AutoRai

Nederlands rallytalent elfde in Zweden in Groep N

(2/11/2008)
In de Rally van Zweden hebben Jasper van den Heuvel en Martine Kolman een prima elfde plaats in de standaard Groep N-klasse behaald. Onder buitengewoon lastige weersomstandigheden hield de Nederlandse equipe het hoofd koel en liet meerdere vaste equipes uit het Productiewagen WK achter zich.

De Rally van Zweden is de enige sneeuwrally op de WK-kalender, maar die betiteling slaat al voor het tweede jaar nergens op. In 2007 viel het zwaar tegen met de sneeuw, dit jaar leek het er iets meer op. Althans, voordat de rally van start ging. De omgeving rond Karlstad lag er stralend wit bij. De temperatuur was echter zo hoog dat de sneeuw razendsnel smolt en de rallywegen al na een paar autoâs waren veranderd in een mengsel van modder en grind. Waar de eerste autoâs op dag 1 nog op een mooi wit wegdek reden moesten de latere starters â waaronder de met startnummer 70 gesierde Mitsubishi Evo 9 van Jasper van den Heuvel - over uitgereden grindwegen ploegen. En dat nota bene op de, door de organisatie verplicht gestelde, spijkerbanden. Die al op de aanlooproutes naar de klassementsproeven, soms wel 85 kilometer lang, helemaal werden stuk gereden. De vonken vlogen er af. Jasper van den Heuvel baalde er flink van. âWe konden er nog niet eens één boekeltje van een paar proeven mee doen of we moesten alweer nieuwe banden monteren. Deze rally is alleen daarom al slopend voor het budget, nog afgezien van het feit dat de auto het daardoor ook flink extra te verduren krijgtâ, aldus Nederlands snelste Groep N-rijder.

Bijna hadden Jasper van den Heuvel en Martine Kolman dag twee niet gehaald want op de derde KP gingen ze er vlak voor de finish vol in vijf vanaf. Door een late rem-aktie vlogen ze in een sneeuwbank waardoor de oliekoeler lek raakte. Met kunst en vliegwerk wist Jasper na de tijdcontrole het oliecircuit zodanig om te leggen dat de rest van de olie behouden bleef en de tankservice kon worden gehaald. Deze provisorische reparatie kostte de equipe wel veertig strafseconden.

Vanwege die straf startten ze de volgende KP achter Peter van Merksteijn Jr., die prompt flink in de rondte ging. âWe kwamen de bocht om en ik keek hem recht in de ogen. Bijna waren we frontaal op zijn auto gevlogenâ, aldus Van den Heuvel, die vervolgens weer een super gedegen rally reed. En snel, zo legde hij uit. âIn de Rally van Wales was het verschil met de toppers uit het WK Productie-toerwagens nog zoân drieëneenhalve seconde per kilometer. Hier hadden we tijdens het testen al anderhalve tel winst gevonden en in de wedstrijd was het verschil nog maar één seconde. We zitten nu dus heel kort bij de wereldtop. En dat in een rally die we totaal niet kenden. Dat geeft vertrouwen, zeker voor als we ons straks weer bekend terrein gaan begevenâ. Van den Heuvel en Kolman kwamen met hun Mitsubishi Evo 9 als 24 algemeen en als 11^e in de Groep N over het finishpodium. En regen zo weer een pareltje aan hun steeds langer wordende ketting van opmerkelijke resultaten in het wereldrallykampioenschap.