Consumenten waarderen biologisch
afbreekbare verpakking
8 feb 2008
Onderdeel: LEI
Consumenten staan positief tegenover biologisch afbreekbare
verpakkingen, maar herkennen het logo van deze verpakkingen
nauwelijks. Dit blijkt uit een onderzoek van het LEI naar de perceptie
van consumenten van biologisch afbreekbare verpakkingen.
Conventionele verpakkingen gemaakt van olieproducten belasten het
milieu. Biologisch afbreekbare of composteerbare verpakkingen doen dit
in mindere mate. In een onderzoek is nagegaan of de consument bekend
is met deze verpakkingen, wat hij ervan vindt en wat hij ermee doet.
De 605 respondenten kregen vragen voorgelegd als: âWat is een
biologisch afbreekbare verpakking?â en âHoe ziet het logo eruit?â. De
conclusie is dat weinig mensen het logo kennen. De helft van de mensen
die bewust zoân verpakking in handen heeft gehad, gooit deze niet in
de GFT-bak. De respondenten vinden de verpakking goed passen bij
biologische producten en velen zien er een milieuvoordeel in. De
onderzoekers bevelen aan de bekendheid van het logo te vergroten en
gebruik te maken van de positieve perceptie van de consument.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Bioconnect en wordt
gefinancierd door het ministerie van LNV.
Presentatie
Contact
Laura Jager
laura.jager@wur.nl
LEI