Pijnacker-Nootdorp
datum 8 februari 2008
Klanttevredenheid bij sociale zaken
Bij de gemeente staat de klant centraal en de mening van de klant vinden we belangrijk. Om
optimaal aangesloten te blijven bij de wensen en behoefte van onze klanten houden we diverse
klanttevredenheidsonderzoeken. De afdeling Sociale Zaken heeft in het 3e en 4e kwartaal 2007
twee klanttevredenheidsonderzoeken uitgevoerd bij haar klanten. Eén bij klanten die vallen
onder de Wet maatschappelijke ondersteuning en de ander bij alle klanten die vallen onder de
Wet werk en bijstand (WWB).
Vergelijking met andere gemeenten
Maar liefst 25 andere gemeenten hebben het WWB klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd en 11
gemeenten hebben het Wmo klantevredenheids onderzoek uitgevoerd, zodat de resultaten van Pijnacker-
Nootdorp kunnen worden vergeleken met de andere deelnemende gemeenten.
Beide onderzoeken zijn uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau SGBO. De SGBO heeft in
beide onderzoeken gebruik gemaakt van standaard vragenlijsten waardoor de resultaten van het onderzoek
tussen gemeenten onderling kunnen worden vergeleken
Belangrijkste conclusies
Bijna alle respondenten van het Wmo klanttevredenheidsonderzoek geven aan dat de ondersteuning hen
helpt om mee te doen aan de maatschappij. Ook voldoet de ondersteuning vaak aan de verwachtingen.
De WWB klanten geven de dienstverlening van de afdeling Sociale Zaken gemiddeld een 7,4. Dat is een
goed resultaat en hoger dan het gemiddelde rapportcijfer voor de dienstverlening van de andere 25
deelnemende gemeenten. Het meest genoemde verbeterpunt bij het WWB klanttevredenheidsonderzoek
betreft de informatievoorziening, de formulieren worden als zeer ingewikkeld ervaren.
Concrete aanpachts- en verbeterpunten
De resultaten van beide onderzoeken nemen we ter harte en in 2008 kijken we hoe de tevredenheid over
onze dienstverlening nog meer kunnen verbeteren. De eerste concrete verbeterpunten zijn vastgesteld
door het college:
Wmo
- De wachttijd tussen de toekenning door de gemeente en de levering door de zorgaanbieder bij
hulpmiddelen dient te worden verlaagd. Sociale Zaken zal in overleg treden met de aanbieders (Welzorg
en Hartingbank) om concrete afspraken te maken. Sociale Zaken is voornemens om medio 2008 een
nieuwe aanbestedingsprocedure te starten. In het bestek van eisen zal bijzondere aandacht worden
besteed aan de afspraken/verplichtingen inzake de levertijd van hulpmiddelen.
- Sociale Zaken zal nagaan of bedragen voor een aantal vergoedingen (waaronder de
Verhuiskostenvergoeding) dienen te worden geïndexeerd.
WWB
- vereenvoudiging van formulieren
Bijlagen:
Wmo klanttevredenheidsonderzoeksrapport (pdf)
WWB klanttevredenheidsonderzoeksrapport (pdf)