Hoe ziet Woerden eruit anno 2025?
08 feb 2008
Het antwoord op die vraag staat beschreven in het gisteravond door het
college aan de raad gepresenteerde document: De Visie 2025. Deze visie
is een richtsnoer voor bestuurlijke beslissingen in de komende jaren.
* Visie 2025 Gemeente Woerden (pdf, 56 KB) (zie onderaan)
Visie 2025
In de discussie over de ruimtelijke visie die in 2008 werd gevoerd
zijn knopen doorgehakt om op termijn opties voor werken, wonen,
infrastructuur en recreatie mogelijk te maken. Er komen veel
ontwikkelingen op ons af, die niet of nauwelijks door ons te
beïnvloeden zijn. Een gemeentebestuur is beperkt in de mogelijkheden
om toekomstige ontwikkelingen te sturen. Maar we kunnen ons wel naar
beste eer en geweten voorbereiden.
De Visie 2025 heeft geholpen om ruim te denken, kansen te ontdekken en
draagvlak te vinden voor ons gezamenlijke doel: Woerden te laten
blijven wat het welzijn en de welstand van de inwoners dient: een goed
functionerend regionaal centrum, midden in het Groene Hart van de
Randstad Nederland. Een plek waar iedereen wel graag zou willen wonen.
Woerden anno 2025 is een gemeente, centraal gelegen in de Randstad die
de voordelen van een stedelijke kern en het groene wonen van wijken en
dorpen combineert. Het is een gemeente waar mensen graag willen wonen,
werken en recreëren.
Zie ook:
* Visie 2025
Gemeente Woerden | Blekerijlaan 14 | Postbus 45 | 3440 AA Woerden |
tel. (0348) 428 911 | stadhuis@woerden.nl |
Visie 2025
concept B&W 5 februari 2008
Woerden anno 2025
Wonen
Woerden is één van de aantrekkelijkste gemeenten in de Randstad om in te wonen. Het is een gemeente met een menselijke maat: afwis-
selend en overzichtelijk tegelijk. De gemeente heeft een plezierige en levendige historische binnenstad die nog steeds elk jaar mooier lijkt te
worden. Binnen de singels van de oude vesting slingert zich een lint van gezellige pleinen en terrassen en op en langs de Oude Rijn, die weer
teruggebracht is in de stad, mengen Woerdenaren zich met toeristen. Het Stationsplein heeft een metamorfose ondergaan en is zowel de
poort naar het Groene Hart als de poort naar het historische stadshart. Wie
de charme van Woerden wil ontdekken wandelt van het Stationsplein via het
Eilandplein, het Kloosterplein en het Kerkplein naar het Havenplein. Waar de Breng de Rijn terug in de Rijnstraat
sfeer van het moderne, artistieke en levendige Eilandplein bepaald wordt door De voor- en tegenstanders van het terugbren-
zowel de ateliers van jonge en experimentele kunstenaars als van diverse toe- gen van de Oude Rijn in de Rijnstraat grepen de
ristenlokkende activiteiten, straalt het Kerkplein de grandeur uit van vroeger participatieavond in Woerden aan om aandacht
tijdent. Rond de Oude Haven ontwikkelt zich een boulevardachtig gebied waar voor `hun' actiepunt. `Breng het water terug in
altijd iets te doen is en waar zowel jonge als oude Woerdenaren zich graag de stad en de aantrekkelijkheid van Woerden
verzamelen. En daartussenin straten en steegjes met een goed winkelaanbod, neemt met sprongen toe,' aldus de voorstan-
leuke galerietjes en plezierige horeca. Voor de toeristen zijn er diverse verschil- ders. `Er is geen plaats voor het water en ik her-
lende stadswandelingen, en vele verschillende wandel-, fiets- en vaarroutes te inner me van die Rijn in de stad vooral de stank"
maken. Veel van die routes leiden naar de mooie dorpen en wijken die Woerden aldus een tegenstander. Tot conclusies leidde dit
rijk is en natuurlijk naar het Groene Hart. Want als Woerden érgens trots op die avond niet. Maar in de Visie 2025 stroomt
is, dan is het wel dat het er in geslaagd is de belangrijkste waarden van het de Oude Rijn weer door de stad.....
Groene Hart te bewaren én te ontsluiten voor wie van rust en ruimte houdt.
Werken
Misschien wel omdat Woerden zo'n prettige woonstad is, met een groot aanbod van kwalitatief hoogwaardige wijken, is Woerden er in
geslaagd een regionale centrumgemeente te blijven. De werkgelegenheid in de agrarische sector, in de recreatie, in de zorg, de nijverheid
en in de hoogwaardige dienstverlening is zich gelukkig goed aan het ontwikkelen. Niet in de laatste plaats omdat de lokale overheid
geholpen door Rijk en provincie een verbond heeft gesloten met het lokale bedrijfsleven: er is een groot pakket aan onderwijs- en sta-
gefaciliteiten bijgekomen, vooral op het niveau van het voorbereidend en middelbaar beroepsonderwijs. Woerden timmert hiermee aan de
weg en laat zien dat er voor iemand die een vak beheerst altijd werk is! De werkgelegenheidscijfers van Woerden zijn goed en dat merk
je in de gemeente. Men is over het algemeen actief en betrokken, ook in de sfeer van het vrijwilligerswerk. We merken dat in de wereld
van de sport, de zorg en in de wijk-en dorpsraden.
