Veel draagvlak voor controles op alcohol, autogordel en rijden door rood
Den Haag, 08-02-2008
In Haaglanden houden automobilisten zich steeds beter aan de regels in
het verkeer. Ook is het draagvlak voor verkeersscontroles relatief
hoog. Zeker als het gaat om het dragen van de autogordel, het gebruik
van alcohol in het verkeer en het rijden door rood licht. Dat blijkt
uit het jaarlijkse onderzoek naar de mening van automobilisten uit
Haaglanden over de handhaving van de verkeersregels. Het Bureau
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) heeft dit onderzoek
laten verrichten door het onderzoeksbureau NEA.
Snelheid
Ten opzichte van het landelijk gemiddelde rijden de automobilisten in
Haaglanden netter in de gebieden waar een maximumsnelheid geldt van 30
km/uur. In deze regio rijdt 70 procent namelijk zelden of nooit te
snel in een dergelijk gebied, terwijl landelijk gezien 59 procent van
de automobilisten zelden of nooit te snel rijdt bij een
maximumsnelheid van 30 km/uur. Ten opzichte van het landelijke beeld
rijden Haaglanders wel vaker (+10 procent) dan gemiddeld te snel op
wegen waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur. Van de Haaglandse
automobilisten is 80 procent het ermee eens dat het overschrijden van
de maximumsnelheid van 80 km/uur de kans op ongevallen vergroot. Dit
is gelijk aan het landelijke beeld. Aangezien snelheid een rol speelt
bij nagenoeg alle ongevallen houdt Politie Haaglanden
snelheidscontroles op alle wegen in de regio. Trajectwegen zijn
gekozen aan de hand van ongevallenanalyse.
Gordel en stoppen voor rood vanzelfsprekend
Het dragen van de autogordel is voor bijna alle bestuurders een
vanzelfsprekendheid. In Haaglanden draagt 96 procent van de
automobilisten de gordel (landelijk ligt het percentage op 95
procent); tijdens korte ritten daalt dat percentage tot 90 procent
(landelijk 85 procent). Negen op de tien ondervraagden is van mening
dat het gebruik van de gordel de kans op letsel bij een ongeluk
verkleint en 84 procent vindt de controles op het dragen van de gordel
zinvol of heel zinvol. Dat door rood licht rijden gevaarlijk is,
behoeft geen betoog. Vrijwel iedereen, zowel landelijk als regionaal,
onderschrijft de regel dat je moet stoppen voor rood licht en 96
procent vindt controles op dit punt zinvol of heel zinvol. De politie
zal de handhaving op dit punt dan ook voortzetten, vooral op
risicolocaties. Ook op het dragen van de autogordel wordt in de hele
regio intensief gecontroleerd.
Alcoholcontroles zinvol
Bijna alle automobilisten (ruim 99 procent) vinden controles op
alcoholgebruik in het verkeer zinvol of heel zinvol en het merendeel
(53 procent) vindt dat er meer gecontroleerd mag worden op alcohol in
het verkeer. Ruim 80 procent is het ermee eens dat een paar glazen
alcohol de kans op ongevallen in sterke mate vergroot. Als het gaat
over het gebruik van alcohol in het verkeer geeft het onderzoek ook
stof tot nadenken. Stapte in 2006 nog ruim 82 procent van de
automobilisten uit de regio nooit met alcohol achter het stuur, in
2007 daalde dat percentage tot 72 procent. Voor Politie Haaglanden een
zorgpunt, want alcoholgebruik is direct van invloed op de
rijvaardigheid. Daarom blijft Politie Haaglanden in de hele regio
intensief controleren op het rijden onder invloed.
Ergernissen
Net als in de rest van het land ergeren ook Haaglandse bestuurders
zich weleens aan hun medeweggebruikers. De top vijf:
- bumperkleven (56 procent)
- onnodig links rijden (24 procent)
- snijden (21 procent)
- rechts inhalen (18 procent)
- geen richting aangeven (15 procent)
Voor het constateren van agressie in het verkeer maakt de politie
onder andere gebruik van een onopvallende surveillancewagen. Dankzij
de opgenomen beelden kan de betrokkene geconfronteerd worden met zijn
rijgedrag.
Politie Haaglanden