Nederlands Dans Theater


Twee wereldpremières Nederlands Dans Theater in âDream Playâ

11-02-2008

Persbericht
Den Haag, 11 februari 2008

Twee wereldpremières Nederlands Dans Theater in `Dream Play' Choreograaf uit eigen kweekvijver debuteert

In `Dream Play', het nieuwe programma van Nederlands Dans Theater II, overheerst werk uit eigen proeftuin met de reprise van het gelijknamige ballet van Johan Inger en een wereldpremière van debuterend choreograaf Medhi Walerski. Net als Inger bij zijn debuut destijds in 1995, is Walerski danser bij Nederlands Dans Theater I en maakt hij op 28 jarige leeftijd zijn officiële debuut als choreograaf met Mammatus. In deze voorstelling ook nieuws van `buiten': choreograaf Stijn Celis is met de wereldpremière van Skulls and Bees voor het eerst te gast bij Nederlands Dans Theater. De première van `Dream Play' is op 28 februari in Lucent Danstheater, Den Haag.

Mammatus van Medhi Walerski; wereldpremière
Medhi Walerski maakt met Mammatus zijn debuut als choreograaf. Zijn creatie staat voor een associatieve beleving meer dan voor een expliciet verhaal. Mammatus is als een tussenruimte. Een ruimte tussen de eigen belevingswereld en de zoektocht naar iets dat daarbuiten ligt, ergens in de verte. Een zoektocht zonder duidelijke bestemming waarin dansers hun weg banen, zoekend, starend naar iets in de verte, tastend naar houvast, altijd onderweg.
Dirk Haubrich maakt de muziek voor Mammatus. Bregje van Balen ontwerpt de kostuums en Tom Visser het lichtontwerp.

`the most original voice came from the last choreographer, Medhi Walerski, who succeeded in making his dancers move in a very different way, with a physicality that is more raw' (Dance Europe over Moume, 2006)

Skulls and Bees van Stijn Celis; wereldpremière De titel van het abstracte, nieuwe werk van Stijn Celis grijpt terug op de stillevens van Hollandse Meesters uit de Gouden Eeuw. Het staat symbool voor de vergankelijkheid van het leven en voor het dynamische levensproces waarin alles voortdurend in beweging is om uiteindelijk te vervluchtigen, om te vergaan. Celis werkt dit met acht jonge dansers van Nederlands Dans Theater II op een abstracte manier uit. Decor en licht zijn minimaal. Daardoor blijft de essentie over en krijgen de lichamen van de jonge dansers extra kracht. Zij creëeren het landschap over de vluchtigheid dat Celis wil schilderen. De expliciete muziek van John Adams (ChamberSymphonie, 1992) speelt hier ook een hoofdrol in.
"Ne t'attache en toi qu'a ce que tu sens qui n'est nulle part ailleurs qu'en toi meme" (Andre Gide, Les nourritures terrestres).

Dream Play van Johan Inger
Johan Inger's Dream Play ging in het jaar 2000, toen Inger nog danste bij Nederlands Dans Theater I, in première in Lucent Danstheater, Den Haag. Op humoristische manier dansen zes dansers op Strawinski's `Le Sacre du Printemps' de strijd tussen de seksen in de sfeer en snelheid van een dagdroom. Het is een expressief, fantasievol werk met energieke, frisse en ruime bewegingen.
Voor Dream Play ontving Inger in 2001 de Lucas Hoving Productieprijs.