Mercedes-Benz SL 63 AMG en SL 65 AMG zetten nieuwe maatstaven
(2/8/2008)
Sublieme prestaties dankzij technologie op het hoogste niveau, dat is
de nieuwe Mercedes-Benz SL 63 AMG in het kort samengevat. De roadster
wordt aangedreven door een 6,3-liter AMG V8-motor die goed is voor een
vermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 630 Nm. Daarmee is de SL
63 AMG de krachtigste auto met atmosferische V8-motor in zijn klasse.
Het model wordt geleverd met de nieuwe innovatieve zeventraps AMG
SPEEDSHIFT MCT-transmissie, waarbij een natte startkoppeling de
gebruikelijke koppelomvormer vervangt. Samen met de tussengas- en Race
Start-functies zorgt dit voor een unieke rijervaring. Het
AMG-sportonderstel, gebaseerd op Active Body Control, past hier
perfect bij en al deze voorzieningen maken de SL 63 AMG tot de
sportiefste SL-Klasse ooit.
Tegelijkertijd komt de SL 65 AMG op de markt. Deze uitvoering heeft
een 450 kW/612 pk steke 6,0-liter AMG V12-biturbomotor, die een koppel
levert van maar liefst 1.000 Nm. Hiermee zorgt het topmodel voor
fantastische prestaties in zijn meest pure vorm. Beide Mercedes-AMG
SL-Klasse-roadsters beschikken over unieke AMG kenmerken en
uitrustingselementen. Het variodak, dat in 16 seconden kan worden
geopend, is als optie ook verkrijgbaar in een glazen uitvoering.
De zeventraps AMG SPEEDSHIFT MCT-sporttransmissie is een volledig
nieuw en uniek concept dat alleen wordt geleverd in de nieuwe
Mercedes-Benz SL 63 AMG. Dit systeem combineert het sportieve en
directe gevoel van een handgeschakelde versnellingsbak met het comfort
van een automaat. Met zeven versnellingen, vier rijstanden, de
tussengas- en de Race Start-functie is de AMG SPEEDSHIFT MCT
zeventraps sporttransmissie veelzijdiger dan welke andere
versnellingsbak ook. De afkorting MCT staat voor Multi-Clutch
Technology, waarbij de koppelingselementen uitsluitend worden gebruikt
bij het schakelen.
De hoogwaardige transmissie is optimaal berekend op een groot koppel
en toerentallen tot 7.200 omw./min. Dankzij een krachtig
oliekoelsysteem werkt de transmissie feilloos, zelfs bij de zwaarste
belastingen. Een nieuwe geavanceerde elektronische regeleenheid houdt
alle processen nauwkeurig in de gaten. De AMG SPEEDSHIFT
MCT-transmissie is gezamenlijk ontwikkeld door Mercedes AMG GmbH en
Daimler AG, maar zal uitsluitend in de AMG-modellen worden toegepast.
Vier rijstanden voor rijplezier op maat
De natte startkoppeling, die in een oliereservoir is geplaatst en de
gebruikelijke koppelomvormer vervangt, is het hart van de AMG
SPEEDSHIFT MCT zeventraps transmissie. De transmissie reageert snel en
dynamisch op elke beweging van het gaspedaal. Er zijn vier rijstanden:
C voor comfort, S voor sport, S+ voor sport plus en M (manual) voor
handmatig. Zo kan er worden geschakeld zonder verlies van trekkracht
en is maximaal rijplezier gegarandeerd. In de S-stand wordt zoân 20
procent sneller geschakeld dan in de C-stand, terwijl het schakelen in
het S+-programma nog eens 20 procent sneller gaat. De sportiefste
stand is M, waarbij het schakelen nog slechts 100 milliseconden vergt.
Supersnel terugschakelen door de versnellingen is een ander kenmerk
van de nieuwe MCT-sporttransmissie. Zo kan er via de kickdown-functie
van zeven naar vier of van vijf naar twee worden geschakeld. In de S-,
S+- en M-stand is bij het terugschakelen de tussengasfunctie
geactiveerd. Dit zorgt niet alleen voor een meer intensieve beleving
van het rijden, het verkort ook de reactietijd bij lastwisselingen,
hetgeen vooral tot uiting komt wanneer er wordt geremd voor een bocht
bij het rijden op een circuit.
Nieuwe AMG DRIVE UNIT met innovatieve Race Start-functie
De nieuwe AMG DRIVE UNIT is de centrale regeleenheid voor de
transmissie en alle assistentiesystemen. De bestuurder kan schakelen
via de AMG schakelpook, die is afgewerkt met leer en koolstofvezel, of
via stuurschakeling.
Met behulp van een draaiknop die zich links naast de schakelpook
bevindt, kunnen de vier rijstanden worden gekozen en kan ook de nieuwe
Race Start-functie in werking worden gesteld. Daaronder bevinden zich
de schakelaars voor het ESP, de ABC-ophanging en een geheugenknop voor
het opslaan van de geselecteerde rijstand en de afstelling van het
onderstel. De Race Start-functie verdient een speciale vermelding:
hiermee kan de maximale acceleratiekracht van de SL 63 AMG worden
opgeroepen, waarbij voor de aangedreven wielen de maximaal mogelijke
tractie wordt gegarandeerd. Wanneer de auto stilstaat, moet de
sportfunctie van het ESP worden gekozen en het rempedaal met de
linkervoet worden ingedrukt. Wanneer dan het Race Start-programma
geactiveerd is, verschijnt er een melding op het centrale AMG-display.
Via de stuurschakeling kan deze melding worden bevestigd en wanneer de
bestuurder dan het gaspedaal volledig intrapt en het rempedaal
loslaat, accelereert de SL 63 AMG met indrukwekkende kracht, als optie
zelfs tot aan de topsnelheid. Hierbij hoeft er niet te worden
geschakeld, daarvoor zorgt de AMG-transmissie.
Samen met de AMG SPEEDSHIFT MCT-transmissie zorgt de 6,3-liter AMG
V8-motor voor perfecte prestaties. De SL 63 AMG accelereert van 0-100
km/u in 4,6 seconden en bereikt een elektronisch afgeregelde
topsnelheid van 250 km/u. De hoogtoerige atmosferische motor haalt een
vermogen van 386 kW/525 pk bij 6.800 omw./min. uit een cilinderinhoud
van 6.208 cm3 en een maximum koppel van 630 Nm bij 5200 omw./min. Het
toerental kan zelfs oplopen tot 7.200 omw./min. Bij de ontwikkeling
van de motor is volop gebruik gemaakt van ervaringen uit de autosport.
De sportuitlaat met de twee dubbele ovale, chromen einddempers zorgt
voor het karakteristieke AMG V8-geluid. Ook aan het milieu is gedacht:
de speciale coating in de katalysatoren zorgt ervoor dat deze sneller
werken na een koude start. De SL 63 AMG voldoet aan alle normen zoals
EU4 en de eisen zoals die gelden voor de Amerikaanse markt (LEV II,
On-Board-Diagnosis II en zuurstofsensordiagnose).
AMG sportonderstel gebaseerd op Active Body Control, drietraps-ESP
Het onderstel van de SL 63 AMG is perfect aangepast op de sportieve
prestaties. Het onderstel is gebaseerd op Active Body Control, maar is
nog verder verfijnd. Nieuw is het drietraps ESP met sportfunctie, een
logische doorontwikkeling van de ESP-filosofie die AMG hanteert. Het
AMG-remsysteem omvat zelfventilerende, geperforeerde schijfremmen van
360 x 36 mm met vaste remklauwen en zes zuigers voor en 360 x 26 mm
met vaste remklauwen en vier zuigers achter. De 19-inch lichtmetalen
AMG-velgen met driedubbele spaken zijn uitgevoerd in titaniumgrijs met
een glanzende Mercedes ster in het midden. Om de velgen liggen banden
in de maten 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter.
De SL 63 AMG onderscheidt zich door de exclusieve
AMG-carrosseriestyling met de speciale motorkap en de voorkant met
koelopeningen voor de extra oliekoeler, de AMG-zijskirts en de
AMG-achterzijde met het grote zwarte diffusor-inzetstuk en de twee
dubbele verchroomde uitlaatpijpen. In het interieur vallen het nieuwe
ergonomisch gevormde AMG-sportstuurwiel en het instrumentenpaneel op.
Het hoofdmenu toont de gekozen versnelling en de RACETIMER met
rondetijden plus informatie over olietemperatuur en accuspanning.