Wijken en dorpen
Het wijkgericht werken bevalt ons goed en dat bouwen we steeds verder uit. Wat op wijkniveau kan, hoeven we niet op gemeente-
lijk niveau te bepalen! En dat maakt er weer zo'n prettige woongemeente van, met voldoende sportfaciliteiten en goede scholen. Dat
Woerden ook voldoende oog heeft voor een sociaal vangnet voor mensen die tussen wal en schip dreigen te raken, spreekt voor ons van-
zelf. Woerden is een mensgerichte gemeente die gelooft in kleinschaligheid waar het kan en grootschaligheid waar het moet.
Recreëren
De scenariogesprekken hebben ons in 2007 geleerd dat we wat meer energie en aandacht moesten besteden aan ontspanning, recre-
atie en toerisme. Dat is gebeurd! En daar gaan we ook mee door. We hebben gemerkt dat het uitdragen van onze recreatievisie inspire-
rend heeft gewerkt en dat de successen van de een de kansen van de ander laten stijgen. We kunnen ons nu met recht de poort naar
het Groene Hart noemen. We hebben een profiel dat klinkt als een klok en onze inzet op de centrale thema's spierkracht, genieten en
ontspanning versterkt onze kwaliteit als woongemeente.Maar ook de andere voorzieningen in de sfeer van sport en cultuur leveren een
belangrijke bijdrage aan de recreatieve kansen voor onze inwoners: het theater, de bioscoop en andere uitgaansvoorzieningen.
Conclusie
Woerden anno 2025 is een gemeente, centraal gelegen in de Randstad die de voordelen van een stedelijke kern en het groene wonen van
wijken en dorpen combineert. Het is een gemeente waar mensen graag willen wonen, werken en recreëren.
Natuurlijk, er moesten en moeten compromissen gesloten worden om voldoende geld op tafel te krijgen om het een goed florerende
gemeente te laten blijven, met voldoende voorzieningen en met een bruisende binnenstad en een eigen identiteit voor de wijken en
dorpen. De discussie over de ruimtelijke visie die in 2008 werd gevoerd was dan ook een politiek-bestuurlijk hoogtepunt. Daar werden de
ruimtelijke knopen doorgehakt om op termijn opties voor werken, wonen, infrastructuur en recreatie mogelijk te maken.
De Visie 2025 heeft geholpen om ruim te denken, kansen te ontdekken en draagvlak te vinden voor ons gezamenlijke doel: Woerden te
laten blijven wat het welzijn en de welstand van de inwoners dient: een goed functionerend regionaal centrum, midden in het Groene Hart
van de Randstad Nederland. Een plek waar iedereen wel graag zou willen wonen.
---
Terug naar 2008
Zal het beeld dat we hierboven hebben geschetst werkelijkheid zijn in 2025?
Niemand weet het. Maar met elkaar zoeken we - bestuurders en betrokken inwoners - nu wel naar het toekomstbeeld voor 2025. Deze
visie is een richtsnoer voor bestuurlijke beslissingen in de komende jaren.
Aanleiding en achtergrond
Onze samenleving is complexer geworden. Er komen veel ontwikkelingen op ons af, die niet of nauwelijks door ons te beïnvloeden zijn. De
bevolking groeit, mensen worden ouder, de mobiliteit neemt toe, de individualisering zet door, de vergrijzing (of verzilvering) is een belang-
rijke factor. Nederlanders krijgen weliswaar meer mogelijkheden om zelf invulling te geven aan hun leven, maar tegelijkertijd nemen ook de
afhankelijkheden van anderen toe. Nieuwe netwerken en gebiedsoverschrijdende verbanden groeien, zowel in het zakelijke verkeer als bin-
nen het openbaar bestuur. De individualisering zet het saamhorigheidsgevoel in de maatschappij onder druk. Er zijn ook nieuwe impulsen.
Mensen zoeken via internet andere contacten. Gemeente-, regio- en landsgrenzen vormen geen belemmering voor digitaal verkeer. Vooral
mensen die zelfredzaam zijn en die hun eigen kwaliteiten samen met anderen kunnen en willen ontwikkelen zien en zoeken kansen.
Een gemeentebestuur is beperkt in de mogelijkheden om toekomstige ontwikkelingen te sturen. Maar we kunnen ons wel naar beste eer
en geweten voorbereiden. Wij kiezen daarbij voor een mensgerichte aanpak. In onze missie voor de huidige collegeperiode spraken we
dan ook een groot vertrouwen uit in de inwoners van Woerden, gebaseerd op de betrokkenheid van de mensen in Woerden. Wij staan in
een open verbinding met de samenleving en willen voortdurend in gesprek zijn met de inwoners. We zien een grote verantwoordelijkheid
van inwoners zelf. Wij willen niet alles regelen, maar vertrouwen op de dynamiek van de samenleving en het besef dat mensen heel goed
in staat zijn om zaken in hun leven te organiseren. We willen bereiken dat mensen in Woerden zoveel mogelijk mee kunnen doen. Daar
waar dat niet kan, reageren wij alert en bieden we ondersteuning, zodat zelfredzaamheid in principe voor iedereen kan gaan gelden.
