abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
8 februari 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/1342 08VWB011
Onderwerp
OV-chipkaart
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik de antwoorden toekomen op de door de Vaste Commissie voor Verkeer en
Waterstaat gestelde vragen inzake EGI-certificering OV-chipkaart en het gebruik in de
Regiotaxi.
Vraag
Naar aanleiding van uw antwoorden d.d. 3 december 2007 op de vragen van de vaste
commissie voor Verkeer en Waterstaat over een audit door De Nederlandsche Bank op het
OV-chipkaartsysteem (23 645, nr. 180) en naar aanleiding van uw uitspraken gedaan in
het Algemeen Overleg inzake het Aanvalsplan Sociale Veiligheid d.d. 23 januari 2008,
over de noodzaak tot het hebben van een vergunning als `electronischegeldinstelling' voor
het gebruik van de OV-chipkaart in de Regiotaxi heeft de commissie de volgende vragen.
Kunt u aangeven of er inderdaad sprake is van tegenspraak tussen bovengenoemde
antwoorden, waarin u aangeeft dat de Regiotaxi als collectief vraagafhankelijk vervoer als
bedoeld in de Wet personenvervoer onder openbaar vervoer valt en dat daarvoor een
vergunning als `electronischgeldinstelling' nog niet nodig is, en uw uitspraak in genoemd
Algemeen Overleg, dat een vergunning als `electronischegeldinstelling' wel nodig is voor
gebruik van de OV-chipkaart in de Regiotaxi? Zo ja, kunt u toelichten hoe deze
tegenspraak zich heeft kunnen voordoen? Daarbij tevens de vraag welke voorwaarden nu
werkelijk gelden om gebruik van de OV-chipkaart in de Regiotaxi mogelijk te maken. Zo
neen, kunt u nader toelichten hoe beide uitspraken zich tot elkaar verhouden?
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
VENW/DGP-2008/1342
De commissie zal het op prijs stellen wanneer zij zo spoedig mogelijk, bij voorkeur binnen
een week, van u mag vernemen.
Antwoord
Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om de verwarring rondom het begrip
`Regiotaxi' toe te lichten. Regiotaxi is een productnaam voor verschillende vormen van
vervoer:
- collectief vraagafhankelijk vervoer, kan onder bepaalde voorwaarden als vorm van
openbaar vervoer worden gezien: vervoer is aanbesteed, vervoer is op afroep van
reizigers, vervoer is in plaats van opgeheven of in aanvulling op een openbaar
vervoervoorziening
- regulier taxivervoer (`straattaxi'), is geen openbaar vervoer
- vervoer voor mensen met een WMO-indicatie, is geen openbaar vervoer
- contractvervoer voor ouderen, scholieren, etc, is geen openbaar vervoer
Dit betekent dus strikt genomen dat Regiotaxi soms niet en soms wel binnen het openbaar
vervoer valt. In het debat is deze nuancering niet naar voren gekomen.
Vanuit de beheersbaarheid van het OV-chipkaartproject wordt de OV-chipkaart eerst
ingevoerd in het openbaar vervoer: bus, trein, tram en metro. En vervolgens is verbreding
met zaken buiten het openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld taxi, aan de orde. Samen met
de vervoerders, decentrale overheden en Trans Link Systems (TLS) blijf ik mij concentreren
op het openbaar vervoer alvorens de OV-chipkaart ook elders ingevoerd wordt.
Als het gaat over de EGI (elektronischgeldinstelling), kan ik u het volgende melden. Op
7 maart 2006 (23 645, nr. 135) heeft mijn ambtsvoorganger u geschreven dat het
ministerie van Financiën en De Nederlandsche Bank (DNB) mij hebben meegedeeld dat
TLS vooralsnog niet als EGI aangemerkt zou worden. Op dat moment was er discussie
binnen Europa over de vraag of een onderneming die elektronisch geld uitgeeft dat alleen
voor één toepassing (zoals openbaar vervoer) gebruikt kan worden als EGI aangemerkt
zou moeten worden. De Europese Commissie heeft toen aangekondigd naar een oplossing
voor die onduidelijkheid te zoeken.
We zijn nu bijna twee jaar verder. De Europese Commissie heeft nog geen gevolg
gegeven aan de aangekondigde opheldering over de EGI-status in relatie tot het openbaar
vervoer en die is de komende tijd ook niet te verwachten. TLS heeft mij gemeld dat ze in
december 2007 met DNB in overleg is getreden over het EGI-vergunningstraject buiten
het Openbaar Vervoer. Ik heb TLS gevraagd mij op de hoogte te houden van de
voortgang.
Wat betekent dit nu voor de Regiotaxi als onderdeel van het openbaar vervoer?
Op dit moment zijn er initiatieven voor het gebruik van "electronisch betalen" in de
Regiotaxi als openbaar vervoer. KNV-taxi is samen met de provincies Overijssel en
Gelderland bezig met de opzet van een pilot met "electronisch betalen" in de Regiotaxi.
TLS is hiervoor benaderd en verleent zijn medewerking. Daarnaast is de Regiotaxi
onderdeel van het openbaar vervoer in Limburg dat door Veolia wordt verzorgd. TLS en
---
VENW/DGP-2008/1342
Veolia zijn met elkaar in overleg over de aansluiting van de Regiotaxi aldaar op het OV-
chipkaartsysteem.
Ik zie op dit moment geen belemmering voor de verantwoordelijke partijen om met deze
initiatieven door te gaan. Ik ben, zoals ik heb toegezegd in het AO van 23 januari 2008,
met KNV in overleg over eventuele ondersteuning van de zijde van Verkeer en
Waterstaat.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat