Vraag naar biologisch vlees stijgt
door zichtbaarheid in het schap (persbericht)
11 feb 2008
Onderdeel: LEI
LEI-onderzoek heeft uitgewezen dat de omzet van biologisch vlees in de
supermarkt stijgt door kleurige schapstroken, schapverdelers en
plafondhangers in het vleesschap aan te brengen. Belangrijk bijeffect
is dat het hele vleesschap aantrekkelijker wordt in de ogen van de
supermarktbezoekers.Â
Het marktaandeel van biologisch vlees is net iets lager dan het
gemiddelde marktaandeel van alle biologische versgroepen. In opdracht
van Bioconnect en onder begeleiding van Bioconnect en De Groene Weg
heeft het LEI, onderdeel van Wageningen UR, een experiment opgezet met
het merk Bio+ in 6 winkels en 6 schaduwwinkels. Nagegaan werd of het
aanbrengen van een duidelijke categoriescheiding in het vleesschap en
van promotiemateriaal voor het biologische assortiment in, voor en
boven het schap tot meer omzet zou leiden. In totaal zijn 3
verschillende sferen uitgetest. Per sfeer zijn twee typen
promotiepakketten in de testwinkels aangebracht. Het basispakket
bestond uit etiketten, schapstroken en schapverdelers. Het uitgebreide
pakket bevatte naast het basispakket ook vloerstickers en
plafondhangers.Â
Uit het onderzoek blijkt dat kopers van biologische producten positief
reageren op het promotiemateriaal bij biologisch vlees in de
supermarkt. De omzet van biologisch vlees is bij veel testwinkels
hoger dan bij de schaduwwinkels. Bovendien is bij de bezoekers van de
testwinkels nagegaan hoe het promotiemateriaal beleefd wordt. Uit de
gesprekken met de bezoekers blijkt dat dergelijke promotie-uitingen
het vleesschap aantrekkelijker maken.
Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek adviseren de onderzoekers
van het LEI de biologische vleessector en supermarkten de
zichtbaarheid van het biologisch vlees in het vleesschap in
supermarkten te bevorderen. Passend promotiemateriaal werkt
omzetverhogend en het komt tevens de aantrekkelijkheid van het
vleesschap ten goede.
Dit onderzoek is gefinancierd door het Ministerie van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit.
Rapport 7.07.05 De aantrekkingskracht van biologisch; Het effect van
schappresentatie op het aankoopgedrag
Contact
Gemma Tacken
gemma.tacken@wur.nl
LEI