European Union



Brussel, 11 februari 2008

Telecom: EU-burgers moeten beter geinformeerd worden over het Europese uniforme alarmnummer 112

Slechts 22% van de EU-burgers kon spontaan vertellen dat het nummer 112 het Europese oproepnummer is voor de hulpdiensten. Een recent EU onderzoek wees uit dat er nog werk aan de winkel is voor de nationale autoriteiten om hun burgers beter voor te lichten. De Commissie roept de lidstaten derhalve op het publiek meer bewust te maken van het 112-nummer. Sedert de EU-telecomvoorschriften in 2003 in werking zijn getreden, is het in 26 van de 27 lidstaten mogelijk geworden het nummer 112 te bellen vanaf vaste en mobiele telefoons. Tegen Bulgarije loopt nog steeds een inbreukprocedure omdat het nummer 112 daar niet beschikbaar is (zie IP/07/1530). De logische volgende stap naar een doelmatige tenuitvoerlegging van het nummer 112 is de burgers erop te wijzen dat zij dit nummer in noodgevallen zowel in eigen land als in het buitenland kunnen bellen. Na een oproep van het Europees Parlement in september 2007 maakt de Commissie gebruik van de datum van vandaag 11 februari (11-2) om het oproepnummer 112 meer in de schijnwerpers te plaatsen.

"Een oproepnummer voor noodgevallen in de EU dat doelmatig functioneert is een elementair instrument om de veiligheid van onze burgers te waarborgen. Met name voor reizigers is veiligheid een aspect van de interne markt en de daarmee verband houdende vrijheden. Burgers zouden overal in Europa hetzelfde noodoproepnummer moeten kunnen bellen", aldus Viviane Reding, de EU-Commissaris voor telecommunicatie. "Tot nu toe heeft de Commissie er vooral voor gezorgd dat het nummer 112 beschikbaar wordt in alle lidstaten. Nu is het moment aangebroken om de burgers meer bewust te maken van het enige noodoproepnummer dat zij moeten onthouden, namelijk het nummer 112. Ik wil alle lidstaten dan ook vragen hun inspanningen voort te zetten om van 112 een volledig betrouwbare dienst te maken in heel Europa en deel te nemen aan een actieve promotiecampagne voor het nummer 112".

De resultaten van het onderzoek die vandaag bekend worden gemaakt, laten zien dat 95% van de EU-burgers van mening is dat één noodoproepnummer dat overal in de EU beschikbaar is, een goede zaak is. Vooral voor diegenen die zich niet in hun eigen vertrouwde omgeving bevonden was een betrouwbaar nummer 112 van bijzonder groot belang. Mensen die in het buitenland reizen kunnen bijvoorbeeld over het algemeen minder goed de exacte locatie opgeven van het noodgeval wanneer zij 112 bellen (slechts 53% kon de exacte locatie opgeven vergeleken met meer dan 80% van de ondervraagden in eigen land).

Uit de resultaten van het onderzoek komt ook naar voren dat één op de vier ondervraagden de afgelopen vijf jaar het noodoproepnummer heeft moeten bellen. Bij bijna 40% van deze oproepen werd het nummer 112 gedraaid. De meeste respondenten verklaarden dat zij na het noodoproepnummer 112 te hebben gebeld hulp kregen (in 81% van de gevallen verscheen een hulpdienst, 7% ontving passende informatie en 5% andere follow-up). 8% van de ondervraagden die een beroep deden op de noodhulpdiensten stuitte op problemen bij het tot stand brengen of in stand houden van de verbinding: de meeste gevallen bleken te hebben plaatsgevonden in Polen (21%). In het onderzoek werd tevens vastgesteld dat respondenten die het nummer 112 vanuit het buitenland belden minder vaak taalproblemen ondervonden dan diegenen die andere nationale noodoproepnummers hadden gebeld (28% vergeleken met 12%).

Twee van de drie ondervraagden waren van mening dat de bevolking onvoldoende op de hoogte is van het nummer 112; verdere actie van de nationale autoriteiten is dan ook dringend nodig. Zelfs in gevallen waarin de ondervraagden ervan op de hoogte waren dat het nummer 112 een nationaal noodoproepnummer is, wist maar 22% dat zij dit nummer overal in de EU en voor alle noodhulpdiensten kunnen bellen Het percentage respondenten dat de afgelopen twaalf maanden informatie heeft ontvangen over het Europese noodoproepnummer 112 varieerde van 6% in Denemarken en Griekenland tot 56% in Tsjechië. Burgers in de nieuwe lidstaten waren over het algemeen beter geïnformeerd.

