Waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
De Stichtse Rijnlanden ontvangt als eerste waterschap het KAM-certificaat
29 januari 2008 - Om de bedrijfsprocessen te optimaliseren heeft
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden de afgelopen vier jaar alle
processen op het gebied van Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu
(KAM) in kaart gebracht en waar mogelijk verbeterd. Met succes, want
het waterschap ontvangt op 11 februari drie KAM-certificaten, die ook
binnen de wereld van de waterschappen worden gezien als "keurmerken".
De Stichtse Rijnlanden is het eerste waterschap in Nederland dat deze
certificering ontvangt.
Stichtse Rijnlanden wil een transparante organisatie zijn en
aansluiten bij de eisen die gesteld worden aan leveranciers en
afnemers. Zij wil als overheidsorgansiatie haar maatschappelijke
verantwoordelijkheid dragen en tevens een goede werkomgeving voor haar
medewerkers bieden. Het KAM-managementsysteem is niet een doel op
zich, maar een middel om te komen tot een beheerste en doelgerichte
bedrijfsvoering. In het systeem worden alle bedrijfsprocessen
beschreven en Kwaliteit (K), Arbeidsomstandigheden (A) en Milieu (M)
nauwkeurig in kaart gebracht. Met een transparante en procesgerichte
werkwijze wordt beheersing en optimalisatie mogelijk.
Positieve externe beoordeling
Na vier jaren van bouwen en invoeren van het KAM-managementsysteem zal
op 11 februari het waterschap de certificaten ISO-9001 (kwaliteit),
ISO-14001 (Milieu) en OHSAS 18001 (Arbo) ontvangen. Het
certificeringsbureau TÜV Nederland heeft het KAM-managementsysteem van
De Stichtse Rijnlanden beoordeeld en gecertificeerd. De certificering
bevestigt dat werkprocedures zorgvuldig worden uitgevoerd en
beheersbaar zijn. De certificering is niet eenmalig en vergt
voortdurend aandacht. Het waterschap wordt dan ook jaarlijks
gecontroleerd of het nog volgens de beschreven richtlijnen werkt.
Doen we de goede dingen en doen we de dingen goed?
Op verschillende gebieden zijn de afgelopen jaren direct verbeteringen
doorgevoerd. In essentie ging het hierbij om een tweetal vragen: doen
we de goede dingen en doen we de dingen goed? De samenwerking tussen
afdelingen verloopt beter nu de werkzaamheden op een vergelijkbare
manier worden uitgevoerd. In sectoren met veel `buitenactiviteiten'
was er was een focus op het goed uitvoeren van de taken en minder op
het grotere geheel . Bovendien was in een aantal sectoren de zorg voor
arbeidsomstandigheden en het milieu nog wat onderbelicht. Zo moest de
Risicoinventarisatie en -Evaluatie van de sector Waterbeheer volledig
worden herzien.
KAM- managementsysteem is nooit af
Het bouwen en invoeren van het KAM-managementsysteem heeft gezorgd
voor bewustwording bij de medewerkers over de zorg voor kwaliteit,
arbo en milieu. Beetje bij beetje is een bedrijfscultuur ontstaan van
procesgericht werken, waarbij samenwerking centraal staat. Maar nu het
systeem is ingevoerd verwacht men in de toekomst nog betere resultaten
te bereiken. Met het KAM-managementsysteem kan het waterschap een
betere kwaliteit garanderen en zelfs besparingen realiseren. Bovendien
wordt een betere werkomgeving geboden voor de medewerkers. En ten
aanzien van de maatschappij kan het waterschap aantonen dat het
verantwoord omgaat met het milieu. Door veranderingen in wet- en
regelgeving, maatschappelijke ontwikkelingen, maar ook beleids- en
organisatorische veranderingen zal het KAM-managementsysteem nooit af
zijn. Beheersing en verbetering van de werkprocessen zullen altijd een
uitdaging blijven.