Waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden


De Stichtse Rijnlanden ontvangt als eerste waterschap het KAM-certificaat

29 januari 2008 - Om de bedrijfsprocessen te optimaliseren heeft Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden de afgelopen vier jaar alle processen op het gebied van Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu (KAM) in kaart gebracht en waar mogelijk verbeterd. Met succes, want het waterschap ontvangt op 11 februari drie KAM-certificaten, die ook binnen de wereld van de waterschappen worden gezien als "keurmerken". De Stichtse Rijnlanden is het eerste waterschap in Nederland dat deze certificering ontvangt.

Stichtse Rijnlanden wil een transparante organisatie zijn en aansluiten bij de eisen die gesteld worden aan leveranciers en afnemers. Zij wil als overheidsorgansiatie haar maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen en tevens een goede werkomgeving voor haar medewerkers bieden. Het KAM-managementsysteem is niet een doel op zich, maar een middel om te komen tot een beheerste en doelgerichte bedrijfsvoering. In het systeem worden alle bedrijfsprocessen beschreven en Kwaliteit (K), Arbeidsomstandigheden (A) en Milieu (M) nauwkeurig in kaart gebracht. Met een transparante en procesgerichte werkwijze wordt beheersing en optimalisatie mogelijk.

Positieve externe beoordeling

Na vier jaren van bouwen en invoeren van het KAM-managementsysteem zal op 11 februari het waterschap de certificaten ISO-9001 (kwaliteit), ISO-14001 (Milieu) en OHSAS 18001 (Arbo) ontvangen. Het certificeringsbureau TÜV Nederland heeft het KAM-managementsysteem van De Stichtse Rijnlanden beoordeeld en gecertificeerd. De certificering bevestigt dat werkprocedures zorgvuldig worden uitgevoerd en beheersbaar zijn. De certificering is niet eenmalig en vergt voortdurend aandacht. Het waterschap wordt dan ook jaarlijks gecontroleerd of het nog volgens de beschreven richtlijnen werkt.

Doen we de goede dingen en doen we de dingen goed?

Op verschillende gebieden zijn de afgelopen jaren direct verbeteringen doorgevoerd. In essentie ging het hierbij om een tweetal vragen: doen we de goede dingen en doen we de dingen goed? De samenwerking tussen afdelingen verloopt beter nu de werkzaamheden op een vergelijkbare manier worden uitgevoerd. In sectoren met veel `buitenactiviteiten' was er was een focus op het goed uitvoeren van de taken en minder op het grotere geheel . Bovendien was in een aantal sectoren de zorg voor arbeidsomstandigheden en het milieu nog wat onderbelicht. Zo moest de Risicoinventarisatie en -Evaluatie van de sector Waterbeheer volledig worden herzien.

KAM- managementsysteem is nooit af

Het bouwen en invoeren van het KAM-managementsysteem heeft gezorgd voor bewustwording bij de medewerkers over de zorg voor kwaliteit, arbo en milieu. Beetje bij beetje is een bedrijfscultuur ontstaan van procesgericht werken, waarbij samenwerking centraal staat. Maar nu het systeem is ingevoerd verwacht men in de toekomst nog betere resultaten te bereiken. Met het KAM-managementsysteem kan het waterschap een betere kwaliteit garanderen en zelfs besparingen realiseren. Bovendien wordt een betere werkomgeving geboden voor de medewerkers. En ten aanzien van de maatschappij kan het waterschap aantonen dat het verantwoord omgaat met het milieu. Door veranderingen in wet- en regelgeving, maatschappelijke ontwikkelingen, maar ook beleids- en organisatorische veranderingen zal het KAM-managementsysteem nooit af zijn. Beheersing en verbetering van de werkprocessen zullen altijd een uitdaging blijven.