Aanspreken op eigen verantwoordelijkheid
In mei 2007 spraken we in de Raad over in hoeverre mensen elkaar kunnen of mogen aanspreken op de eigen verantwoordelijkheid en
over de rol van de gemeente daarin. Wij vinden persoonlijke vrijheid een groot goed, maar daarvoor is wel een besef van verantwoordelijk-
heid nodig. Verantwoordelijkheidsgevoel is een deel van de menselijke waardigheid. Je draagt de gevolgen van je daden. Elkaar aanspreken
op die verantwoordelijkheid is zinvol en maakt onze samenleving zelfredzaam en vitaal. Maar het geldt ook voor de individuele verant-
woordelijkheid voor je eigen rol en positie in het leven. Neem het voorbeeld van het behalen van een diploma. De overheid biedt mensen
de gelegenheid een opleiding te volgen. Het diploma is de afsluiting van die opleiding én een startkwalificatie voor het verdere leven. Wij
vinden dat mensen zelf verantwoordelijkheid dragen die startkwalificatie te halen. De overheid kan en mag niet voor alles verantwoordelijk
worden gesteld. Wanneer mensen elkaar vaker en effectiever aanspreken en uitdagen is de samenleving van betere kwaliteit. Daarbij kan
de overheid hooguit een handje helpen.
Sociale samenhang bevorderen
Voor ons is ook een belangrijk uitgangspunt de betrokkenheid van inwoners bij de samenleving. Het vraagstuk van eenzaamheid dient zich
steeds duidelijker als een bijkomend probleem van de gesignaleerde individualisering aan. Hoe kun je mensen bij de Woerdense samenle-
ving betrekken?
Wij zoeken het antwoord in cultuur, sport, recreatie en vrijwilligerswerk. Woerden heeft een sterk verenigingsleven, dat willen we steunen.
We zullen als gemeente voorwaarden dienen te scheppen en te bepalen welke rol we als gemeente willen spelen. We volgen actief de
initiatieven op dorps- en wijkniveau en willen suggesties voor nieuwe vormen van verbanden ondersteunen. De overheid kan geen garan-
ties geven, maar is wel medeverantwoordelijk. We zullen initiatieven om de sociale samenhang van woongemeenschappen te bevorderen
steunen met subsidies en kennis van sociale ontwikkeling. Samenwerking en wederzijdse zorg zijn zeer belangrijk.Woerden wil een sociale
gemeenschap zijn en blijven.
Leefbaarheid, Veiligheid, Duurzaamheid
Leefbaarheid en Veiligheid zijn sleutelbegrippen voor de gemeente die we willen zijn, nu én in de toekomst. Het belang van deze begrip-
pen zal niet afnemen en daarom gaan we graag in op de suggestie van verschillende inwoners om ook in de Visie 2025 specifiek aan-
dacht te besteden aan deze elementen.. We voegen er graag het begrip `duurzaamheid' aan toe.
Leefbaarheid is een optelsom van verschillende elementen die door de samenleving zelf tot stand wordt gebracht. Het is niet iets dat de
overheid op bestelling kan verzorgen. Het gaat er om hoe mensen samen functioneren. Ken je de mensen uit de eigen buurt, ook al is het
maar van gezicht. Voel je je vertrouwd? Zijn de basisvoorzieningen onder handbereik? Kun je een praatje maken op straat of in de buurt?
Kun je veilig over straat? Is er sprake van enige sociale cohesie? Kun je de gemeente en andere instanties makkelijk benaderen?
Een veilige woon- en leefomgeving waarin criminaliteit beperkt is en waar je je veilig voelt is een basisvoorwaarde voor leefbaarheid. Er
worden normen gesteld als daar behoefte aan blijkt. De gemeente blijft zorgen voor een goede invulling en vormgeving van de fysieke
omgeving. Tenslotte het begrip duurzaamheid. Het gemeentebestuur zoekt op alle fronten naar de mogelijkheid om voor duurzame oplos-
singen te kiezen, of het nu gaat om de ruimtelijke ordening, het milieubeleid, de investeringen in onderwijs en sport, energiezuinig bou-
wen of het ondersteunen van het particulier initiatief.
Leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid kunnen gezien worden als belangrijkste uitgangspunten voor de verdere beleidsontwikkeling.
---
Samenhang bewaken
Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid, maar de gemeente heeft ook een eigen rol. De Nederlander- en dat is dus voor de
Woerdenaar niet anders - heeft een cultuur waarin de vrijheid en eigen verantwoordelijkheid groot is en de machtsafstand klein.. Men ver-
wacht van bestuurders dat ze de samenhang in het oog houden en duidelijke regels stellen, met veel ruimte voor individuele keuzen. Wij
delen die opvatting. Vanuit die filosofie kiezen wij voor een visie die gebaseerd is op de omstandigheden die een maximale bijdrage kunnen
leveren aan een goed woon-, werk- én recreatiemilieu. Een gezonde lokale economie kan een goed woonmilieu dragen. Een omgekeerd is
een goed woonmilieu een van de belangrijkste pijlers onder de economische bedrijvigheid. Een goed woonmilieu stimuleert gemeenschaps-
gevoel en betrokkenheid. Kortom: het gaat om de samenhang en een goede balans. Er is wat ons betreft geen sprake van een keuze tus-
sen woon-, werk- of recreatiestad (willen) zijn.
