SGP
06 - 02 - 08 | Kilometerheffing
De SGP steunt de inzet van het kabinet: een mobiliteitsprijs die
afhangt van gebruik en verbruik. Een naar tijd en brandstof
gedifferentieerde heffing voldoet daaraan. Overigens moet niemand de
illusie hebbben dat met een kilometerheffinghet fileprobleem zal zijn
opgelost.
Een van de harde randvoorwaarden is dat de kilometerheffing pas mag
worden ingevoerd als gelijktijdig de bestaande belastingen op de
aanschaf en het gebruik van auto's worden afgebouwd.
________________________________________
AO kilometerheffing
6 februari 2008
Van der Staaij
Besluit
Voorzitter. Tollenaars roepen in de Bijbel geen warme gevoelens op.
Toch heeft mijn fractie met veel instemming kennisgenomen van het
ambitieuze kabinetsbesluit inzake de kilometerprijs. De consequentie
ervan is dat op alle Nederlandse wegen de automobilist gaat betalen
per gereden kilometer. De prijs zal afhangen van de weg en het
tijdstip waarop iemand rijdt en van de milieubelasting die een auto
veroorzaakt. Een âvuileâ auto in het spitsuur op de A10 rond Amsterdam
zal beduidend meer moeten betalen dan een âschoneâ auto op
zaterdagochtend in Friesland.
Voorzitter. Dit eindbeeld staat de SGP-fractie al heel lang voor ogen.
Mijn fractie prijst het kabinet, dat zij de moed heeft om eenduidig en
beslist op dit concrete eindbeeld in te zetten, zonder allerlei
belastende tussenstappen. Er is op dit moment bovendien sprake van een
zeker âmomentumâ; er is breed draagvlak. Dat moet benut worden.
De ambities van het kabinet steunen wij derhalve. Er liggen de nodige
vragen rond uitwerking en effecten (die zullen in het
wetgevingstraject uiteraard uitvoerig terugkomen) maar als het gaat om
het ultieme doel steunen wij het kabinet. Dit geldt ook de insteek om
de opbrengst van de kilometerprijs te storten in het
Infrastructuurfonds. In het vervolg van mijn bijdrage wil ik daarom
vooral de vinger leggen bij in mijn ogen enkele heel belangrijke
randvoorwaarden.
Koppeling
Voorzitter. Sprekend over draagvlak en vertrouwen van de burger wil ik
het volgende opmerken. Cruciaal in het kabinetsbesluit is de koppeling
tussen de invoering van de kilometerprijs én het afbouwen van de
huidige belastingen op het autobezit: BPM en MRB. Mocht deze koppeling
onvoldoende worden doorgevoerd, dan zal de automobilist zijn
vertrouwen in de plannen heel snel verliezen en de indruk krijgen dat
hij dubbel wordt gepakt. Dat zou funest zijn voor het draagvlak voor
deze maatregel. Indien we willen dat het eindbeeld in 2016 is bereikt,
zullen we de aankomende jaren in ieder geval de BPM substantieel
moeten afbouwen. De aankomende jaren gebeurt dit met 5%. Dat is te
weinig. Wekt dit niet de indruk dat Financiën toch niet werkelijk van
plan is om de BPM grotendeels af te schaffen? De staatssecretaris van
Financiën heeft aangekondigd met een nieuw voorstel te komen en naar
mijn mening zullen we dan moeten denken aan een afbouw van zoân 12%
per jaar. Is dit ook de inschatting van de minister? Aan welk
percentage denkt hij? Is de minister het met mij eens, dat op het op
deze mate substantieel afbouwen feitelijk het gehele systeem van
âanders betalen voor mobiliteitâ berust?
In relatie hiermee: vanuit oogpunt van milieu valt er op zichzelf het
nodige te zeggen voor handhaving van een klein gedeelte van de BPM als
extra incentive om een zuinige en schone auto te kopen. Hoe waardeert
de minister deze optie? Is het in zijn gedachten nodig om een
dergelijk instrument achter de deur te houden?
