Gemeenteraden van Lansingerland en Zoetermeer kiezen voor Bleizo
Een unieke situatie in de gemeentelijke politiek
Jarenlang is er tussen Lansingerland (voorheen Bleiswijk) en
Zoetermeer heen en weer gepraat over de inrichting van Hoefweg-Zuid.
Deze gesprekken zijn in 2007 in een stroomversnelling gekomen. Als
resultaat hiervan is een plan voor de inrichting van het gebied rond
een mogelijk nieuw station ontwikkeld. Hoefweg-Zuid maakt onderdeel
uit van dit plan. Met dit plan hebben de gemeenteraden van Zoetermeer
en Lansingerland unaniem ingestemd.
Hoefweg-Zuid is het gebied ten zuiden van de A12 tussen de N209 en de
Landscheiding in. Het is onderdeel van de gemeente Lansingerland.
Zoetermeer bezit gronden in dit gebied. Beide gemeenten hadden hun
eigen ideeën over de inrichting van het gebied. Dat maakte de
ontwikkeling van Hoefweg-Zuid ingewikkeld. Er is jaren over gesproken.
Een nieuw station, een nieuwe kans
Na de samenvoeging van Lansingerland was het tijd voor een nieuwe
start. Er werd een projectgroep onder leiding van Gerrit Ybema,
voormalig staatssecretaris van Economische Zaken, ingesteld. Deze
projectgroep moest onderzoeken aan welke voorwaarden voldaan moest
worden om een nieuw station op de spoorlijn Gouda Den Haag te krijgen.
Dit station moet komen te liggen op de plaats waar de Oosterheemlijn
uit Zoetermeer en het spoor Gouda Den Haag elkaar snijden.
Voorwaarde voor dit station is een hoogwaardige inrichting van het
gebied rond het station en voldoende arbeidsplaatsen in de directe
omgeving. De studie van de projectgroep Ybema gaf hiervoor een
blauwdruk. Hoefweg-Zuid was opgenomen in deze plannen. Ook de
zuidwesthoek van Prisma, het bedrijventerrein ten noorden van de A12,
was onderdeel van het plan.
Een uniek invulling van het stationsgebied
Het rapport van Ybema heeft de basis gelegd voor de verdere
ontwikkeling van de plannen. Deze hebben geleid tot het plan Landschap
als Podium. In dit plan komen bij het station ongeveer 10 kantoren van
40 tot 60 meter hoog te liggen. Deze zijn gelegen in een park.
Door het park loopt een busbaan. Deze busbaan loopt omhoog naar het
vervoersknooppunt. Dit knooppunt bestaat uit de halte van de
Oosterheemlijn, het NS-station en parkeergelegenheden. Het wordt het
eerste knooppunt van lightrail en traditioneel spoor in Nederland. Ten
noorden van het station lopen de busbaan en de Oosterheemlijn over de
A12.
De rest van het gebied wordt een bedrijvenpark met een groene
invulling. De doorgaande wegen zijn geen saaie bedrijfsstraten, maar
ruim opgezette bomenlanen met een middenberm.
Raden unaniem voor Landschap als Podium
Begin 2008 is het plan Landschap als Podium aan de gemeenteraden
voorgelegd. Beide raden hebben het plan unaniem overgenomen. Unanieme
besluiten in gemeenteraden komen niet zo vaak voor, maar
eenstemmigheid in twee raden over een gezamenlijk voorstel is nog
uitzonderlijker.
De beide raden willen de komende tijd actief betrokken blijven bij de
ontwikkeling van de plannen.
De beide Colleges van B&W hechten veel waarde aan de inbreng van de
gemeenteraden en zijn verheugd over deze betrokkenheid.
Het besluit van beide raden en de voortvarende wijze waarop het
project in de laatste maanden is ontwikkeld en de besluitvorming is
doorlopen, beloven veel goeds voor de toekomst van dit project.
Klik hier voor meer informatie over Bleizo.
Gemeente Zoetermeer