Suzuki World Rally Team scoort beste resultaat tot nu toe
(2/11/2008)
Toni Gardemeister is met Suzuki dankzij een zevende plaats in de
punten geëindigd tijdens de Zweden Rally. Voor het
merkenkampioenschap vergaarde Suzuki drie punten en voor de
rijdersrangschikking schreef Gardemeister twee punten op zijn conto
bij.
Omdat P-G Andersson twee weken terug tijdens de Monte Carlo rally al
in de punten reed, heeft Suzuki met de SX4 WRC in allebei de rallies
die tot nu toe zijn verreden punten behaald voor het World Rally
Championship 2008.
Andersson moest helaas al op de eerste dag van de rally opgeven met
een probleem aan de cilinderkop, maar Gardemeister reed afgezien van
enkele hydraulische storingen en een off-road uitstapje redelijk
probleemloos naar de finish.
De rallyteams moesten afrekenen met een groot gebrek aan sneeuw op de
klassements-proeven vergeleken met voorgaande jaren. Daardoor moest
zowel op zaterdag als op zondag een klassementsproef worden afgelast.
Doordat de temperatuur regelmatig boven de nul graden steeg, waren de
proeven bedekt met los gravel waardoor de spijkers uit de
Pirelli-banden snel werden los gereden en de rallyautoâs weinig grip
hadden.
Nadat Gardemeister zich in de punten had teruggevochten na zijn
uitstapje op zaterdag, concentreerde hij zich de laatste zes proeven
op het consolideren van zijn klassering. De Suzuki SX4 WRC toonde in
Zweden wederom het potentieel aan door tijdens het driedaagse
evenement regelmatig top zes tijden te noteren.
Gardemeister kende op de laatste dag geen tegenslagen en was in staat
probleemloos naar de finish te rijden. Alleen werd hij op vrijdag en
zaterdag gehinderd door een hydraulisch probleem dat van invloed was
op het differentieel en de semi-automatische versnellingsbak. Ook
raakte hij op KP 11 na een snelle linkerbocht gedurende drie minuten
van de weg en ongelukkigerwijs duwden de toeschouwers de Suzuki
onopzettelijk ook nog eens verder de greppel in. Daar liep zijn
tijdverlies op tot zoân drie minuten. Verder toonde Gardemeisterâs SX4
WRC zich zeer betrouwbaar.
Andersson was gedwongen op KP 4 de strijdbijl te begraven terwijl hij
op een voortreffelijke zevende plaats lag. Voorafgaand aan de rally
had hij met Gardemeister een succesvol verlopen test onder winterse
omstandigheden in Noord Zweden afgelegd. Helaas verschilden de
omstandigheden van de Zweden Rally daar nogal van waardoor de rijders
hun rijstijl en de set-up van de auto ingrijpend aan moesten passen om
de banden te ontzien. Desondanks imponeerde de SX4 WRC door zijn
snelheid. Na KP 4 lag Gardemeister tijdelijk zesde en P-G stond voor
zijn uitvallen op een zevende plek geklasseerd.
Toni Gardemeister:âIk ben erg blij dat ik na drie inspannende dagen
mijn eerste punten heb gescoord. Het grootste probleem werd nog
gevormd door de omstandigheden. Er was veel los gravel en we hebben
daarom de afstelling flink wat zachter afgesteld. Toen ik van de weg
raakte had dat maar een oponthoud van 15 seconden mogen zijn, maar de
toeschouwers duwden ons â onopzettelijk â verder de greppel in. Dat
duurde uiteindelijk zoân drie minuten. Op de laatste dag zijn we
veilig naar de finish gereden omdat het geen zin had nog risicoâs te
nemen. Er moet nog veel ontwikkeling aan de auto worden gedaan, maar
ik ben al redelijk tevreden over de snelheid van de SX4, mede gezien
het feit dat we nog niet zo veel hebben getest. Ik ben er zeker van
dat we tegen het einde van het jaar dichter op de koplopers zullen
zitten.â
Ook P-G Andersson liet zich uiterst positief uit over de
vooruitzichten van de SX4 WRC. âWe moeten in iedere rally punten
kunnen scoren. Vergeet niet dat dit pas de tweede echte rally van de
SX4 is. We weten nu precies wat er aan de hand was met mijn auto en ik
kijk er dan ook naar uit om er in Mexio, de volgende rally, vol tegen
aan te gaan.â
Nobuhiro âMonsterâ Tajima
Voor het nieuw geformeerde Suzuki World Rally Team was de âSwedish
Rallyâ ook een vuurproef. Nobuhiro âMonsterâ Tajima, Suzuki World
Rally Team directeur: âIk ben erg blij. Toni heeft gezorgd voor ons
beste resultaat tot nu toe in onze nog jonge WRC-carrière. We zijn
voor de tweede keer in de punten geëindigd, een trots moment voor
iedereen. Natuurlijk is het jammer dat P-G de strijd moest staken. Het
is duidelijk dat we nog een weg te gaan hebben, maar het potentieel
van de auto is veelbelovend. Het had minder goed kunnen aflopen omdat
wij ons volledig op sneeuw hadden geconcentreerd. Wij gaan nu aan de
slag om de autoâs voor Mexico te preparen waar het onze doelstelling
zal zijn twee autoâs aan de finish te krijgen.â
AutoRai