Voorzitter. Mijn fractie vindt het belangrijk dat een eerlijk beeld
rond de kilometerheffing wordt gegeven. De kilometerheffing zal geen
einde inluiden van de files, maar zal wel de bereikbaarheid
verbeteren. Enkele opmerkingen in dit verband.
Het kabinet hamert heel sterk op âlastenneutraliteitâ als het gaat om
de invoering van de kilometerprijs. Autorijden mag over het geheel
genomen niet duurder worden. Ik begrijp uiteraard de achtergrond van
deze wens. Maar het is wel onze taak om de vraag te stellen of het
echt reëel is om werkelijk serieus aan filebestrijding te doen
zónder het autorijden duurder te maken. Wil de minister hier eens op
reageren? Als de kilometerheffing pas werkelijk effectief is bij een
lastenverzwaring voor de automobilist, is dat aanvaardbaar voor de
minister? Of is voor de minister het systeem slechts acceptabel zonder
lastenverzwaring? Hoe ziet hij dit vraagstuk?
In relatie hiermee: hoe compenseren we voor de provincies de
provinciale opcenten in de MRB, thans een heel belangrijke provinciale
inkomstenbron? Nieuwe provinciale belastingen strijden met het
principe van lastenneutraliteit, terwijl uitbreiding van de BDU een
ongewenste en als te groot ervaren afhankelijkheid van het Rijk geeft.
Hoe wil de minister hieruit komen, indien hij strikt vasthoudt aan
lastenneutraliteit én aan de afspraak dat al het geld van de
kilometerheffing naar wegen en OV gaat?
Verder: de kilometerprijs zal niet alle files oplossen. Er moet daarom
voortvarend worden gewerkt aan de aanpak van knelpunten in de
infrastructuur. Op verschillende plekken moet er gewoon ordinair
asfalt bij. Het is én én, niet óf óf.
Daarnaast zijn alternatieven van cruciaal belang: OV, thuiswerken,
fietsvoorzieningen, etc. Ook hierop dient voortvarend te worden
ingezet. Mij viel in het kabinetsbesluit op, dat het flankerend beleid
er nogal mager vanaf komt. De minister zal het toch met mij eens zijn,
dat dit echter zeer van belang is? Wat betekent het in dit verband dat
het OV nu reeds tegen haar grenzen oploopt? Als er geen goed
alternatief is, kùnnen mensen hun auto gewoon niet uit, prijsprikkel
of niet.
Citerend uit één van de 1800 internetreacties: âIk ben absoluut
bereid om de auto te laten staan, maar als ik in een overvolle trein
moet stappen, het regionale busbedrijf overgenomen wordt en direct
mijn buslijn schrapt, mijn tram niet komt opdagen en ik tot slot van
rekening anderhalf uur langer onderweg ben, dan blijf ik liever in de
auto zitten, al sta ik in de file.â
Voorzitter. Het autobezit wordt goedkoper. Welk risicoâs lopen we
hier? Meer autoâs betekent ook een mogelijk groter beroep op de
infrastructuur. Het betekent in ieder geval een groter en zwaarder
wagenpark, zo blijkt uit de uitgevoerde onderzoeken, met alle
consequenties van dien voor parkeren, etc. Hoe zwaar weegt dit
onderdeel in de ogen van de minister?
2016
De doelstelling is om in 2016 het eindbeeld bereikt te hebben. Stel
dat bijvoorbeeld in 2012 blijkt, dat het systeem optimaal en integraal
werkt. Is de minister ertoe genegen om dan een snellere invoering te
betrachten? Of zijn er nog andere dan technische redenen om voor het
jaar 2016 te kiezen?
Sprekend over de techniek: we hebben onlangs gesproken over de
slepende problemen van de OV-chipkaart. Een miniprojectje in
vergelijking met het project waarvoor we nu staan. Ik veronderstel,
dat de minister er alles aan zal doen om van meet af aan de hoogste
technische standaard aan te leggen, met alle mogelijke checks van
dien. Je moet er niet aan denken dat de problemen rond de OV-chipkaart
vertaald zouden worden naar een megaproject als dit. Welke risicoâs
loopt Nederland door op dit gebied een soort koploperfunctie te willen
vervullen?
Dank u wel
Kilometerheffing