Nissan met drie primeurs op 78ste Autosalon Genève
(2/8/2008)
Nissan brengt op de Autosalon van Genève, de jaarlijkse
toonaangevende internationale autotentoonstelling, drie primeurs voor
Europa. Het betreft de sportcoupé GT-R, de Pivo 2 die als baanbrekend
concept voor een stadsauto kan worden beschouwd en de nieuwe Murano.
Deze drie hoofdrolspelers maken Nissans passie voor prestaties,
ontwerp, innovatie en techniek duidelijk.
Nissan GT-R
De nieuwe GT-R staat voor de passie van Nissan voor autoâs en
autorijden. De vierzits coupé is voorzien van een gloednieuwe
3,8-liter V6-motor met twee turboâs die goed is voor een
maximumvermogen van 480 pk en een maximumkoppel van 588 Nm.
Dit motorisch geweld wordt overgebracht naar alle vier de wielen via
een met peddels aan het stuur te bedienen zesversnellingsbak die is
voorzien van twee koppelingen.
Speciaal voor de GT-R ontwikkelde Nissan niet alleen deze razendsnel
schakelende zesbak, maar ook een van de meest geavanceerde
vierwielaandrijvingsystemen. De bestuurder van de Nissan GT-R heeft
een aantal mogelijkheden om de auto op zijn of haar wensen af te
stemmen: de vering en het karakter van de transmissie en de
stabiliteitscontrole zijn instelbaar. Dit past bij de gedachte achter
de GT-R: een supercar voor iedereen, op ieder moment en op iedere
plaats. Het is een auto waarmee beheerst en moeiteloos door de stad is
te kruisen, maar ook een auto waarmee een rondetijd 7 minuten en 38
seconden is neergezet op de Nordschleife van de Nürburgring. Eén van
de snelste tijden die ooit is gereden met een âgewoneâ productieauto
op dit Duitse circuit.
De voorverkoop van de Nissan GT-R in Europa start in maart. Tijdens de
Autosalon van Genève worden meer specificaties en de prijs
bekendgemaakt.
Nissan Pivo 2
Met de Pivo 2 laat Nissan zijn passie voor autoâs van een geheel
andere kant zien. Deze auto heeft een vriendelijk karakter, is
uitermate innovatief en van een zeer bijzonder ontwerp. Hij staat voor
een baanbrekende oplossing om autorijden in drukke gebieden ook in de
toekomst mogelijk te maken. De Pivo 2 is een schone auto die wordt
aangedreven door vier elektromotoren â één per wiel â die elk hun
energie halen uit moderne, weinig plaats innemende Super-Thin Lithium
Ion-accuâs, oftewel Li-Ion-accuâs. De bestuurder van de Pivo 2 heeft
altijd perfect zicht, aangezien de cabine 360 graden is te draaien.
Fileparkeren is mede daardoor zeer eenvoudig. De cabine is te draaien
in de parkeer-richting, zodat de bestuurder alles goed kan zien.
Doordat bovendien de wielen 90 graden zijn te draaien â dus haaks zijn
te zetten â is niet meer parkeerplaats nodig dan de wagenlengte plus
een beetje.
De Pivo 2 heeft één aan de voorzijde van de cabine geplaatste deur
die ruim toegang geeft tot het interieur. In die deur is ook de
bediening van de auto gemonteerd. Dit is mogelijk doordat de auto
volledig is uitgerust met drive-by-wire-systemen. Dus niet kabels of
andere mechanische verbindingen maar elektronica maakt het mogelijk de
Pivo 2 te besturen en te bedienen.
Nissan Murano
De compleet nieuwe Murano gaat voort op de weg van het vorige model,
maar biedt meer ruimte en comfort en een hoger vermogen. De auto is
verder verfijnd en daardoor nog fraaier dan voorheen.
De nieuwe Murano is net als zijn voorganger een dynamische crossover
die te boek staat als een goed alternatief voor de SUVâs die zijn
bedoeld voor gebruik op de normale weg. De Murano behoudt dat unieke
mengsel van kracht en veiligheid en biedt de zekerheid van permanente
vierwielaandrijving gecombineerd met de prestaties en sportiviteit van
een luxe personenauto.
Kenmerkend voor het nieuwe model is de vorm van de twee achterste
zijruiten, waarvan de onderzijde omhoog loopt. Een detail waardoor de
vorige Murano zich evenzeer onderscheidde. Verder is geen enkel
plaatwerkdeel hetzelfde gebleven.
Het interieur is nog meer verfijnd en comfortabeler, speciaal voor de
passagiers achterin. Het uitrustingsniveau is verhoogd, waardoor de
inzittenden nog meer luxe hebben. De auto straalt business class uit.
De 3,5-liter V6 is gebleven, maar wel aangepast. De motor is nu goed
voor 265 pk en een koppel van 325 Nm. De 24-kleps zescilinder levert
betere prestaties bij een gunstiger verbruik.
Ook de Murano Xtronic CVT-transmissie â een technisch hoogstandje â is
verder geperfectioneerd. De wrijvingsverliezen zijn met 20 procent
teruggebracht, waardoor de auto zuiniger rijdt dan voorheen, en de bak
schakelt nog vlotter en reageert sneller.
De nieuwe Murano is de eerste Nissan voor de Europese markt die wordt
gespoten in de speciale âScratch Shield Paintâ. Daarmee is de
carrosserie extra beschermd tegen kleine beschadigingen in het
dagelijks gebruik, zoals krasjes van takken of beschadigingen door de
borstels in de wasstraat. De speciale verf heeft een zelfherstellende
beschermlaag die de onderliggende lak beschermt.
De nieuwe Murano komt in oktober op de Europese markt.
AutoRai