Wij willen
· én een regionale economische centrumfunctie blijven vervullen; die basis moet sterk blijven om uitdagingen op te kunnen pakken
· én inzetten op goede woonmilieus die Woerdenaren bindt in de passie voor ruimtelijke kwaliteit (een historische binnenstad én het
Groene Hart) en de manier van omgaan met elkaar (samenleven)
· én de recreatieve potentie van Woerden beter gaan benutten.
De maat van Woerden
Woerden blijft een zelfstandige gemeente met regie over de ruimtelijke inrichting. Wij vinden dat Woerden zich moet blijven ontwikkelen.
Maar dat moet wel in een zodanig tempo en in een zodanige omvang gebeuren dat dit zo harmonisch en organisch mogelijk gebeurt Zo
blijven we een gemeente met een menselijke maat: afwisselend en overzichtelijk tegelijkertijd.
Tegelijkertijd hebben en houden we ambities. Die moeten betaald worden. Met deze visie bieden we een haalbare balans tussen wonen,
werken en recreëren, tussen beschermen en ruimte geven en ontwikkelen
De inspanningen op het gebied van wijkgericht werken, van intensivering van een dienstverlenende en klantgerichte opstelling en van een
actief participatiebeleid begeleiden de groei die we uitstippelen zodanig dat burgers en bestuurders steeds met elkaar in gesprek kunnen
blijven. De maat van Woerden op dat terrein willen we houden. Eventuele groei door herindelingen wijzigt niets aan de kleinschaligheid die
Woerden nu al kent. De positie van de dorpen en de kleinschaligheid die daarbij hoort zien wij als een kernwaarde van onze ligging in het
Groene Hart. Wij zijn er trots op dat Harmelen, Kamerik en Zegveld hun eigen identiteit blijven houden.
Bestuurlijke opgave
Het College geeft in dit concept van de Visie 2025 een antwoord op de belangrijkste keuzevraagstukken waarmee we anno 2007 gecon-
fronteerd werden. De volgorde geeft niet het belang aan, want de vraagstukken hangen allen met elkaar samen. In al die keuzen moet en
wil de gemeente steeds draagvlak zoeken voor beslissingen. Uiteraard gaat het nu vooral om veel abstracte zaken: het is een visie, geen
uitwerking. Die uitwerking komt in de vorm van verschillende documenten en nota's. Nog voor de zomer 2008 hopen we de Ruimtelijke
structuurvisie te presenteren. Via die ruimtelijke structuurvisie moeten knopen doorgehakt worden wáár we in de toekomst verschillende
ontwikkelingen een plaats willen en kunnen geven.
De keuzevraagstukken
1. Welke soorten werkgelegenheid willen we? Groeien of verschuiven van arbeidsplaatsen?
Woerden heeft een regionale centrumfunctie. Dat is zo en dat moet zo blijven. De gemeente staat niet aan het stuur van de economie.
Daarin spelen vooral ondernemers een belangrijke rol. Maar een bestuurlijke en gedragen visie helpt.
· Wij willen ons richten op duurzame welvaart. Op bedrijven die willen investeren in de toekomst
en in onderwijs, in continuïteit en in de Woerdense samenleving. Woerden kent veel arbeids-
plaatsen. We willen ook in de toekomst goede mogelijkheden voor werkgelegenheid houden, Ideeënrijkdom bij de
vooral als die aansluiten op de opleiding van de beroepsbevolking. Bedrijvigheid in de stad is een jeugd
belangrijke pijler voor onze welvaart. Wel willen we kritischer zijn op het soort bedrijvigheid binnen Het participatietraject
de bebouwde kom. De arbeidsextensieve bedrijven met veel verkeersbewegingen horen wat ons leverde veel reacties van
betreft daarbuiten. jongeren op, vooral met
ideeën om zelf als onder-
· De gemeente wil met ruimtelijk beleid een goede huisvesting van bedrijven ondersteunen. In de nemers in de sfeer van
praktijk is meer ruimte nodig voor groei van de bedrijven die er al zijn. Bedrijven die werkgelegen- recreatie aan de slag te
heid bieden voor onze inwoners en bedrijven die aansluiten op de opleiding van de beroepsbevol- gaan. Het college juicht
king wil de gemeente helpen. De ligging van bedrijventerreinen is bepaald niet ideaal. Wij willen die ondernemerszin van
sturen op verplaatsing van bedrijven en herstructurering van de vrijkomende terreinen.Vrijkomende harte toe. In de Visie
bedrijventerreinen bieden ruimte voor verdere verstedelijking en daarmee ook aan de vitaliteit van 2025 wordt een uitnodi-
de binnenstad. Door bestaande bedrijventerreinen te herstructureren kunnen we andere werkgele- gende hand uitgestoken
genheid kansen geven. Daarnaast blijkt uit de vastgestelde economische visie dat het onvermijde- naar iedereen die vernieu-
lijk is het areaal bedrijventerreinen met 30 50 ha uit te breiden. Die uitbreiding zien wij niet aan wend een aanvullende
de westkant van Woerden zoals in het Streekplan is gepland. In de ruimtelijke visie zullen we vol- ideeën wil gaan verwe-
gend jaar een locatie voorstellen. Wij zien deze uitbreiding als een belangrijke economische pijler zenlijken....
onder de voorspoedige ontwikkeling van Woerden. Maar er is een wereld te winnen daarvoor een
---
zo groot mogelijk draagvlak te verkrijgen. Wij nemen het signaal uit het participatietraject serieus. Wij zullen dus eerst nader onderzoek
doen of en hoe we met een reeks randvoorwaarden een dergelijke ontwikkeling in voldoende mate acceptabel kunnen laten zijn voor
onze inwoners.
· Wij anticiperen op de verwachte groei van sectoren en vraag op de arbeidsmarkt. Het is een belangrijke voorwaarde om Woerden een sterk,
goed functionerend regiocentrum te laten blijven. Denk aan werkgelegenheid in de agrarische sector, recreatie, zorg, nijverheid en hoogwaar-
dige dienstverlening. Dat wil Woerden faciliteren. Wij zouden graag groeien naar een situatie waarin Woerden bekend staat om zijn aandacht,
opleidingen en werkgelegenheid in de sfeer van zowel hoog- als laaggeschoolde, hoogwaardige ambachtelijkheid en vakmanschap.
· Aparte aandacht verdient het kantorengebied Middelland. Wij willen dat transformeren tot een geschikte en duurzame locatie voor
wonen, werken en andere voorzieningen. Elders zal dan toch weer behoefte zijn aan alternatieve kantoorlocaties. De huidige leegstand is
velen een doorn in het oog, maar we moeten voorkomen dat we het kind met het badwater weggooien. Juist in de sector van zakelijke
dienstverlening en zorg willen we immers ook groeien.
· Ook in de kernen doet zich de vraag naar transformatie voor. De gemeente wil actief meewerken aan het verplaatsen van bedrijven uit
de woonkernen naar bedrijventerreinen, ten behoeve van het versteken van de woonfunctie van de dorpen.
· Er zijn ook lacunes in economische activiteiten. De gemeente wil daarom kleinschalige zakelijke dienstverlening ondersteunen.
Bijvoorbeeld door in wijken meer ruimte te maken voor woon-werkfuncties en ook door initiatieven voor samenwerking tussen dienstver-
leners te ondersteunen en van de grond te trekken.
· We voorzien dat er zich veel veranderingen blijven voltrekken in de landbouw, maar voor grote agrarische bedrijven blijft er emplooi. Het
is de kunst om in het Groene Hart een aantrekkelijk landschap te houden. Daarom streeft de gemeente naar een regierol en naar opti-
male afstemming met andere overheden op dit vlak.
2. Hoeveel en waar willen we extra woningen bouwen en wat willen we daarmee bereiken?
De basis voor onze visie op woningbouw is onze visie op het Groene Hart. Woerden hecht groot belang aan de kwaliteit van het Groene
Hart. Deze kwaliteit geeft Woerden een unieke identiteit als woongemeente en kan verder worden ontwikkeld. Zeker aan de westkant
dient het venster Woerden Bodegraven open te blijven. Tot hier en niet verder.Geen uitbreiding hier, de boeren onderhouden het land-
schap en de natuurwaarden die er zijn worden ingepast in het `moderne boeren' bijvoorbeeld met betrekking tot de waterberging. Binnen
deze kaders is het de opgave om te gaan met de vraag naar ruimte voor wonen, voorzieningen en goede woonmilieus. De gemeente zal
daaraan op verschillende manieren werken.
· Binnenstedelijk verdichten, compact bouwen, renoveren, herstructurering en omvormen van (bedrijven) terreinen naar woongebie-
den is het antwoord op de behoefte aan ruimte voor woningen en geeft bovendien een impuls aan een nog vitalere binnenstad. Om
de vitaliteit van de kernen vast te houden, kan een beperkte uit- of inbreiding nodig zijn, zoals ook uit onze visie op de kleine kernen
(zie vraag 7) blijkt. Daarbij moet het programma aansluiten op de behoefte aan starterswoningen en levensloopbestendige woningen.
Gecombineerde woon- en werkfuncties zijn meer dan voorheen een vanzelfsprekendheid. De eigen woningbehoefte moet hiermee kun-
nen worden opgevangen. We gebruiken hiervoor kortheidshalve de vakterm `migratiesaldo nul', dat wil zeggen dat we niet meer wonin-
gen bouwen dan nodig is voor de natuurlijke aanwas van de bevolking. Daarbij gaan we uit van het ervaringsgegeven dat er gemiddeld
net zoveel mensen uit Woerden vertrekken als er naar Woerden komen via de gewone verhuis-
bewegingen in Nederland.
Wonen op maat
Kangaroe-woningen voor boe- · Bij het binnenstedelijk bouwen zal extra aandacht geschonken worden aan het realiseren van
ren in het buitengebied die betaalbare woningen voor jongeren. De behoefte daaraan is groot en het sluit ook aan op de
stoppen met werken, en voor ambitie om de functie van Woerden als opleidingsstad te versterken.
wie hun kinderen graag de
zorg voor de ouders op zich · Woerden kan en mag niet op slot. Wij hebben mede een verantwoordelijkheid voor regionale
nemen, zodat ze kunnen blij- vraagstukken. Die verantwoordelijkheid wil het college van Woerden ook nemen. Woerden heeft
ven wonen bij het bedrijf waar daarin ook een eigen belang: het binden van mensen die hier werken met een goed woonmilieu;
ze vaak geboren en getogen het versterken van het draagvlak voor investeringen in ontsluiting. De ruimtelijke claims die dit
zijn. Een voorbeeld van wonen zou leggen zullen in de ruimtelijke structuurvisie begin 2008 nader worden uitgewerkt
op maat. Maar het kan ook
gaan om het bouwen van een · Om het Groene Hart te beschermen willen we een soort `groene muur' om de kernen rea-
bedrijfswoning in een woon- liseren. Zo'n `muur' is het overgangsgebied tussen de kernen en het Groene Hart. Binnen
werkgebied, zodat er weer dat overgangsgebied kunnen nog enige ontwikkelingen plaatsvinden, al was het maar om
wat sociale controle ontstaat. het aantal inwoners op peil te houden. Maar ook biedt het ruimte voor bv de sportvelden.
