abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
8 februari 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/1007 2070810270
Onderwerp
Kamervragen over het niet vergoeden van de ombouwkosten van de taxameters
Geachte voorzitter,
Bijgaand doe ik u toekomen het antwoord op de vragen van het lid Roemer van
1 februari 2008 omtrent het niet vergoeden van de ombouwkosten van de taxameters.
1. Wat is uw mening over de opmerkingen van de directeur van de Taxi Centrale
Amsterdam, die aangegeven heeft de kosten voor het ombouwen van de taxameters
te willen verhalen op het ministerie?
1. In het kader van de invoering van de nieuwe tariefstructuur voor de straattaxi heb ik
begin 2007 - hoewel hiertoe geen verplichting bestond - besloten om voor de
aanpassing van de taxameters naar deze nieuwe tariefstructuur een subsidie ter
beschikking te stellen. Met deze subsidie heb ik beoogd het proces van aanpassing
van de taxameters te stimuleren en de taxibranche in de bijkomende kosten tegemoet
te komen. Door deze subsidie kon de benodigde aanpassing van de taxameters aan de
nieuwe tariefstructuur voor individuele ondernemers kosteloos plaatsvinden.
In de pers heeft de Taxi Centrale Amsterdam (TCA) aangegeven dat mijn ministerie de
kosten van de bij haar aangesloten leden voor het omzetten van de taxameters naar
de `oude' 3-componentenstructuur dient te vergoeden. Het betreft hier de omzetting
van taxameters van de TCA die met de beschikbaar gestelde subsidie al waren
aangepast aan de nieuwe tariefstructuur maar waarbij eind oktober 2007 technische
problemen werden geconstateerd.
Ik heb aan de gehele taxibranche op 6 november 2007 en daarna nog twee maal
(5 december 2007 en 11 januari 2008) schriftelijk gemeld dat het terugzetten naar de
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2008/1007
oude structuur niet wordt gesubsidieerd. Dat houdt in dat ik de claim van de TCA
afwijs.
2. Deelt u nog steeds de mening dat de aanpassingen aan de taxameters in de aanloop
naar de invoering van de nieuwe taxitarieven in november 2007 noodzakelijk waren
na op zijn minst onduidelijke instructies van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat? Zo ja, zou het dan niet billijk zijn de kosten die gemaakt zijn door het
foutief, onduidelijk of onvolledig instrueren van de taxameterfabrikanten, te
vergoeden aan de gedupeerden, hetzij taxiondernemers, hetzij taxameterfabrikanten?
Zo neen, waarom niet?
2. In mijn brief aan uw Kamer van 8 november 2007 heb ik uw Kamer nader
geïnformeerd over het doorlopen proces, de geconstateerde technische problemen
met de werking van de taxameters en de oorzaken daarvan. Hierop is na overleg met
en door de taxameterfabrikanten de software voor de optie `wachten voorafgaand
aan de rit' aangepast en zijn heldere afspraken gemaakt over de werking van de
taxameter.
De conclusies in de brief aan uw Kamer van 8 november 2007 gelden nog steeds. Dat
geldt ook voor mijn besluit om de uiteindelijke aanpassingen aan de nieuwe
tariefstructuur te subsidiëren, en het terugzetten naar de oude structuur niet. Ik heb
uw Kamer in mijn brief ook aangegeven dat de niet op geheel juiste wijze aangepaste
taxameters tijdelijk gebruikt mochten worden. De consumentenorganisaties gaven aan
dat ook zij gezien het belang dat zij hechten aan een snelle definitieve invoering van
de nieuwe tariefstructuur daar geen bezwaren tegen hadden. De TCA heeft er
echter voor gekozen de foutief aangepaste taxameters terug te zetten naar de `oude'
3-componentenstructuur; hiertoe waren zij niet verplicht.
Deze taxameters dienden wel op zo kort mogelijke termijn te worden aangepast aan
de nieuwe tariefstructuur. De taxameterfabrikanten gaven aan hun volledige
capaciteit in te moeten inzetten voor de aanpassing van de taxameters voor
1 februari 2008 ten behoeve van de definitieve tariefstructuur. Het grootscheeps
terugzetten van taxameters had dit proces kunnen verstoren.
3. Hoe verhoudt uw afwijzen van de claim van TCA zich tot uw toezegging van
8 november 2007 waarin u stelt dat u voornemens bent om voor de aanpassingen van
de taxameters in de periode tot 1 februari 2008 eveneens een subsidie beschikbaar te
stellen?
