LEI

Consumenten waarderen biologisch afbreekbare verpakking

8 feb 2008
Onderdeel: LEI

Consumenten staan positief tegenover biologisch afbreekbare verpakkingen, maar herkennen het logo van deze verpakkingen nauwelijks. Dit blijkt uit een onderzoek van het LEI naar de perceptie van consumenten van biologisch afbreekbare verpakkingen.

Conventionele verpakkingen gemaakt van olieproducten belasten het milieu. Biologisch afbreekbare of composteerbare verpakkingen doen dit in mindere mate. In een onderzoek is nagegaan of de consument bekend is met deze verpakkingen, wat hij ervan vindt en wat hij ermee doet. De 605 respondenten kregen vragen voorgelegd als: âWat is een biologisch afbreekbare verpakking?â en âHoe ziet het logo eruit?â. De conclusie is dat weinig mensen het logo kennen. De helft van de mensen die bewust zoân verpakking in handen heeft gehad, gooit deze niet in de GFT-bak. De respondenten vinden de verpakking goed passen bij biologische producten en velen zien er een milieuvoordeel in. De onderzoekers bevelen aan de bekendheid van het logo te vergroten en gebruik te maken van de positieve perceptie van de consument.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Bioconnect en wordt gefinancierd door het ministerie van LNV.

Presentatie

Contact
Laura Jager
laura.jager@wur.nl