Nederlands rallytalent elfde in Zweden in Groep N
(2/11/2008)
In de Rally van Zweden hebben Jasper van den Heuvel en Martine Kolman
een prima elfde plaats in de standaard Groep N-klasse behaald. Onder
buitengewoon lastige weersomstandigheden hield de Nederlandse equipe
het hoofd koel en liet meerdere vaste equipes uit het Productiewagen
WK achter zich.
De Rally van Zweden is de enige sneeuwrally op de WK-kalender, maar
die betiteling slaat al voor het tweede jaar nergens op. In 2007 viel
het zwaar tegen met de sneeuw, dit jaar leek het er iets meer op.
Althans, voordat de rally van start ging. De omgeving rond Karlstad
lag er stralend wit bij. De temperatuur was echter zo hoog dat de
sneeuw razendsnel smolt en de rallywegen al na een paar autoâs waren
veranderd in een mengsel van modder en grind. Waar de eerste autoâs op
dag 1 nog op een mooi wit wegdek reden moesten de latere starters â
waaronder de met startnummer 70 gesierde Mitsubishi Evo 9 van Jasper
van den Heuvel - over uitgereden grindwegen ploegen. En dat nota bene
op de, door de organisatie verplicht gestelde, spijkerbanden. Die al
op de aanlooproutes naar de klassementsproeven, soms wel 85 kilometer
lang, helemaal werden stuk gereden. De vonken vlogen er af. Jasper van
den Heuvel baalde er flink van. âWe konden er nog niet eens één
boekeltje van een paar proeven mee doen of we moesten alweer nieuwe
banden monteren. Deze rally is alleen daarom al slopend voor het
budget, nog afgezien van het feit dat de auto het daardoor ook flink
extra te verduren krijgtâ, aldus Nederlands snelste Groep N-rijder.
Bijna hadden Jasper van den Heuvel en Martine Kolman dag twee niet
gehaald want op de derde KP gingen ze er vlak voor de finish vol in
vijf vanaf. Door een late rem-aktie vlogen ze in een sneeuwbank
waardoor de oliekoeler lek raakte. Met kunst en vliegwerk wist Jasper
na de tijdcontrole het oliecircuit zodanig om te leggen dat de rest
van de olie behouden bleef en de tankservice kon worden gehaald. Deze
provisorische reparatie kostte de equipe wel veertig strafseconden.
Vanwege die straf startten ze de volgende KP achter Peter van
Merksteijn Jr., die prompt flink in de rondte ging. âWe kwamen de
bocht om en ik keek hem recht in de ogen. Bijna waren we frontaal op
zijn auto gevlogenâ, aldus Van den Heuvel, die vervolgens weer een
super gedegen rally reed. En snel, zo legde hij uit. âIn de Rally van
Wales was het verschil met de toppers uit het WK Productie-toerwagens
nog zoân drieëneenhalve seconde per kilometer. Hier hadden we tijdens
het testen al anderhalve tel winst gevonden en in de wedstrijd was het
verschil nog maar één seconde. We zitten nu dus heel kort bij de
wereldtop. En dat in een rally die we totaal niet kenden. Dat geeft
vertrouwen, zeker voor als we ons straks weer bekend terrein gaan
begevenâ. Van den Heuvel en Kolman kwamen met hun Mitsubishi Evo 9 als
24 algemeen en als 11^e in de Groep N over het finishpodium. En regen
zo weer een pareltje aan hun steeds langer wordende ketting van
opmerkelijke resultaten in het wereldrallykampioenschap.
AutoRai