens
vastgesteld dat respondenten die het nummer 112 vanuit het buitenland
belden minder vaak taalproblemen ondervonden dan diegenen die andere
nationale noodoproepnummers hadden gebeld (28% vergeleken met 12%).
Twee van de drie ondervraagden waren van mening dat de bevolking
onvoldoende op de hoogte is van het nummer 112; verdere actie van de
nationale autoriteiten is dan ook dringend nodig. Zelfs in gevallen
waarin de ondervraagden ervan op de hoogte waren dat het nummer 112
een nationaal noodoproepnummer is, wist maar 22% dat zij dit nummer
overal in de EU en voor alle noodhulpdiensten kunnen bellen Het
percentage respondenten dat de afgelopen twaalf maanden informatie
heeft ontvangen over het Europese noodoproepnummer 112 varieerde van
6% in Denemarken en Griekenland tot 56% in Tsjechië. Burgers in de
nieuwe lidstaten waren over het algemeen beter geïnformeerd.
Tot slot waren 9 van de 10 EU-burgers van mening dat de toegang tot
noodhulpdiensten voor mensen met een handicap zou moeten worden
verbeterd. De door de Commissie in november jl. voorgestelde
hervorming van de Telecomvoorschriften (see IP/07/1677) omvat
verschillende maatregelen om de doelmatigheid en beschikbaarheid van
het nummer 112 als het enige noodoproepnummer in Europa te versterken.
De Commissie stelt onder meer voor het nummer 112 beter toegankelijk
te maken voor mensen met een handicap. Daarnaast zou de nieuwe
Europese Autoriteit voor elektronische communicatie tot taak krijgen
ieder jaar na te gaan of het nummer 112 in alle lidstaten doelmatig
functioneert en advies te verstrekken met betrekking tot de nodige
technische verbeteringen.
Achtergrond
Bij de invoering van het noodoproepnummer 112 in 1991 werd beoogd in
alle EU-lidstaten slechts één nummer beschikbaar te stellen zodat de
noodhulpdiensten beter toegankelijk zouden worden met name voor
reizigers. Sedert 1998 zijn de EU-lidstaten op grond van de
EU-wetgeving verplicht ervoor te zorgen dat alle eindgebruikers van
vaste en mobiele diensten de nooddiensten gratis kunnen bellen door
het nummer 112 te draaien. Sedert 2003 moeten telecomexploitanten
locatie-informatie over de oproeper verschaffen aan de
noodhulpdiensten om hen in staat te stellen de oproeper te traceren en
slachtoffers van ongevallen tijdig te helpen. De EU-lidstaten moeten
er tevens voor zorgen dat burgers op de hoogte zijn van het bestaan en
het doel van het nummer 112.
Om een doelmatige tenuitvoerlegging van het nummer 112 te waarborgen,
heeft de Commissie tot dusverre inbreukprocedures ingeleid tegen 14
lidstaten omdat zij niet systematisch locatie-informatie over de
oproeper verschaffen. 7 van deze procedures konden worden gesloten
nadat de lidstaten in kwestie passende maatregelen hadden genomen.
Locatie-informatie over de oproeper is nog steeds niet beschikbaar in
Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Roemenië en Slowakije (zie
onderstaande tabel).
De Commissie werkt nauw samen met alle lidstaten om het nummer 112 nog
verder te verbeteren en dit tot een echt intern Europees
noodoproepnummer te maken. In december 2007 heeft de Commissie de
lidstaten een vragenlijst gestuurd met het verzoek verdere belangrijke
details te verschaffen over de werking van 112 (zoals de toegang voor
mensen met een handicap en de accuraatheid van locatie-informatie over
de oproeper). De Commissie is voornemens de resultaten van dit
onderzoek voor de zomervakantie bekend te maken zodat reizigers
uitgebreide informatie krijgen over de status van het nummer 112 in de
EU-lidstaten die zij willen bezoeken.
De resultaten van het Flash Eurobarometeronderzoek kunnen worden
geraadpleegd op:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/current/pan_europ
ean/index_en.htm
Meer informatie over de hervorming van de EU-Telecomvoorschriften:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/index_en.htm
Initiatieven van het Europees Parlement met betrekking tot het nummer
112:
http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/065-10135-246
-09-36-911-20070906IPR10134-03-09-2007-2007-true/default_en.htm
Annex 1: Status of 112 implementation
Member State
112 can be called from fixed and mobile phones
Caller Location information is provided for all calls
Austria
+
+
Belgium
+
+
(infringement closed in 2007)
Bulgaria
-
(infringement started in 2007)
N/A
Cyprus
+
+
(infringement closed in 2006)
Czech Republic
+
+
Germany
+
+
Denmark
+
+
Estonia
+
+
Spain
+
+
Finland
+
+
France
+
+
Greece
+
+
(infringement closed in 2007)
Hungary
+
+
(infringement closed in 2007)
Ireland
+
+
(infringement closed in 2006)
Italy
+
-
(infringement started in 2006)
Lithuania
+
-
(infringement started in 2006)
Luxembourg
+
+
(infringement closed in 2006)
Latvia
+
+
(infringement pending but caller location now available)
Malta
+
+
Netherlands
+
-
(infringement started in 2006)
Poland
+
(infringement closed in 2005)
-
(infringement started in 2006)
Portugal
+
+
(infringement closed in 2007)
Romania
+
-
(infringement started in 2007)
Sweden
+
+
Slovenia
+
+
Slovakia
+
-
(infringement started in 2006)
United Kingdom
+
+
Annex 2:
European Union