Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht
Persbericht
11 februari 2008

Forse stimulans voor ondernemerschap studenten en academici in Limburg Subsidie voor oprichting UM Centre for Entrepreneurship

De Universiteit Maastricht ontvangt uit de Subsidieregeling Ondernemerschap en onderwijs 2007 van SenterNovem een subsidie van bijna een miljoen euro (¤930.000, biij een totale projectbegroting van ¤1.900.000). Deze suubsidie wordt besteed aan de oprichting van het UM Centre for Entrepreneurship. De Universiteit Maastricht is daarmee een van de zes Hoger Onderwijsinstellingen in Nederland aan wie een dergelijke subsidie is verleend. Het project onderscheidt zich volgens SenterNovem vanwege de vernieuwende onderwijsaanpak, door de nadruk op teamgericht leren, de grote betrokkenheid van het bedrijfsleven en de aandacht voor het stimuleren van een ondernemende houding met vaardigheidstrainingen.

Het UM Centre for Entrepreneurship gaat voor studenten, onderzoekers en ondernemers opleidingen op het vlak van ondernemerschap verzorgen en het wetenschappelijk onderzoek op dat terrein uitbouwen. Het eerste initiatief tot het Centre is in 2007 genomen met de oprichting van het Fonds Robert Noortman Leerstoel. Het Centre wordt geleid door prof. Jan Cobbenhagen, die sinds november 2007 de Robert Noortman Leerstoel bekleedt. De activiteiten richten zich op alle fases van het ondernemerschap, van het enthousiasmeren van studenten tot en met de academische 'bijscholing' van reeds gevestigde ondernemers en ondernemingen. Een specifiek aandachtspunt van het Centre is het stimuleren van ondernemerschap onder vrouwelijke studenten en academici. Daarvoor wordt in samenwerking met het UM Centrum voor Gender en Diversiteit een programma ontwikkeld.

Limburg scoort tot op heden niet hoog op ondernemerschap. Volgens de 'Global Entrepreneurship Monitor' loopt onze regio ver achter op de rest van Nederland. De UM beschouwt het als haar taak om het ondernemerschap van studenten en medewerkers te stimuleren en hoger opgeleiden te behouden voor de regio. Daarin heeft de universiteit inmiddels een reputatie opgebouwd. De afgelopen jaren heeft de UM via haar dochtermaatschappij UM Holding b.v. in ruim dertig bedrijven geïnvesteerd; het huidig bedrijvenportfolio vertegenwoordigt een jaaromzet van ongeveer twintig miljoen euro. De activiteiten van UM en UM Holding b.v. waren tot nu toe vooral gericht op het ondersteunen van de commercialisering van onderzoeksresultaten. Met de oprichting van het Centre for Entrepreneurship is het de bedoeling om de opgebouwde expertise te bundelen en ter beschikking te stellen aan studenten binnen het reguliere onderwijs.

De activiteiten van het Centre for Entrepreneurship zijn ingedeeld in vier clusters, die de fasen in de ontwikkeling van een bedrijf volgen: 'Inspire' (inspireren en enthousiasmeren), 'Educate' (opleiden en trainen), 'Create' (bedrijven oprichten en financieren) en 'Grow' (postdoctorale trainingen, stimuleren van spin-offs en ondernemingen helpen groeien). In de eerste fase worden studenten enthousiast gemaakt voor het ondernemerschap als carrièreperspectief tijdens een jaarlijkse Entrepreneurship Week, met lezingen, workshops, de finale van de Studenten Business Plan Competitie en diverse netwerkevents. Elk kwartaal worden rondetafelbijeenkomsten georganiseerd om studenten, ondernemers en financiers met elkaar in contact te brengen. Binnen het cluster 'Educate' worden opleidingstrajecten voor bachelor- en masterstudenten ontwikkeld, met de nadruk op ondernemend denken en ondernemende vaardigheden. Bestaande onderwijsactiviteiten die nu vooral door de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde worden aangeboden, worden aangepast zodat zij ook toegankelijk zijn voor studenten met een niet-economische achtergrond. Verder zorgt het Centre voor inhoudelijke input bij de nieuwe masteropleidingen van de UM Venlo (MSc Global Supply Management and Innovation en MSc Biobusiness, verwachte start in 2009). Het 'Create' cluster voorziet in het Venture Lab, een ondernemersatelier waar alle studenten met serieuze ondernemersplannen businesstrajecten kunnen opstarten en bij gebleken potentie financiële ondersteuning krijgen, en tweedaagse workshops over de routes van 'kennis naar kassa' voor eindejaarsstudenten en promovendi. In nauwe samenwerking met Universiteit Maastricht Business School richt het Centre zich in de 'Grow' fase met executive en postgraduate programma's op het doceren en trainen van bestaande ondernemingen en ondernemers.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u terecht bij prof. Jan Cobbenhagen, tel 043 388 5822, e-mail j.cobbenhagen@umholding.nl De afdeling Communicatie & Relatiebeheer van de UM is bereikbaar via 043 388 5222, e-mail pers@bu.unimaas.nl. Voor urgente zaken buiten kantooruren: 06 4602 4992. De persberichten van de Universiteit Maastricht staan op internet: http://www.pers.unimaas.nl/ Zie ook het Research Magazine voor meer interessant onderzoek aan de UM: http://www.unimaas.nl/researchmagazine

Leading in Learning
Based in Europe, focused on the world. Maastricht University is a stimulating environment. Where research and teaching are complementary. Where innovation is our focus. Where talent can flourish. A truly student oriented research university.