Woerden zoekt in de toekomst Tegelijkertijd beschermt deze `groene muur' ons en onze kinderen tegen teveel oprukkend
de flexibiliteit in plaats van de `rood'. Ook hieraan zal in de ruimtelijke structuurvisie aandacht worden geschonken. Dan zal
regelzucht... ook bezien worden of deze maatregel voldoende bescherming biedt voor het buitengebied
en voor de dorpsgezichten.
---
· Het gemeentebestuur wil actief inspelen op het verlangen vanuit de samenleving om ruimte te geven aan eigen initiatieven op het gebied
van woningbouw. Daarbij denken we aan de mogelijkheden om woningen te splitsen, bestaande woningen te upgraden, (tijdelijke)
woningbouw voor bijzondere huisvesting, enzovoorts. Wonen op maat en flexibiliteit zijn voor ons belangrijke uitgangspunten.
3. Hoe koppelen we het aanbod van werk goed aan de vraag om werkgelegenheid en wat is de betekenis van onderwijs hierin?
· We willen de regionale onderwijspositie van Woerden versterken en we zoeken daarbij voortdurend naar de koppeling tussen de lokale
arbeidsmarkt en de daarbij passende opleidingen.
· We entameren de komst van een deelopleiding HBO; zeker nu zoveel jongeren aangeven graag hun HBO-opleiding in Woerden te willen
volgen.
· We hopen samen met het bedrijfsleven specifieke opleidings- en stagetrajecten te kunnen laten ontwikkelen, met name op het gebied
van nijverheid, dienstverlenend vakmanschap, zorg, recreatie en ICT. Bedrijven en instellingen die op deze terreinen opereren, creëren
weer extra werk ten behoeve van ondersteunende beroepen.
· Praktische beroepsopleidingen hebben we hard nodig. Wanneer je een vak beheerst, is er altijd werk voor je! Samen met het bedrijfsle-
ven moet deze claim worden waargemaakt. Woerden wil een onderwijs- en zorgstad zijn, waarin bedrijfsleven en onderwijs samenwer-
ken. Dat willen we onder andere doen met een gezamenlijk te realiseren kennisinnovatiecentrum
· Extra zorg zullen we besteden aan het creëren van stageplaatsen voor het VMBO.
4. Hoe houden we Woerden ontsloten?
Er zijn in Woerden evenveel arbeidsplaatsen voor inwoners van binnen als voor mensen van buiten Woerden. Er is daardoor veel verkeer.
Woerden heeft een groot probleem met de ontsluiting. Wie zegt dat probleem helemaal te kunnen oplossen, wekt te hooggespannen ver-
wachtingen.
Anno 2008-2010 lopen er verschillende projecten om Woerden beter bereikbaar te maken. Dat zal helpen, maar het verlangen naar nog
beter zal blijven. Is aanvullend daaraan nog meer grootschalige infrastructuur voor automobiliteit nodig van en naar de A12 en binnen
Woerden zelf? Helpen meer ontsluitingen wel of moet worden geïnvesteerd in openbaar vervoer en fiets en andere cq. nieuwe vormen van
werkgelegenheid? Dit is wat de gemeente wil doen:
· Inzetten op innovatieve vormen van openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.
Investeringen in infrastructuur betreffen zeer kostbare projecten. Oplossingen in de sfeer van modern en innovatief openbaar vervoer,
zoals light-rail, kunnen alleen in regionaal verband worden gefinancierd. Ook vanuit milieuperspectief zijn dergelijke verbindingen van
belang. Wij gaan er voor zorgen dat dit financieringsvraagstuk op de bestuurlijke agenda van de regio, de provincie en het Rijk komt;
elke keer als de discussie gevoerd wordt over een eventuele regionale woningbouwopgave.
· De gemeente zet in op het benutten van kansen om verkeersaantrekkende bedrijven uit te plaatsen. Zo kan na realisatie van de huidige
grootschalige projecten Woerden ook in de toekomst ontsloten blijven. De gemeente wil bovendien investeren in de ontsluiting van het
Groene Hart voor recreatie met daarin fiets- en vaarroutes. Hierin sluit zij slimme allianties met andere partijen (o.a. andere overheden,
agrariërs, bedrijven).
· Ook andere vormen van werkgelegenheid, al dan niet gecombineerd met woon-
functies, leiden tot minder mobiliteit in en rondom Woerden. Een voorbeeld Auto is `uit' bij de jeugd
hiervan is telewerken. Daarnaast wil de gemeente de parkeervoorzieningen verbe- Woerdense jongeren vinden dat er veel
teren. meer ingezet moet worden op fietsver-
keer en op openbaar vervoer. Dat komt
· We stimuleren het gebruik van de fiets, zeker voor het woon-werk- en woon- natuurlijk voor een deel omdat veel jonge-
school-verkeer binnen de gemeente. Dat gebeurt onder andere door waar moge- ren zelf nog geen autobezitter zijn. Maar
lijk de fietser meer voorrang te geven in het verkeer en door het voorkomen van het komt ook omdat de jeugd gelooft in
onveilige situaties. een leefbare en duurzame samenleving en
in het nut en de noodzaak om in bewe-
· Steeds het perspectief van duurzame mobiliteit kiezen. ging te blijven. Het zou interessant zijn te
weten hoe diezelfde jeugd er over 10 jaar
over denkt...
