Consumentenbond
8 februari 2008
Nieuwe geschillencommissie zorg
Wie een klacht heeft over een arts of behandelaar kan vanaf juni 2008
terecht bij de nieuwe Geschillencommissie Zorginstellingen. De
oprichting van deze commissie is een succes voor de Consumentenbond,
die hiervoor jarenlang heeft geijverd bij de minister van
Volksgezondheid.
Patiënten kunnen bij de nieuwe commissie terecht met klachten over
hulpverleners in ziekenhuizen en andere instellingen, zoals de
thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en verpleeg-
en verzorgingshuizen. Dat kost eenmalig EUR 50 en de hele procedure
duurt ongeveer drie maanden.
Onafhankelijk en bindend
Op basis van een inventarisatie van alle procedures, wetten en regels
concludeerde de Consumentenbond in 2007 al dat klagen in de zorg haast
hogere wiskunde is. Wie ontevreden is over een medische behandeling en
daarover verhaal wil halen, raakt al snel verstrikt in een woud aan
regels en instanties. De nieuwe geschillencommissie moet daar
verandering in brengen. De commissie is onafhankelijk en uitspraken
zijn bindend.