3. Voor de aanpassingen van alle taxameters aan de invoering van de nieuwe
tariefstructuur heb ik een subsidie beschikbaar gesteld. Deze aanpassing kon voor
individuele ondernemers daardoor kosteloos plaatsvinden, mits zij zich voor
1 februari 2008 bij hun taxameterfabrikant hadden gemeld. Deze subsidie had
uitsluitend betrekking op de noodzakelijke aanpassing van de taxameters aan de
nieuwe tariefstructuur, waarover eind november 2007 met alle taxameterfabrikanten
afspraken waren gemaakt. Uw Kamer is hierover bij brief van 29 november 2007
geïnformeerd. Zoals ik al bij mijn antwoord op vraag 1 aangaf, zijn alle
---
VENW/DGP-2008/1007
taxiondernemers in Nederland hier meerdere malen schriftelijk over geïnformeerd.
Daarbij is expliciet aangegeven dat de aanpassing van de taxameters naar de `oude' 3-
componentenstructuur niet wordt gesubsidieerd. De claim van de TCA heeft echter
wél betrekking op de kosten voor een dergelijke omzetting.
4. Deelt u de constatering dat het niet-handhaven van de nieuwe taxitarieven tot
1 februari 2008 heeft geleid tot een situatie waarin het toegestaan was de taxameters
met de foutieve tarieven terug te zetten naar de oude taxitarieven? Zo ja, waarom
bent u dan niet voornemens de omzetting van de taxameter met een niet-toegestaan
tarief naar een wel toegestaan tarief te vergoeden? Zo neen, waarom niet?
4. Doordat de overgangstermijn van de regeling werd verlengd was het tot
1 februari 2008 toegestaan om zowel de `oude' 3-componenten structuur als de
nieuwe (per 1 januari 2007 geïntroduceerde) tariefstructuur te hanteren. Taxameters
die vanwege de eind oktober 2007 geconstateerde technische problemen foutief
waren aangepast, mochten wel tijdelijk worden gebruikt, maar dienden wél voor
1 februari 2008 opnieuw te worden aangepast. Het herstellen van deze foutieve
aanpassing naar de nieuwe tariefstructuur valt ook onder de subsidie die door mij ter
beschikking is gesteld, hetgeen ik zowel in diverse brieven aan de branche, als in het
algemeen overleg van 1 november 2007, als in de brief aan uw Kamer van
29 november 2007 heb gemeld.
5. Welke afspraken zijn met de taxameterfabrikanten gemaakt over welke subsidie zou
worden verstrekt? Waarom bent u tot de conclusie gekomen dat de kosten die TCA
en anderen gemaakt hebben niet onder deze subsidie voorwaarden vallen?
5. Met de taxameterfabrikanten zijn op 29 november 2007 afspraken gemaakt over de
aanpassing van de taxameters ten behoeve van de invoering van de nieuwe
tariefstructuur per 1 februari 2008. Bij brief van 29 november 2007 heb ik uw Kamer
hierover geïnformeerd. In dit kader is met de taxameterfabrikanten afgesproken dat
alleen subsidie zal worden verstrekt voor de doorgevoerde aanpassingen van de
taxameters die aan de afspraken van 29 november 2007 voldoen. Hier is vervolgens
het subsidietraject op afgestemd.
Zoals ik in het antwoord op vraag 1 aangaf, maak ik uit de berichten in de pers op dat
de geclaimde kosten van de TCA betrekking hebben op het terugzetten van de
taxameters naar de `oude' 3-componentenstructuur. Deze aanpassing valt buiten het
afsprakenkader en voldoet daarmee dus niet aan de voorwaarden om voor subsidie in
aanmerking te komen. Bij het antwoord op vraag 2 gaf ik al aan wat mijn argumenten
daarbij waren.
6. Bent u alsnog bereid de taxameterfabrikanten en taxiondernemers schadeloos te
stellen voor de gemaakte kosten van de omzetting van de taxameter van een foutief
en wettelijk niet toegestaan tarief, naar de oude en toentertijd nog toegestane
tarieven? Zo ja, bent u bereid zelf het voortouw te nemen in het inlichten van de
gedupeerden? Zo neen, waarom niet?
---
VENW/DGP-2008/1007
6. Neen. Schadeloosstelling is wat mij betreft niet aan de orde aangezien de bedoelde
aanpassing van de taxameters niet voldoet aan de gemaakte afspraken en daardoor
niet voor subsidie in aanmerking komt.
7. Bent u bereid mede in verband met een mogelijke gerechtelijke procedure deze
vragen op zeer korte termijn te beantwoorden?
7. Ja.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat