Onderzoek naar zinkassen op wegen in Kempen
Proefproject onderzoekt circa 285 kilometer weg
INNOVATIEVE METING OP AANWEZIGHEID ZINKASSEN IN WEGEN IN DE KEMPEN
Wie goed oplet, ziet in de eerste maanden van 2008 af en toe een grote
witte meetwagen met oranje zwaailicht en aanhanger in de Kempen
rondrijden. Deze meetwagen is ingehuurd door het projectbureau Actief
Bodembeheer de Kempen (ABdK) om te onderzoeken of en zo ja, hoeveel
zinkassen er in bepaalde wegen in de Kempen aanwezig zijn.
Na zinkassen bij particulieren nu onderzoek van zinkassen in wegen
Na een eerste inventarisatie en aanpak van de verwerking van zinkassen
op particuliere percelen is ABdK nu begonnen met het in kaart brengen
van het gebruik van zinkassen in openbare wegen. Vroeger werden
zinkassen, ook wel slakken of sintels genoemd, gratis afgehaald bij de
zinkfabrieken in de regio (Budel Dorplein en vijf zinkfabrieken in
Vlaanderen). Door hun stevige structuur leken deze zinkassen, het
afvalproduct van gesmolten zinkerts, ideaal als verhardingmateriaal
voor wegen, paden en erven. Pas in de jaren '80 van de vorige eeuw
kwam men erachter dat zinkassen blijvend zware metalen afgeven en dat
deze metalen, zoals cadmium, zink, koper, lood en arseen, slecht zijn
voor het milieu en bij grote hoeveelheden ook voor de mens.
Sinds 2002 is het projectbureau ABdK bezig met het zoveel mogelijk
verwijderen van zinkassen en door zinkassen verontreinigde bodem, het
saneren van zwaar verontreinigde waterbodems en het bestrijden van de
effecten die zware metalen in de bodem (kunnen) veroorzaken. Sinds
begin 2008 is ABdK begonnen met het verifiëren van oude gegevens over
zinkassen in openbare wegen. Vooralsnog betreft het een pilotproject
in de Nederlandse gemeenten Reusel-De Mierden, delen van Eindhoven,
Nuenen, Someren, Cranendonck en Horst aan de Maas en de Vlaamse
gemeenten Overpelt en Lommel. In totaal wordt circa 285 kilometer aan
wegvakken onderzocht.
Innovatieve technologie combineert aantal slimme geofysische
meetsystemen
Bijzonder in het pilotproject is het gebruik van de nieuwe innovatieve
meettechnologie van Medusa Explorations. In deze technologie worden
een aantal slimme geofysische meetsystemen gecombineerd, zoals
radioactiviteitsensoren, grondradar en sensoren voor het
aardmagnetisch veld. De metingen zijn erop gericht om in korte tijd,
en zonder graafwerkzaamheden, een beeld te krijgen van de
samenstelling en opbouw van de bodem, c.q. de weg, en de mogelijke
vervuiling met zware metalen door de aanwezigheid van zinkassen.
De benodigde apparatuur voor de metingen is bevestigd aan een
meetwagen die met een gemiddelde snelheid van 30 km/uur deelneemt aan
het normale verkeer. Naast het uitvoeren van de metingen, registreert
het voertuig van seconde tot seconde de plaatsbepaling en worden
veranderingen in het wegdek met digitale foto's vastgelegd.
Het grote voordeel van deze methode is een aanzienlijke
kostenbesparing en tijdwinst ten opzichte van het traditionele
bodemonderzoek. Daarbij worden eerst door middel van boringen vele
grondmonsters genomen, die vervolgens op afstand bij een laboratorium
chemisch worden geanalyseerd. Vanwege de voordelen wil ABdK het
traditionele bodemonderzoek steeds meer vervangen door moderne
technologieën. Omdat de Medusatechnologie echter nog niet eerder is
ingezet voor onderzoek naar zinkassen worden in de pilot de resultaten
van de nieuwe technologie nog geijkt aan gefaseerde metingen volgens
de traditionele methode.
Proef is basis voor voortgang en toekomstig beleid
Tot en met april worden de metingen verricht. Als de proef succesvol
is, zal in het Nederlandse deel van de Kempen nog eens 500 kilometer
aan verdachte wegvakken worden onderzocht.
De proef komt voort uit een samenwerkingsproject van ABdK met de
Vlaamse OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) en wordt mede
gefinancierd met Europese subsidie via het Interreg IIIa-programma. In
de uitvoering werkt Medusa Explorations nauw samen met het
onderzoeksbureau Tauw en een aantal ondernemers. De uitkomst van de
proef moet een helder beeld opleveren van de omvang waarin zinkassen
in openbare wegen voorkomen en van het volume van dit aanwezige
bodemvreemde materiaal. Later worden op basis van deze gegevens door
ABdK berekeningen gemaakt van de kosten die gemoeid zullen zijn met
het verwijderen van deze zinkassen en welke prioriteiten hierin moeten
worden gesteld. De feitelijke aanpak zal aan bod komen in
het meerjarenplan van ABdK over de periode 2009-2013.
Gemeente Nuenen