---
08.02.08
Ryanair en Maastricht Aachen Airport Vechten Samen "Ecotax" Aan
RYANAIR EN MAASTRICHT AACHEN AIRPORT VECHTEN SAMEN "ECOTAX" AAN
Ryanair, Europa's grootste low fares airline heeft vandaag
aangekondigd dat de maatschappij samen Maastricht Aachen Airport
juridische stappen gaat ondernemen tegen de onwettige reisbelasting
die de Nederlandse regering in juli wil invoeren. Deze schandalige
belasting is strijdig met de Chicago Convention en de Europese regels
voor staatssteun. Bovendien zal ze niet bijdragen tot een beter milieu
en berokkent de belasting grote schade aan het toerisme naar
Nederland. Het kort geding zal op 5 maart dienen voor de rechtbank in
den Haag.
Deze schandalige belasting zal de Nederlandse economie veel meer
kosten dan de EUR 350 miljoen die het op jaarbasis misschien kan
opleveren. Potentiële toeristen kiezen gewoon voor competitive,
goedkopere bestemmingen dan dat ze willen lijden onder de extra
belasting van de Nederlandse regering die de kosten van een gemiddeld
Ryanair ticket met 25% doen toenemen.
Ryanair's David Gering zei hierover vandaag:
"Deze extra belasting is slecht nieuws voor de nederlandse consument
en de nederlandse economie en zal geen enkel positief effect hebben op
het milieu. Ryanair brengt jaarlijks honderd duizenden passagiers naar
Nederland die geld uitgeven en daarmee de locale- en nationale
economie stimuleren. Deze extra belasting die de nederlandse regering
heeft bedacht maakt een gemiddelde Ryanair vlucht maar liefst 25%
duurder terwijl de enorme aantallen transit passagiers op Schiphol
niet worden belast.
"Deze maatregel straft de modale passagier die op efficiente en
directe vluchten stapt in de nieuwste vliegtuigen. De "connecting
flights" die het milieu veel meer belasten o.a. door het gebruik van
oudere toestellen die kerosine slurpen worden simpelweg niet belast."
Sander Heijmans, Commercieel Directeur van Maastricht Aachen Airport
zei:
"We hebben al één luchtvaartmaatschappij verloren door de ecotax
terwijl Ryanair voorlopig geen extra vluchten zal aanbieden vanaf
Maastricht Aachen Airport. De Nederlandse regering ziet blijkbaar niet
in dat het uiteindelijke resultaat van deze belasting op de
Nederlandse economie uiteindelijk veel zwaarder weegt dan de 350
miljoen euro die zij hoopt op te halen".
---
Ryanair