Tot slot waren 9 van de 10 EU-burgers van mening dat de toegang tot noodhulpdiensten voor mensen met een handicap zou moeten worden verbeterd. De door de Commissie in november jl. voorgestelde hervorming van de Telecomvoorschriften (see IP/07/1677) omvat verschillende maatregelen om de doelmatigheid en beschikbaarheid van het nummer 112 als het enige noodoproepnummer in Europa te versterken. De Commissie stelt onder meer voor het nummer 112 beter toegankelijk te maken voor mensen met een handicap. Daarnaast zou de nieuwe Europese Autoriteit voor elektronische communicatie tot taak krijgen ieder jaar na te gaan of het nummer 112 in alle lidstaten doelmatig functioneert en advies te verstrekken met betrekking tot de nodige technische verbeteringen.

Achtergrond

Bij de invoering van het noodoproepnummer 112 in 1991 werd beoogd in alle EU-lidstaten slechts één nummer beschikbaar te stellen zodat de noodhulpdiensten beter toegankelijk zouden worden met name voor reizigers. Sedert 1998 zijn de EU-lidstaten op grond van de EU-wetgeving verplicht ervoor te zorgen dat alle eindgebruikers van vaste en mobiele diensten de nooddiensten gratis kunnen bellen door het nummer 112 te draaien. Sedert 2003 moeten telecomexploitanten locatie-informatie over de oproeper verschaffen aan de noodhulpdiensten om hen in staat te stellen de oproeper te traceren en slachtoffers van ongevallen tijdig te helpen. De EU-lidstaten moeten er tevens voor zorgen dat burgers op de hoogte zijn van het bestaan en het doel van het nummer 112.

Om een doelmatige tenuitvoerlegging van het nummer 112 te waarborgen, heeft de Commissie tot dusverre inbreukprocedures ingeleid tegen 14 lidstaten omdat zij niet systematisch locatie-informatie over de oproeper verschaffen. 7 van deze procedures konden worden gesloten nadat de lidstaten in kwestie passende maatregelen hadden genomen. Locatie-informatie over de oproeper is nog steeds niet beschikbaar in Italië, Litouwen, Nederland, Polen, Roemenië en Slowakije (zie onderstaande tabel).

De Commissie werkt nauw samen met alle lidstaten om het nummer 112 nog verder te verbeteren en dit tot een echt intern Europees noodoproepnummer te maken. In december 2007 heeft de Commissie de lidstaten een vragenlijst gestuurd met het verzoek verdere belangrijke details te verschaffen over de werking van 112 (zoals de toegang voor mensen met een handicap en de accuraatheid van locatie-informatie over de oproeper). De Commissie is voornemens de resultaten van dit onderzoek voor de zomervakantie bekend te maken zodat reizigers uitgebreide informatie krijgen over de status van het nummer 112 in de EU-lidstaten die zij willen bezoeken. De resultaten van het Flash Eurobarometeronderzoek kunnen worden geraadpleegd op:

http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/current/pan_europ ean/index_en.htm
Meer informatie over de hervorming van de EU-Telecomvoorschriften:

http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/index_en.htm Initiatieven van het Europees Parlement met betrekking tot het nummer 112:

http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/065-10135-246
-09-36-911-20070906IPR10134-03-09-2007-2007-true/default_en.htm

Annex 1: Status of 112 implementation

Member State

112 can be called from fixed and mobile phones

Caller Location information is provided for all calls

Austria


+


+

Belgium


+


+

(infringement closed in 2007)
Bulgaria


-

(infringement started in 2007)

N/A

Cyprus


+


+

(infringement closed in 2006)
Czech Republic


+


+

Germany


+


+

Denmark


+


+

Estonia


+


+

Spain


+


+

Finland


+


+

France


+


+

Greece


+


+

(infringement closed in 2007)
Hungary


+


+

(infringement closed in 2007)
Ireland


+


+

(infringement closed in 2006)
Italy


+


-

(infringement started in 2006)
Lithuania


+


-

(infringement started in 2006)
Luxembourg


+


+

(infringement closed in 2006)
Latvia


+


+

(infringement pending but caller location now available) Malta


+


+

Netherlands


+


-

(infringement started in 2006)
Poland


+

(infringement closed in 2005)


-

(infringement started in 2006)
Portugal


+


+

(infringement closed in 2007)
Romania


+


-

(infringement started in 2007)
Sweden


+


+

Slovenia


+


+

Slovakia


+


-

(infringement started in 2006)
United Kingdom


+


+

Annex 2: