Senternovem


07-02-2008 | Connexxion timmert aan de weg met reisinformatie

Connexxion wil graag een belangrijke bijdrage leveren aan de mobiliteitsbehoefte van reizigers. Het openbaar vervoerbedrijf komt nu met twee nieuwe projecten, waaronder het verbeteren van de informatieverstrekking via haltepalen en in de bussen. Ook besteedt het bedrijf aandacht aan het verbeteren van de aansluitingen tussen bussen.

Reisinformatie in bussen is nu niet toereikend, vindt Connexxion. Op dit moment wordt alleen de naam van de volgende halte in beeld gebracht. Veel reizigers kennen deze namen echter niet. Door niet alleen de haltenaam te tonen, maar ook welke mogelijke bestemmingen er in dat gebied liggen, zoals ziekenhuizen, musea of hogescholen, wordt het voor de reiziger duidelijker bij welke halte hij eruit moet. Deze informatie is op voorhand via een website beschikbaar.

De informatie in de bus wordt getoond via TFT-schermen. Dit wordt op zo'n manier gedaan dat het ook voor toeristen en slechtzienden duidelijk is. Het systeem maakt gebruik van GPS om de juiste informatie over de locatie te tonen. Daarbij wordt een zekere dynamiek toegevoegd op basis van relevantie. Zo wordt bijvoorbeeld alleen een aanduiding van een markt afgebeeld als er ook op die dag een markt is. Ook wordt de informatie gewijzigd wanneer sprake is van omleidingen of tijdelijke opheffing van haltes (en alternatieve haltes). Connexxion voegt hier nog individuele informatie voor de reiziger via de mobiele telefoon aan toe. Het project is een samenwerkingsverband van Connexxion, de provincie Zuid-Holland, consumentenorganisatie Rover (Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer) en het kennisinstituut TNO.

Aansluitbewakingssysteem
Naast deze reisinformatie verbetert Connexxion ook haar aansluitbewakingssysteem. Nu blijft de reiziger in een vertraagde bus in onzekerheid of hij zijn aansluiting gaat halen. Straks krijgen ze in de bus informatie of ze de aansluiting nog kunnen redden. Beide innovaties worden bij de Zuidtangent tussen Haarlem en Amsterdam Zuidoost getest.

Reisinformatie op straat
Naast dit project is Connexxion bezig de informatie op de haltepalen van bushaltes te verbeteren. Deze informatie sluit vaak onvoldoende aan bij de informatiebehoefte van OV-reizigers. De haltepalen vallen de automobilist nauwelijks op, wat de concurrentiekracht van het OV belemmert. De vormgeving is uit de tijd en niet geschikt om informatie helder en herkenbaar te presenteren. Tijd voor een nieuwe aanpak dus, vindt Connexxion. Maar het is niet duidelijk of en hoe een verandering van deze palen een bijdrage levert aan meer reizigers. De oplossing is de haltepaal een toekomstvast ontwerp te geven dat goed opvalt, zodat meer reizigers gebruik gaan maken van het stads- en streekvervoer. Connexxion heeft hiervoor de eisen van diverse groepen reizigers in beeld gebracht. Ook is er een concept voor de halte gemaakt waar 80% van de reizigers in de provincie Noord-Holland op korte termijn mee te maken krijgt.

In dit nieuwe halteconcept wordt dynamische informatie verwerkt. Hiervoor is politiek draagvlak verkregen. In het concept is rekening gehouden met reizigers met beperkingen en wensen van jongeren. Hieruit blijkt ook dat de informatie pas echt van waarde is als het om keteninformatie van verschillende modaliteiten en vervoerders gaat. Connexxion zoekt hier samenwerking met onder andere NS, Prorail, Rabobank en LogicaCMG. Daarnaast neemt de vervoerder deel in het project Nationale OV-reisinformatie van V&W. Via V&W worden de wensen ten aanzien van reisinformatie van andere regio's, adviesbureaus en industrie in beeld gebracht. Uniforme afspraken moeten de keteninformatie straks echt mogelijk maken.

In het project is ook aandacht besteed aan sociale veiligheid op de halte. Halte-informatieknoppen worden vaak misbruikt. Om dit te voorkomen kan de activering hiervan aan een chipkaart gekoppeld worden. Een ander idee is om via het nieuwe haltescherm ook clips en bioscooptrailers te vertonen, wat de overlast door jongeren zou moeten verminderen.
Contact

Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33