Ministerraad
Februari
Vier miljoen euro voor meer gemengde scholen
Persbericht | 08-02-2008
Het kabinet stelt vier miljoen euro beschikbaar voor bonussen en
pilots om segregatie in het onderwijs tegen te gaan. De maatregelen
moeten zorgen voor meer gemengde scholen. De vier grote steden en
Nijmegen, Eindhoven en Deventer doen mee aan verschillende
pilotprojecten die bestaan uit diverse maatregelen. De pilots starten
in 2008 en duren tot 2011. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op
voorstel van staatssecretaris Dijksma van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap.
Het geld wordt beschikbaar gesteld aan scholen die kennis en
succesvolle ervaringen om segregatie tegen te gaan overdragen aan
andere scholen. Het geldbedrag moet een prikkel vormen en kan
bijvoorbeeld besteed worden voor de aanschaf van een digitaal
schoolbord. Daarnaast starten verschillende pilots met diverse
maatregelen zoals het werken met vaste aanmeldmomenten, voorlichting
aan ouders, afspraken met scholen over het aannamebeleid en de verdere
ontwikkeling van 'vriendschapsscholen'. Ook maakt staatssecretaris
Dijksma afspraken met de VNG over meer gemengde groepen bij
voorschoolse voorzieningen. Verder maakt het ondersteunen van
ouderinitiatieven en monitoren van de resultaten van de verschillende
maatregelen een belangrijk onderdeel uit van de verschillende pilots.
Deze monitor levert informatie op over wat in de praktijk wel en niet
werkt. In 2010 vindt een tussentijdse evaluatie plaats.
Gemengde scholen leveren een belangrijke bijdrage aan het versterken
van de sociale cohesie in de samenleving en de taalvaardigheid van
allochtonen. Het is daarom belangrijk dat kinderen - ongeacht hun
kleur of afkomst - samen naar de basisschool gaan. De belangrijkste
randvoorwaarde voor het bevorderen van meer gemengde scholen is de
kwaliteit van het onderwijs. Goed onderwijs is immers van groot belang
voor de verdere schoolloopbaan van de kinderen.
In wijken met een gemengde bevolkingspopulatie komen nog steeds veel
'witte' en 'zwarte' scholen voor door de schoolkeuze van ouders.
Scholen moeten er naar streven om een afspiegeling te vormen van hun
wijk. Een aspect dat aandacht behoeft in gemengde wijken is de
zogenaamde 'witte vlucht' waarbij kinderen vaak buiten de eigen wijk
naar school gaan. Ouders moeten beter bekend worden met de voordelen
van een school in de buurt. Ook kunnen scholen werken met vaste
aanmeldmomenten, dubbele wachtlijsten of quota.
Er zijn ook mogelijkheden om iets te doen tegen segregatie voor
scholen die wel een afspiegeling vormen van de wijk, maar eenzijdig
zijn samengesteld. Bijvoorbeeld door deze scholen te stimuleren om hun
leerlingen in contact te brengen met scholen met een andere
samenstelling. Dit kan bijvoorbeeld door kinderen van verschillende
scholen samen te laten werken aan een project, maar ook door samen te
sporten of samen culturele activiteiten te ondernemen. De Rotterdamse
'vriendschapsscholen' zijn hier een goed voorbeeld van.
Het kabinet stimuleert scholen waar kinderen ongeacht hun achtergrond
leren met elkaar te spelen en met elkaar te leven. Zo ontwikkelen ze
wederzijds begrip voor elkaar. Bovendien worden zo spelenderwijs
taalachterstanden weggewerkt. De pilotprojecten vormen een aanvulling
op eerder door het kabinet aangekondigde maatregelen als de
investeringen in de kwaliteit van het onderwijs, afspraken met
gemeenten en het verspreiden van kennis en ervaringen.