Niet elke kilometerprijs is goed voor milieu
Nooit maakten meer mensen zich zorgen over klimaatverandering.
Tegelijkertijd maken we meer autokilometers dan ooit. De
kilometerprijs kan die tegenstelling doorbreken en echt iets doen aan
de CO2-uitstoot door het verkeer. Maar niet elke kilometerheffing is
goed voor het milieu, stelt directeur Mirjam de Rijk van Stichting
Natuur en Milieu.
Allereerst is het van groot belang dat de aanschafbelasting (BPM)
deels blijft bestaan. Het is het enige instrument dat de aankoop van
slimme, zuinige en kleine autos stimuleert. De kilometerprijs stuurt
immers alleen op het gebruik van de auto.
Voor het milieusucces van de kilometerheffing is het cruciaal dat de
kilometerprijs afhangt van de drukte op de weg en de milieuvervuiling
van de auto. Laat de vervuiler flink betalen, terwijl de rijder in een
schone en zuinige auto wordt beloond.
Bovendien zou het eerlijk zijn om vrachtautos op dezelfde manier te
behandelen als personenautos. Nu betaalt iemand in een personenauto
drie keer zoveel als iemand in een vrachtauto voor de maatschappelijke
kosten aan milieuschade, infrastructuur en ongevallen die het
wegverkeer veroorzaakt.
Lees hier het volledige artikel van Mirjam de Rijk
Publicatiedatum: 08-02-2008
Stichting Natuur en Milieu