AIRSCARF leverbaar als optie voor langer open rijden
De AMG-sportstoelen zijn bekleed met hoogwaardig nappaleer en zijn in
vele standen elektrisch verstelbaar met ingebouwde geheugenfunctie en
stoelverwarming. Als optie is AIRSCARF leverbaar, de speciale
verwarming op nekhoogte waarbij warme lucht door de hoofdsteunen wordt
geblazen. Hiermee is open rijden zelfs bij lagere temperaturen
mogelijk.
De SL 63 AMG is voorzien van het NTG 2.5-telematicasysteem met
snelheidsafhankelijke volumeregeling, een toetsenbord voor het
invoeren van telefoonnummers en radiofrequenties, een CD- of
DVD-speler met de mogelijkheid voor het afspelen van MP3-bestanden en
een bluetooth-functie voor het draadloos bedienen van een mobiele
telefoon. De systemen Audio 20, Audio 20 CD met CD-wisselaar, Audio 50
en Audio 50 APS met DVD-wisselaar zijn nu alle uitgevoerd met een
5-inch kleurenscherm. COMAND APS is voorzien van een 6,5-inch
kleurenscherm en LINGUATRONIC spraakbesturing.
SL 65 AMG met V12-biturbomotor
In het exclusieve segment van roadsters met V12-motor staat de SL 65
AMG eenzaam aan de top. De 6,0-liter AMG V12-biturbomotor levert een
vermogen van 450 kW/612 pk en een maximum koppel van 1000 Nm â waarden
die ook vier jaar na zijn introductie nog niet zijn overtroffen. De SL
65 AMG accelereert van 0-100 km/u in slechts 4,2 seconden, de
topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. De kracht wordt op
de weg gebracht via de AMG SPEEDSHIFT vijftraps automatische
transmissie met drie rijstanden, een multi-disc-differentieel met een
sperfactor tot 30 procent zorgt voor optimale tractie. Speciaal
kenmerk van de SL 65 AMG is een in mat zilver gespoten dwarsstrip aan
de voorkant, het âV12 BITURBOâ-opschrift op de voorspatborden en de
AMG sportuitlaat met V12-styling.
Het topmodel wordt geleverd met de nieuwe AMG-carrosseriestyling met
AMG-motorkap en spoiler. De lichtmetalen velgen zijn voorzien van
banden in de maat 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter. Op de voor-
en achterwielen zijn remmen van composietmateriaal gemonteerd als
onderdeel van het AMG-remsysteem. In het interieur zijn de
AMG-sportstoelen en deurpanelen bekleed met exclusief nappaleer met
het nieuwe AMG V12-diamantmotief. De toerenteller is voorzien van het
opschrift âV12 BITURBOâ en evenals de SL 63 AMG beschikt ook de SL 65
AMG over het nieuwe ergonomische AMG-sportstuurwiel met driespaaks
design en aluminium schakel-paddles.
Opties uit de AMG PERFORMANCE STUDIO
Wie zijn of haar SL 63 AMG of SL 65 AMG nog verder wil
individualiseren, kan kiezen uit exclusieve opties uit de AMG
PERFORMANCE STUDIO. Zo is er bijvoorbeeld een
koolstofvezel-carrosseriepakket met koelopeningen in de voorbumper,
zijspiegels, een spoiler en een diffusor-inzetstuk van koolstofvezel
aan de achterkant. Ook een AMG performance-stuurwiel met een
afgevlakte onderkant en een smallere diameter is leverbaar, evenals
AMG-dorpelbescherming met witte verlichting en speciale 19-inch
lichtmetalen AMG-velgen met dubbele spaken en banden in de maat 255/35
R 19 voor en 285/30 R 19 achter. Laatstgenoemde optie geldt overigens
alleen voor de SL 63 AMG, want de SL 65 AMG heeft deze velgen en
banden standaard.
Voor de SL 63 AMG is ook het Performance Package uit de AMG
PERFORMANCE STUDIO als optie leverbaar. Dit pakket is bij uitstek
geschikt voor bestuurders met sportieve ambities, met zelfventilerende
remschijven van composietmateriaal in de maat 390 x 36 mm voor, een
differentieel met een sperfactor van 40 procent op de achterwielen
voor betere tractie, 19-inch lichtmetalen AMG velgen met dubbele
spaken, een AMG performance-onderstel en een AMG
performance-stuurwiel.
De SL 63 AMG en SL 65 AMG kunnen vanaf heden worden besteld De
prijzen, inclusief BTW en BPM, bedragen ⬠207.805 voor de SL 63 AMG
en ⬠314.718 voor de SL 65 AMG.
AutoRai