Inspectie v/h Onderwijs



* Meer aandacht nodig voor allochtone studenten ho

Meer aandacht nodig voor allochtone studenten in het hoger onderwijs

07 feb. 2008

Het hoger onderwijs doet te weinig om de instroom en het studiesucces van allochtone studenten te bevorderen. Slechts 7 procent van de wetenschappelijke opleidingen en 17 procent van de hoger beroepsonderwijs opleidingen beschikt over een gericht beleid.

Veel opleidingen kennen algemene maatregelen ter bevordering van het studiesucces, maar er zijn weinig activiteiten gericht op allochtone studenten. De Inspectie van het Onderwijs is van mening dat het hoger onderwijs zich daarnaast meer moet inzetten voor gerichte voorlichting en werving van allochtone studenten. De inspectie deed onderzoek naar de maatregelen die het hoger onderwijs neemt om de in- en doorstroom van allochtone studenten te bevorderen.

Het Nederlandse hoger onderwijs vormt geen afspiegeling van de groep potentiële studenten. Uit cijfers blijkt dat ruim de helft van de autochtone jongeren hoger onderwijs volgt, terwijl ongeveer een derde deel van de Turkse en Marokkaanse jongeren aan het hoger onderwijs deelneemt. De positie van allochtone studenten in het hoger onderwijs heeft al jarenlang de maatschappelijke en politieke aandacht. Dat er onder allochtonen nog veel onbenut talent is en dat de hele samenleving erbij gebaat is als deze talenten worden aangesproken, staat onder meer in het laatste beleidsprogramma van het kabinet.

De deelnamecijfers van vooral Turkse, Marokkaanse en Surinaamse studenten zijn de afgelopen tien jaar wel sterk gestegen. Veel allochtone studenten hebben een achterstand, bijvoorbeeld omdat zij de eerste zijn in hun familie die beginnen aan een opleiding in het hoger onderwijs. Zij vallen daardoor vaker uit, met name in het hbo. De veranderende samenleving vraagt om een actieve aanpak van de instellingen in het hoger onderwijs, deels om meer allochtoon talent te interesseren voor een opleiding en het hoger onderwijs en deels om deze groep onderwijs op maat te kunnen bieden.


* Zie ook:

* Lees het rapport 'Aandacht voor allochtone studenten in het hoger onderwijs'