Rekenkamercommissie Hoogeveen
Actueel
6 februari 2008
Rekenkamercommissie doet onderzoek naar verkoop gronden
In de brief van 25 januari 2008 hebben de fractievoorzitters namens de gemeenteraad de rekenkamercommissie verzocht onderzoek te doen naar de verkoop en de administratie van bedrijfsterrein in de jaren 1999 tot en met 2006.
In de bijeenkomst van 6 februari 2008 heeft de rekenkamercommissie besloten op dit verzoek in te gaan.
Daarnaast heeft de rekenkamercommissie besloten onderzoek te laten verrichten naar de informatievoorziening en besluitvorming over grote projecten.
* Zie het persbericht hierover van de rekenkamercommissie
* Zie het verzoek van de fractievoorzitters om een onderzoek
Algemeen
Met de invoering van het dualisme zijn alle gemeenten verplicht om met ingang van 1 januari 2006 een rekenkamer of rekenkamercommissie ingesteld te hebben. De gemeenteraad van Hoogeveen heeft besloten al ruim voor deze datum ervaring op te doen met een rekenkamercommissie.Met de rekenkamercommissie heeft de gemeenteraad een instrument om nog beter haar controlerende taak uit te voeren.
Daarnaast heeft de rekenkamercommissie als taak het vergroten van de transparantie over het gevoerde bestuur richting de burgers. Om deze zaken te bereiken kan de rekenkamercommissie onderzoek doen naar de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door de gemeente gevoerde bestuur. De wet geeft de rekenkamercommissie specifieke bevoegdheden om inlichtingen en informatie te verkrijgen.
Ook heeft de rekenkamercommissie onderzoeksbevoegdheden ten aanzien van openbare lichamen, gemeenschappelijke organen en vennootschappen waarbij de gemeente is betrokken.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2006 is de structuur van de rekenkamercommissie gewijzigd. In plaats van een commissie die bestaat uit alleen raadsleden is nu gekozen voor een commissie bestaande uit twee raadsleden en drie externe leden, waaronder de voorzitter.
Leden
Op de raadsavond van 11 mei 2006 is de gewijzigde verordening (PDF - 27 Kb) aangenomen. De raadsleden Anno Wietze Hiemstra en Jan Steenbergen zijn vanuit de raad benoemd tot lid van de rekenkamercommissie.
Op 23 november 2006 zijn de volgende personen door de gemeenteraad benoemd: Elias de Haan tot voorzitter van de rekenkamercommissie en Iwan Valk en Frank Galesloot als lid. Klik hier voor het raadsvoorstel.
Gedane onderzoeken
Onderzoek Area
De rekenkamercommissie besloot in maart 2007 een onderzoek te doen naar het besluitvormingsproces betreffende de verzelfstandiging van de reinigingsdienst door de vorming van Area NV. Bijzonderheden over het doel van het onderzoek zijn vermeld in het Onderzoeksprogramma 2007 (zie hierboven). Op 27 maart 2007 bracht de rekenkamercommissie een persbericht over de start van dit onderzoek uit.
Het rapport is op 13 september 2007 tijdens een persconferentie openbaar gemaakt. De conclusie is dat het besluitvormingsproces van de vorming van Area Reiniging transparant verliep, maar de financiële consequenties voor de gemeente Hoogeveen van de verzelfstandiging van de reinigingsdienst werden niet voldoende in kaart gebracht.
* Lees hier het persbericht
* Lees hier het volledige rapport
Bruikbaarheid omnibusenquête
Op 14 februari 2006 maakte de rekenkamercommissie haar onderzoek naar de bruikbaarheid van de omnibusenquête in de huidige opzet, openbaar. Dit is het tweede onderzoek van de rekenkamercommissie.
* Klik hier voor het persbericht (Word - 39 Kb)
* Download hier het gehele onderzoeksrapport (965 Kb pdf)
Download hier het eerste onderzoek van de rekenkamercommissie naar de inhuur van externen (PDF - 389 Kb)
Om PDF-bestanden te kunnen lezen, moet u beschikken over het programma Adobe Acrobat Reader. Heeft u dit nog niet, dan kunt u via deze link het programma gratis downloaden.
Vervolgonderzoek naar inhuur van externen
Begin 2005 deed de rekenkamercommissie een onderzoek naar de inhuur van externe adviseurs en arbeidskrachten. De rekenkamercommissie deed aanbevelingen aan het college.
In de maanden november en december 2007 heeft de ekenkamercommissie een quickscan verricht naar het opvolgen van de aanbevelingen. De rekenkamercommissie verwacht eind februari 2008 de resultaten van de quickscan de gemeenteraad te kunnen aanbieden.
Daarnaast is de rekenkamercommissie in oktober 2007 aangehaakt bij een DoeMee onderzoek van de Lokale Rekenkamer waarbij de stand van zaken van de digitale dienstverlening van de gemeente Hoogeveen wordt onderzocht. Ook dit onderzoek is naar verwachting eind februari 2008 afgerond.
Vergaderingen
De rekenkamercommissie vergadert in de regel eens per twee weken. De vergaderingen zijn niet openbaar. Voor het tweede halfjaar 2007 zijn de volgende data gepland: 18 juli, 19 september, 3 oktober, 14 november, 28 november en 19 december 2007.
De rekenkamercommissie stelde de volgende documenten vast:
* Reglement van orde
* Onderzoeksprogramma 2007
* Onderzoeksprotocol.
Contact
Wilt u als burger zelf een onderzoeksonderwerp aandragen dan kunt u hiervoor en bij andere vragen contact opnemen met: Berlinda Kamphof, telefoon: 0528 - 291243. Email: rekenkamer@hoogeveen.nl
Gemeente Hoogeveen