---
5. Welke rol verdienen Woerdenaren om invloed op de leefomgeving uit te oefenen?
Inwoners willen een grotere rol in besluitvormingsprocessen, met name als het de directe leefomgeving betreft, zo bleek (opnieuw) bij de
scenariogesprekken. Maar ook voor wijkoverstijgende thema's is belangstelling. Wij willen dat graag honoreren. De democratische legiti-
miteit is een goede reden om regelstellende bevoegdheden op het niveau van de gemeenteraad te houden, maar de beleidsontwikkeling
en de uitvoering kan anders. Ook in onze visie moet je niet op gemeentelijk niveau bepalen wat je op wijk- of dorpsniveau kunt doen. En
als het al op een grotere schaal dient te gebeuren, dan zoeken we nadrukkelijk naar
interactiviteit en participatie. De gemeente kan burgers betrekken wanneer er nog kan
worden beïnvloed. Daarin moet geïnvesteerd worden. Een bios moet natuurlijk
De jongeren van Woerden gaven bij
Wij denken (mede op grond van de scenariogesprekken) dat er voldoende mensen zijn de enquête van 2007 massaal aan een
die een rol willen en kunnen spelen in wijkgebonden publieke taken. Hen willen we in bioscoop te missen.
overleg met de wijk- en dorpsplatforms meer flexibiliteit en ruimte geven. De kennis Ook de gemeente vindt het vanzelf-
en betrokkenheid van wijk- en dorpsplatforms heeft in onze ogen meerwaarde voor de sprekend dat er in een gemeente als
leefomgeving. Ook andere vormen van participatie, bijvoorbeeld via internet, kunnen Woerden ruimte moet zijn voor onder-
een grotere rol gaan spelen. nemers die een
bioscoop willen exploiteren. Maar een
6. Wat voor recreatie en toerisme gaan we op de markt zetten? gemeentelijke bioscoop, met gemeen-
temedewerkers achter het loket, die
Waar gewerkt wordt, is behoefte aan ontspanning. Woerden is een historische stad, gaat er natuurlijk niet komen. In de
met mooie kernen in het Groene Hart.Er zijn veel kansen de mogelijkheden voor ont- visie zijn voorzieningen als een the-
spanning, recreatie en toerisme te vergroten. Oog voor kwaliteit staat centraal. Water, ater en een bioscoop als logische en
cultuur, natuurwaarde en agrarische waarde van het landschap is iets waar we rekening gewenste voorzieningen in de stad
mee zullen houden. opgenomen...
De gemeente moet initiatieven opzoeken, versterken, de samenhang met de regio
daarin bewaken; een inspirerende recreatievisie maken en een profiel uitdragen.
· Een begin is om in te spelen op concrete behoeften van Woerdenaren. We willen meewerken aan de ontwikkeling van een golfbaan aan
de noordkant van Woerden. We zullen ook initiatief nemen voor plannen op en om de natuur- en recreatieplas bij Waterrijk en voor een
nieuwe moderne jachthaven buiten het centrum. De haven in de binnenstad komt dan beschikbaar voor passanten. Het brengt reuring in
de stad.
· Initiatieven van onderop zeker voor vernieuwende en aanvullende voorzieningen, zal de
Waterrecreatie heeft de gemeente ondersteunen.
toekomst
Kano's, fluisterboten, roeibo- · Naar ons oordeel is er nog te weinig echt toegankelijk groen in de meeste wijken; de ontwik-
ten, waterfietsen, misschien keling daarvan willen we steunen.
een gondel of moderne · De omgeving is heel sterk, we hebben veel te bieden, de binnenstad wordt steeds beter. We
`Woerdjes',platbodems en zijn trots op het Kerkplein en het Defensie-eiland. Die kwaliteiten moeten worden uitgedra-
historische vaartuigen. Wat zal gen, met evenementen, activiteiten en met promotie.
er allemaal niet uitnodigend
liggen te wachten aan de · Projecten die cultuurhistorische waarden versterken verdienen onze steun. We kunnen en wil-
oevers van het Defensie-eiland len graag allianties sluiten met de omgeving en met ondernemers. Het is belangrijk nieuwe
in 2025? Zeker is dat water- generaties mee te geven wat de Limes of de Oude Hollandse Waterlinie, de wallen en singels
recreatie groeit en voorziet in maar ook de kaaspakhuizen en andere gebouwen voor de ontwikkeling van Woerden bete-
een behoefte. De markt zal kenden.
daar op inspelen en de lokale
overheid houdt daar dus reke- · De centrale ligging biedt Woerden de kans in 2025 ook echt de poort naar het Groene Hart
ning mee. Ook bij de verdere te zijn. De `groene' Woerdense panorama's die vanaf de A12 te zien zijn getuigen hiervan.
plannen voor het Defensie- De centrale thema's zijn voor ons: spierkracht, genieten en ontspanning. En dat is nog econo-
eiland.... misch gezond ook.
