Ingezonden persbericht


Persbericht Amstelveen, 4 januari 2008

Karel Appel Jazz 1958 - 1962
09.02 t/m 01.06 2008

In het Cobra Museum voor Moderne Kunst vindt met ingang van 9 februari de tentoonstelling 'Karel Appel Jazz' plaats. De tentoonstelling richt zich op de periode 1958 tot 1962; de jaren waarin Karel Appel een nieuwe vormentaal vindt, daarmee definitief doorbreekt en wereldwijd grote bekendheid verwerft. Het zijn ook de jaren waarin hij sterk onder de invloed is van jazzmuziek en bevriend met wereldberoemde jazzmusici zoals Dizzy Gillespie, Count Basie en Miles Davis.

De expositie omvat ruim 23 topstukken op groot formaat: ongeveer 20 schilderijen uit de beginjaren zestig en een aantal van de schilderijen die in 1961 op kasteel Groeneveld werden gemaakt tijdens de filmopnamen van de nog onlangs door het Nederlandse publiek genomineerde documentaire van Jan Vrijman 'De werkelijkheid van Karel Appel'. De vindingrijke opstelling die door Vrijman voor zijn film werd bedacht (hij filmt de schilderende Appel frontaal door een gat in het schildersdoek) wordt nagebootst. Ook worden 24 foto's geëxposeerd die door Ed van der Elsken werden gemaakt tijdens de schilder- en filmsessie en van Jan Vrijman worden twee films over Appel vertoond. De schilderijen kan het publiek bekijken onder het gehoor van swingende jazz en geluidsfragmenten uit Appels project 'Muziek barbare'.

Karel Appel (1921 Amsterdam - 2006 Zürich)
Karel Appel is ongetwijfeld Nederlands bekendste schilder, beeldhouwer en dichter van na 1945. Hij was medeoprichter van de Experimentele Groep Holland en van CoBrA. In het midden van de jaren vijftig breekt Appel door de vormentaal uit de CoBrA-periode heen met bijna abstracte schilderijen, waarin hij in expressieve spontane bewegingen dikke lagen verf aanbrengt op het doek. De enorme vitaliteit en experimentele kracht van Appel werd in 1961 op film vastgelegd door de journalist Jan Vrijman. In de eindjaren vijftig en beginjaren zestig, waarin deze felle gedrevenheid uit zijn werk spreekt, stijgt Appels internationale roem. Hij houdt zich meer en meer op in New York, laat zich meeslepen door jazzmuziek en schildert terwijl hij naar jazz luistert.

De tentoonstelling is samengesteld door gastconservator Jan Hein Sassen. Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt een publicatie.


---