Senternovem
07-02-2008 | Connexxion timmert aan de weg met reisinformatie
Connexxion wil graag een belangrijke bijdrage leveren aan de
mobiliteitsbehoefte van reizigers. Het openbaar vervoerbedrijf komt nu
met twee nieuwe projecten, waaronder het verbeteren van de
informatieverstrekking via haltepalen en in de bussen. Ook besteedt
het bedrijf aandacht aan het verbeteren van de aansluitingen tussen
bussen.
Reisinformatie in bussen is nu niet toereikend, vindt Connexxion. Op
dit moment wordt alleen de naam van de volgende halte in beeld
gebracht. Veel reizigers kennen deze namen echter niet. Door niet
alleen de haltenaam te tonen, maar ook welke mogelijke bestemmingen er
in dat gebied liggen, zoals ziekenhuizen, musea of hogescholen, wordt
het voor de reiziger duidelijker bij welke halte hij eruit moet. Deze
informatie is op voorhand via een website beschikbaar.
De informatie in de bus wordt getoond via TFT-schermen. Dit wordt op
zo'n manier gedaan dat het ook voor toeristen en slechtzienden
duidelijk is. Het systeem maakt gebruik van GPS om de juiste
informatie over de locatie te tonen. Daarbij wordt een zekere dynamiek
toegevoegd op basis van relevantie. Zo wordt bijvoorbeeld alleen een
aanduiding van een markt afgebeeld als er ook op die dag een markt is.
Ook wordt de informatie gewijzigd wanneer sprake is van omleidingen of
tijdelijke opheffing van haltes (en alternatieve haltes). Connexxion
voegt hier nog individuele informatie voor de reiziger via de mobiele
telefoon aan toe. Het project is een samenwerkingsverband van
Connexxion, de provincie Zuid-Holland, consumentenorganisatie Rover
(Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer) en het kennisinstituut TNO.
Aansluitbewakingssysteem
Naast deze reisinformatie verbetert Connexxion ook haar
aansluitbewakingssysteem. Nu blijft de reiziger in een vertraagde bus
in onzekerheid of hij zijn aansluiting gaat halen. Straks krijgen ze
in de bus informatie of ze de aansluiting nog kunnen redden. Beide
innovaties worden bij de Zuidtangent tussen Haarlem en Amsterdam
Zuidoost getest.
Reisinformatie op straat
Naast dit project is Connexxion bezig de informatie op de haltepalen
van bushaltes te verbeteren. Deze informatie sluit vaak onvoldoende
aan bij de informatiebehoefte van OV-reizigers. De haltepalen vallen
de automobilist nauwelijks op, wat de concurrentiekracht van het OV
belemmert. De vormgeving is uit de tijd en niet geschikt om informatie
helder en herkenbaar te presenteren. Tijd voor een nieuwe aanpak dus,
vindt Connexxion. Maar het is niet duidelijk of en hoe een verandering
van deze palen een bijdrage levert aan meer reizigers. De oplossing is
de haltepaal een toekomstvast ontwerp te geven dat goed opvalt, zodat
meer reizigers gebruik gaan maken van het stads- en streekvervoer.
Connexxion heeft hiervoor de eisen van diverse groepen reizigers in
beeld gebracht. Ook is er een concept voor de halte gemaakt waar 80%
van de reizigers in de provincie Noord-Holland op korte termijn mee te
maken krijgt.
In dit nieuwe halteconcept wordt dynamische informatie verwerkt.
Hiervoor is politiek draagvlak verkregen. In het concept is rekening
gehouden met reizigers met beperkingen en wensen van jongeren. Hieruit
blijkt ook dat de informatie pas echt van waarde is als het om
keteninformatie van verschillende modaliteiten en vervoerders gaat.
Connexxion zoekt hier samenwerking met onder andere NS, Prorail,
Rabobank en LogicaCMG. Daarnaast neemt de vervoerder deel in het
project Nationale OV-reisinformatie van V&W. Via V&W worden de wensen
ten aanzien van reisinformatie van andere regio's, adviesbureaus en
industrie in beeld gebracht. Uniforme afspraken moeten de
keteninformatie straks echt mogelijk maken.
In het project is ook aandacht besteed aan sociale veiligheid op de
halte. Halte-informatieknoppen worden vaak misbruikt. Om dit te
voorkomen kan de activering hiervan aan een chipkaart gekoppeld
worden. Een ander idee is om via het nieuwe haltescherm ook clips en
bioscooptrailers te vertonen, wat de overlast door jongeren zou moeten
verminderen.
Contact
Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33