· Naast `groene' recreatie en `groen' toerisme gaan we ook investeren in `blauwe' recreatie en
`blauw' toerisme.
· De recreatieve potentie biedt ook volop kansen voor werkgelegenheid. We kunnen uitstekend inspelen op veranderende vrijetijdspa-
tronen. Denk aan terrassen, het uitbuiten van de kansen die vestingwallen en singels geven, een bioscoop, festivals, sport, cultuur, een
museum. De levensvatbaarheid van agrarische bedrijven kunnen we stimuleren door vormen van (agrarische) recreatie mogelijk te maken.
· We hebben het idee dat we tot nu toe vrij passief zijn geweest op het terrein van recreatie en toerisme. De scenariogesprekken leerden
ons dat we kunnen rekenen op veel draagvlak om daar verandering in te brengen. We gaan dan ook een actieve initiërende en coördine-
rende rol spelen, zowel in de richting van andere overheden (invloed op besteding landelijke en provinciale gelden) als in de richting van
---
ondernemers en organisaties en instellingen. De financiering van toeristische plannen is immers niet alleen een verantwoordelijkheid van
de overheid. Doel is anderen mee laten genieten van onze binnenstad en van het Groene Hart en als Woerdense samenleving te profite-
ren van de kansen die dat geeft. Wij zijn trots op Woerden en dat willen we anderen graag laten weten!
· De nota Recreatie en toerisme zal de kaders aangeven voor een gecontroleerde groei van de recreatie in het Woerdense gebied van het
Groene Hart. Vanuit die positie zullen we ons ook sterk maken voor controle op de groei van het toerisme in het gehele Groene Hart.
7. Wat is het waard om de vitaliteit van de kleine kernen te behouden?
Dit laatste thema vormt zeker niet het minst belangrijke. Alle maatschappelijke ontwikkelingen spelen ook in de kernen. Voor de vitaliteit
van kleine kernen spelen twee hoofdproblemen.
Enerzijds zijn er de gevolgen van schaalvergroting voor het economische draagvlak voor voorzieningen. Anderzijds de gevolgen van de ver-
grijzing voor de bevolkingssamenstelling.
Onze kernen hebben een elk eigen gezicht, een eigen identiteit. Het is de gemeente veel waard om de identiteit te behouden, want deze
staat door de sluipende veranderingen onder druk. Wat kan de gemeente wel en niet doen?
· We zien wijkgericht werken als een belangrijk en beeldbepalend onderdeel van onze bestuursstijl. We hechten aan een goede verhouding
met wijk- en dorpsplatforms. In de uitvoering willen we uitgaan van het principe dat wat op wijkniveau kan, niet op gemeentelijk niveau
hoeft te gebeuren.
· We geven in ons volkshuisvestingsbeleid aandacht aan sociaal maatschappelijke binding.
· Het is belangrijk bepaalde voorzieningen `om de hoek' te houden. Niet voor alles hoef je dan naar de `grote' stad. Maar winkels overeind
houden is wel een probleem.Het economische draagvlak kunnen wij niet versterken met subsidies. Dit maakt afhankelijk en is ook niet
duurzaam. Vernieuwende experimenten moeten wél een kans krijgen. `Hoe maken we het mogelijk? `, onze Open Vensters-benadering,
kan hierbij een inspirerend motief zijn.
· We zullen in de dorpen meewerken aan het verplaatsen van bedrijven uit de dorpskern naar bedrijventerreinen, zodat er ruimte komt
voor enige woningbouw in de dorpen. Naast deze kansen voor `inbreiding' zien wij ook mogelijkheden voor beperkte uitbreiding voor
de kleine kernen.
· De gemeente zal inzetten op slimme bijdragen aan oplossingen. Denk aan gemengde woonvormen, met oplossingen voor voorzieningen,
jongerenhuisvesting en ouderen, zelfs wanneer dit soms buiten de rode contouren gaat. We nodigen uit te Investeren in creativiteit en in
technische en esthetische kwaliteit; niet alleen van de woningen maar ook van de openbare ruimte.We willen er voor zorgen dat voor-
zieningen aansluiten op de behoeften van bewoners. Verschillen zullen voor ons geen beletsel zijn, maar zullen we positief benaderen.
We streven naar kleine, hoogwaardige kernen met verschillen in woonmilieus en voorzieningen, aansluitend op de omstandigheden.
Tenslotte
Met bovenstaande Visie 2025 geven wij inhoudelijk richting aan de toekomst.
Wij gingen graag met inwoners het gesprek hierover aan. Wij hadden inspirerende gesprekken met mensen die hun stem wilden laten
horen over de toekomst van Woerden. Van de kritische opmerkingen kunnen we leren. Wij stellen het bijzonder op prijs dat inwoners
de tijd en de moeite nemen om vorm te geven aan het burgerschap. Betrokkenheid is een belangrijke component van een leefbare maat-
schappij. We waren blij verrast dat 255 jongeren mee wilden werken aan een digitale enquête. En ook de deelname aan het burgerpanel
was goed met een respons van 37% .
We constateren dat er draagvlak in de samenleving is voor de uitgangspunten die we kozen en voor de grote lijnen van onze visie voor de
lange termijn. We nemen de punten waarop spanning bestaat serieus en blijven in gesprek met onze inwoners.
Burgemeester en Wethouders van Woerden.
5 februari 2008
---
Gemeente Woerden