Gemeente Zoetermeer

Gemeenteraden van Lansingerland en Zoetermeer kiezen voor Bleizo

Een unieke situatie in de gemeentelijke politiek Jarenlang is er tussen Lansingerland (voorheen Bleiswijk) en Zoetermeer heen en weer gepraat over de inrichting van Hoefweg-Zuid. Deze gesprekken zijn in 2007 in een stroomversnelling gekomen. Als resultaat hiervan is een plan voor de inrichting van het gebied rond een mogelijk nieuw station ontwikkeld. Hoefweg-Zuid maakt onderdeel uit van dit plan. Met dit plan hebben de gemeenteraden van Zoetermeer en Lansingerland unaniem ingestemd.

Hoefweg-Zuid is het gebied ten zuiden van de A12 tussen de N209 en de Landscheiding in. Het is onderdeel van de gemeente Lansingerland. Zoetermeer bezit gronden in dit gebied. Beide gemeenten hadden hun eigen ideeën over de inrichting van het gebied. Dat maakte de ontwikkeling van Hoefweg-Zuid ingewikkeld. Er is jaren over gesproken.

Een nieuw station, een nieuwe kans
Na de samenvoeging van Lansingerland was het tijd voor een nieuwe start. Er werd een projectgroep onder leiding van Gerrit Ybema, voormalig staatssecretaris van Economische Zaken, ingesteld. Deze projectgroep moest onderzoeken aan welke voorwaarden voldaan moest worden om een nieuw station op de spoorlijn Gouda Den Haag te krijgen. Dit station moet komen te liggen op de plaats waar de Oosterheemlijn uit Zoetermeer en het spoor Gouda Den Haag elkaar snijden. Voorwaarde voor dit station is een hoogwaardige inrichting van het gebied rond het station en voldoende arbeidsplaatsen in de directe omgeving. De studie van de projectgroep Ybema gaf hiervoor een blauwdruk. Hoefweg-Zuid was opgenomen in deze plannen. Ook de zuidwesthoek van Prisma, het bedrijventerrein ten noorden van de A12, was onderdeel van het plan.

Een uniek invulling van het stationsgebied
Het rapport van Ybema heeft de basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van de plannen. Deze hebben geleid tot het plan Landschap als Podium. In dit plan komen bij het station ongeveer 10 kantoren van 40 tot 60 meter hoog te liggen. Deze zijn gelegen in een park. Door het park loopt een busbaan. Deze busbaan loopt omhoog naar het vervoersknooppunt. Dit knooppunt bestaat uit de halte van de Oosterheemlijn, het NS-station en parkeergelegenheden. Het wordt het eerste knooppunt van lightrail en traditioneel spoor in Nederland. Ten noorden van het station lopen de busbaan en de Oosterheemlijn over de A12.
De rest van het gebied wordt een bedrijvenpark met een groene invulling. De doorgaande wegen zijn geen saaie bedrijfsstraten, maar ruim opgezette bomenlanen met een middenberm.

Raden unaniem voor Landschap als Podium
Begin 2008 is het plan Landschap als Podium aan de gemeenteraden voorgelegd. Beide raden hebben het plan unaniem overgenomen. Unanieme besluiten in gemeenteraden komen niet zo vaak voor, maar eenstemmigheid in twee raden over een gezamenlijk voorstel is nog uitzonderlijker.
De beide raden willen de komende tijd actief betrokken blijven bij de ontwikkeling van de plannen.
De beide Colleges van B&W hechten veel waarde aan de inbreng van de gemeenteraden en zijn verheugd over deze betrokkenheid. Het besluit van beide raden en de voortvarende wijze waarop het project in de laatste maanden is ontwikkeld en de besluitvorming is doorlopen, beloven veel goeds voor de toekomst van dit project.

Klik hier voor meer informatie over Bleizo.