Jonge generatie vindt dat games de school en het leren leuker maken

11/02/2008 12:30



JuniorSenior



Vandaag maakt JuniorSenior Research de resultaten bekend van Games 2, een kwantitatief online onderzoek onder 564 kinderen en jongeren van 6 tot en met 19 jaar oud. Uit de resultaten blijkt dat gamen niet alleen ontzettend populair is, maar ook educatief verantwoord. Door te gamen ontwikkelen kinderen en jongeren allerlei nieuwe vaardigheden in hun vrije tijd en is er veel animo onder kinderen om games ook op school te gebruiken.

Leeraspecten: computerbeheersing, coördinatie, reactie- en doorzettings vermogen
Van gamen kunnen we veel leren. Slechts 7% van de kinderen en jongeren gaf aan niets geleerd te hebben van gamen. Het grootste leeraspect is dat ze door gamen steeds makkelijker met de computer kunnen omgaan (64%). Ook hun reactievermogen (48%), doorzettingsvermogen (34%) en oog-handcoördinatie (34%) neemt toe. Spontaan zeiden kinderen en jongeren dat ze door het spelen van games beter en eerder Engels kunnen spreken of sneller kunnen typen.

Games maken school en leren leuker!
Met een overgrote meerderheid zijn kinderen en jongeren het met elkaar eens dat het gebruik van games op scholen goed is (78%). De meeste kinderen en jongeren vinden namelijk dat het school en leren leuker maakt (47%). Vooral kinderen en jongeren die ervaring hebben met games op school zijn positief: 92% van deze kinderen en jongeren vinden games op school goed.

Verschil tussen wat jongens en meisjes van games leren
Het zijn vooral meisjes die via games leren hoe zij zich beter kunnen inleven in andere mensen, dit komt waarschijnlijk omdat zij ook vaker games spelen waarin zij mensen en/of dieren moeten ontwikkelen en verzorgen ('The Sims'). Jongens spelen vaker actie-, race-, roleplay-, ruimte-, sport- en vechtspellen.

Oneens met vooroordelen
Over gamen heersen verschillende vooroordelen, waaronder: 'gamen is Verslavend (1), je wordt er dik, eenzaam of agressief van'. Kinderen en jongeren zijn het echter met de meeste vooroordelen niet eens. Het merendeel vindt wel dat gamen verslavend is: 27% vindt het verslavend en 56% een beetje verslavend. Slechts 17% vindt games niet verslavend. Maar over de dik- of eenzaammakende werking denken ze juist het tegenovergestelde: van het spelen van games wordt je zeker niet dik of eenzaam (48% helemaal oneens met beide uitspraken).

Ouders weten te weinig over games die kinderen spelen
Uit ander onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Digibewust onder kinderen en hun ouders blijkt dat slechts 17% van de ouders de games die hun kinderen spelen gewelddadig vindt, tegenover 34% van de kinderen. Ook hebben ouders een andere inschatting van de moeite die kinderen hebben om te stoppen met een game. 47% van de ouders geeft aan dat hun kinderen meestal wel kunnen stoppen met gamen, ten opzichte van 35% van de kinderen. Overigens speelt de helft van de ouders zelf ook games. Maar het valt te betwijfelen of deze games vergelijkbaar zijn met de games van hun kinderen. Ruim de helft van de ouders vindt dat zij te weinig weten over gamen en heeft meer behoefte aan informatie over gamen in het gezin. Vanaf vandaag kunnen ouders hiervoor terecht op www.weetwatzegamen.nl.

Gamen is goed voor meer vaardigheden
Dat gamen goed is voor je oog-handcoördinatie, ruimtelijk inzicht, wilskracht, reactievermogen en hersentraining wordt steeds bekender, mede door de imagocampagne Vitamine G: Gamen is Goed! (www.gamenisgoed.nl). Op basis van dit onderzoek kunnen we aan deze positieve aspecten extra vaardigheden toevoegen. Zo geeft de jonge generatie aan door te gamen beter Engels te leren, sneller te kunnen typen en het inlevingsvermogen te ontwikkelen. Concluderend kunnen we dus stellen dat gamen meer is dan een simpel tijdverdrijf!

(1) Voor uitleg van de term verslavend in onze vragenlijst hebben we het Van Dale Juniorwoordenboek Nederlands gehanteerd. Verslaafd: iemand die ergens aan verslaafd is, kan het niet meer missen. Als hij het moet missen, voelt hij zich ziek of doodongelukkig. Sommige mensen zijn verslaafd aan koffie of sigaretten. Bron: Verburg, M. (2006). Van Dale Juniorwoordenboek Nederlands. Utrecht: Wolters-Noordhoff.