Consumentenautoriteit legt boete op aan PostGarant B.V.
11/02/2008 15:00
Consumentenautoriteit
De Consumentenautoriteit legt een boete op aan het bedrijf PostGarant B.V - voorheen Fitanova - vanwege het overtreden van een aantal regels van het consumentenrecht waardoor consumenten ernstig worden gedupeerd. De opgelegde boetes bedragen in totaal EUR 130.000.= Daarnaast moet het bedrijf de informatie voor consumenten op zijn website verbeteren onder last van een dwangsom. Ook moet PostGarant B.V. op straffe van een dwangsom in de toekomst afzien van het ongevraagd toezenden van producten.
PostGarant B.V., handelend onder namen als TopForm, Slim+, SuperWhite, StarBright, Pet's Energy en Lively Spirit, is een postorderbedrijf dat onder andere afslankmiddelen en tandverzorgingsproducten aanbiedt. De producten kunnen worden besteld via websites en worden tevens aangeboden via telemarketing.
De werkwijze van PostGarant was als volgt. PostGarant B.V. nodigde via internet consumenten uit tot het invullen van een formulier waarmee men een proefpakket of welkomstpakket bestelde. Daarna bleek, dat de consument daarmee een abonnement had afgesloten voor vervolgzendingen met de bijbehorende kosten. De kosten werden via automatische incasso geïnd. Bovendien werd de consument niet op de hoogte gebracht van het feit dat er een bedenktijd voor internetaankopen van zeven werkdagen bestaat. Tevens werden de contacten met het bedrijf bemoeilijkt doordat gegevens over het bedrijf - zoals de identiteit van de verkoper, het vestigingsadres en hoe men met het bedrijf in contact kan komen via telefoon of e-mail - niet of onvolledig vermeld waren.
De boetes zijn opgelegd, omdat de Consumentenautoriteit van oordeel is dat de bovengenoemde praktijken in strijd zijn met de consumentenregels. Deze schrijven immers voor dat de consument op duidelijke, begrijpelijke en ondubbelzinnige wijze wordt geïnformeerd over zowel de aard en inhoud van de overeenkomst die hij afsluit als over de wijze waarop hij van de overeenkomst af kan komen. Ook moet de consument vooraf voldoende informatie krijgen over de partij waarmee hij de overeenkomst afsluit. Dit is extra belangrijk wanneer het bedrijf de kosten via automatische incasso int.
PostGarant B.V. heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit van de Consumentenautoriteit.
http://www.consumentenautoriteit.nl;