Amsterdam RAI


- Persbericht -

Resultaten Huishoudbeursonderzoek 2008 bekend

NEDERLANDSE VROUW OP ZOEK NAAR RUST EN BALANS

Amsterdam, 8 februari 2008 - De Nederlandse vrouw streeft ernaar puur te zijn en is op zoek naar balans in haar leven, maar de praktijk is weerbarstiger. Dit blijkt uit een enquête onder een representatieve groep van 609 vrouwen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Huishoudbeurs, die van 9 tot en met 17 februari 2008 wordt gehouden in Amsterdam RAI. Het centrale themaplein staat dit jaar in het teken van 'Puur'.

Wat maakt een vrouw puur? De belangrijkste kenmerken die uit het onderzoek naar voren kwamen, zijn: jezelf zijn (75%), oprecht zijn (62%), natuurlijk zijn (51%), zonder poespas of opsmuk zijn (44%), zelfbewust zijn (40%) en in balans zijn (32%). De Nederlandse vrouw wil graag puur en in balans zijn, maar dit lukt lang niet altijd. 88% van de vrouwen vindt dat het leven tegenwoordig te druk en te gejaagd is. Vrije tijd is kostbaar en driekwart van alle vrouwen vindt vrije tijd zelfs kostbaarder dan geld. Vakanties zijn voor 71% vooral bedoeld om tot rust te komen en jezelf weer te vinden. Ruim tweederde (69%) van alle vrouwen vindt dan ook dat ze meer tijd moeten nemen om naar zichzelf te luisteren en zich niet door van alles zouden moeten laten afleiden. Bijna de helft (47%) van alle vrouwen vindt eigenlijk dat ze niet genoeg tijd voor zichzelf heeft. Opvallend is dat eenderde van alle vrouwen meer tot zichzelf komt door te gaan funshoppen of winkelen. Bij de groep vrouwen van 20 ­ 34 jaar is dat zelfs 45%.

Geld en carrière minder belangrijk

De Nederlandse vrouw kent zorgen over de zaken die haar leven rijker maken. Van de dingen die het leven rijker maken, staat het hebben van een goede relatie bovenaan bij 88% van de vrouwen. Het hebben van een goede relatie wordt gevolgd door thuis gezamenlijk eten (68%), kinderen opvoeden (43%) en een boek lezen (39%). Opvallend is het dat 55% van alle vrouwen tamelijk tot zeer grote zorgen heeft over de eigen relatie of het huwelijk. De Nederlandse vrouw richt zich duidelijk op haar directe omgeving en gezin/familie. Zaken als geld en carrière zijn minder belangrijk in de ogen van vrouwen. Respectievelijk 12% en 8% van de vrouwen vindt dat geld en carrière het leven echt rijker maken.

Biologisch geproduceerd voedsel

De Nederlandse vrouw zoekt puurheid in producten en maakt zich tegelijkertijd zorgen over de eerlijkheid van producten en over het milieu. 88% van de ondervraagde vrouwen is voorstander van biologisch geproduceerd voedsel. Wederom is de wens voor meer puurheid in het dagelijkse leven lastig vorm te geven, want maar 21% koopt ook echt bij voorkeur biologische producten en een minderheid van de vrouwen (42%) let in de praktijk op welke toevoegingen er precies in voedsel en drinken zit.

Vrouwen hechten veel waarde aan eerlijkheid in producten: 97% van alle vrouwen vindt dat fabrikanten eerlijk moeten zijn op hun verpakkingen en niet een mooier beeld van de werkelijkheid moeten schetsen. Het overgrote deel van de Nederlandse vrouwen (85%) geeft dan ook de voorkeur aan producten die simpel, eenduidig, echt en puur overkomen.

Sexy zijn

Seks lijkt voor de Nederlandse vrouw minder belangrijk om zich een pure vrouw te voelen en een gebalanceerd, rijk leven te hebben. De Nederlandse vrouw hecht minder aan schoonheid en sexy zijn. Respectievelijk 7% en 6% van de vrouwen vindt dat deze zaken bijdragen aan de puurheid van een vrouw. Minder dan eenderde van de vrouwen (28%) vindt dat goede seks het leven echt rijker maakt. Voor slechts 13% van de Nederlandse vrouwen is seksualiteit wel één van de drie belangrijkste elementen die een rol spelen om balans te hebben in de relatie. Zaken als vertrouwen, eerlijkheid, gelijkwaardigheid, wederzijdse steun en vriendschap worden belangrijker gevonden.

Wendy van Dijk meest pure vrouw van Nederland

De Nederlandse vrouw vindt Wendy van Dijk de meest pure vrouw van Nederland. Prinses Máxima is een goede tweede; bij de geïnterviewde vrouwen van 50 jaar en ouder staat zij zelfs op nummer een. De top vijf wordt gecompleteerd door Irene Moors, Monique van der Ven en Ilse de Lange.

Huishoudbeurs 2008

Van 9 tot en met 17 februari is Amsterdam RAI het domein van de vrouw tijdens de Huishoudbeurs 2008. Ook dit jaar biedt het grootste consumentenevenement in zijn soort weer een compleet programma, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld en vrouwen even onbezorgd kunnen genieten van het leven, zonder na te denken over de taken, verplichtingen, beslommeringen en verantwoordelijkheden van alledag. Ongeveer 450 bedrijven zullen het publiek kennis laten maken met de nieuwste trends op het gebied van onder meer verzorging, wonen, cosmetica en gezondheid. Bezoekers krijgen interieuradvies en kunnen genieten van metamorfoses, creatieve workshops en nog veel meer. Natuurlijk zijn er ook de laatste nieuwtjes, handige tips en leuke koopjes te vinden.

Officiële opening

Het centrale themaplein staat dit jaar in het teken van 'Puur'. De wereld van Puur gaat over 100% jezelf zijn, oorspronkelijkheid en over alles wat natuurlijk is. Een stukje echtheid in onze technologische en gefabriceerde samenleving. Eerlijk, gezond en helder.

De officiële opening van de Huishoudbeurs 2008 wordt op zaterdag 9 februari vanaf 10.30 uur op het themaplein verzorgd door presentatrice Bridget Maasland. Maasland zal op inspirerende en energieke wijze de aftrap geven van het 'pure jaar voor de vrouw in 2008'.

Meer informatie is te vinden op www.huishoudbeurs.nl.

Amsterdam, 8 februari 2008

Noot voor de redactie,