Ingezonden persbericht


Embargo 12.00 uur 7 februari 2008

Persbericht Internet Brokeronderzoek 2008

IEX Netprofiler Internet Brokeronderzoek 2008: Beleggingssites grootbanken winnen terrein terug op beleggingsspecialisten


· Website BinckBank als beste beoordeeld
· Beleggingssites grootbanken verbeterd in gebruiksvriendelijkheid
· 34% van de klanten van grootbanken overweegt te switchen van broker

Inleiding
De websites van BinckBank, Alex en OnlineTrader komen als beste naar voren in het Internet Brokeronderzoek 2008, dat is uitgevoerd door online marketing bureau Netprofiler (www.netprofiler.nl) en beleggersplatform IEX (www.iex.nl). De websites van de grootbanken; ABN AMRO, Rabobank, Postbank, SNS Bank, ING Bank en Fortis Bank lopen vooral op het gebied van gebruiksvriendelijkheid achter op de websites van de top drie.

Het onderzoek
Het Internet Brokeronderzoek 2008 is uitgevoerd in de maanden december 2007 en januari 2008. Een vergelijkbaar onderzoek is in de zomer van 2006 uitgevoerd. In het onderzoek zijn eerst de websites van 10 van de voornaamste Nederlandse brokers onderworpen aan de kritische blik van de experts van Netprofiler. De websites zijn beoordeeld op ruim 400 criteria die onderverdeeld zijn onder 10 hoofdcriteria. Deze hoofdcriteria zijn onder andere; het aanmeldproces, gemak van inloggen, betrouwbaarheid en usability. Elke broker heeft een waardering van 1 tot 10 gekregen voor de 10 criteria. Het gemiddelde van deze cijfers betekent het eindcijfer per broker.

Het tweede gedeelte van het onderzoek is een uitgebreid klantenonderzoek. Respondenten voor het onderzoek zijn geworven via de websites www.iex.nl, www.debeurs.nl en via het online marktonderzoek bureau Multiscope. In totaal hebben meer dan 1.100 beleggers hun mening gegeven over de broker waar ze beleggen. De respondenten hebben de website van hun broker kunnen beoordelen op een aantal aspecten. Ook hier geldt dat het gemiddelde van deze cijfers het eindcijfer per broker heeft opgeleverd voor het klantenonderzoek.

Naast de beoordeling van de website is de beleggers ook gevraagd of ze overwegen om over te stappen naar een andere internetbroker en naar welke internetbroker ze dan het liefste zouden willen overstappen.

De cijfers van de expertanalyse en de cijfers van het klantenonderzoek vormen samen het eindcijfer per broker.

Onderzoeksresultaten
Internetbroker Expertanalyse Klantenonderzoek Eindcijfer
1. BinckBank 8,1 7,8 8,0
2. Alex 7,9 7,8 7,9
3. OnlineTrader 7,4 8,5 7,9
4. ABN AMRO 7,3 7,1 7,2


5. Rabobank 6,9 7,1 7,0
6. SNS Bank 6,0 7,3 6,7
7. Postbank 6,2 6,5 6,3
1. Robeco 6,0 6,6 6,3
2. Fortis Bank 5,2 6,7 6,0
3. ING Bank 5,7 5,5 5,6 N.b. De getallen in bovenstaand overzicht zijn afgeronde getallen.

De website van BinckBank is net als in het Internet Brokeronderzoek 2006 als beste uit het onderzoek naar voren gekomen. BinckBank scoort vooral goed op gebruiksvriendelijkheid, geboden informatie en geboden functionaliteiten. Alex scoort net iets minder dan BinckBank en is tweede geworden. Nieuwkomer OnlineTrader heeft direct de aansluiting met de top gevonden en eindigt op de derde plaats. Sterke punten van OnlineTrader zijn het gemak en de snelheid van het plaatsen van een order. OnlineTrader is hiermee de beste nieuwkomer van het onderzoek en scoort bovendien het beste van alle brokers in het klantenonderzoek.

De grootbanken hebben het gat met de beste brokers nog niet kunnen dichten. ABN AMRO is ten opzichte van vorig jaar sterk verbeterd en verdient hiermee de prijs voor de meest verbeterde website. ABN AMRO heeft met TradeBox (het interactieve ordersysteem) en Tradeglobe (informatie onderdeel) een goede stap voorwaarts gezet. ABN AMRO scoort dan ook het beste van alle grootbanken in de expertanalyse. De beste grootbank uit het klantenonderzoek is SNS Bank. Klanten waarderen de SNS Bank site vooral om haar betrouwbaarheid en het gemak van inloggen.

Switchers
In de online enquête is de klanten gevraagd of ze serieus overwegen om een overstap te maken naar een andere internetbroker. De beleggers die een overstap overwegen (28% van de respondenten), zien merendeels in BinckBank een internetbroker die beter bij hun past. Bij de grootbanken ligt de switch-intentie zelfs op 34%. In het Internet Brokeronderzoek 2006 lag dit percentage nog op 28%. Vrijwel alle beleggers vinden de kosten de hoofdreden om een overstap te overwegen. Andere belangrijke redenen zijn het productaanbod en de handelsmogelijkheden.

Keuze
De beleggers is ook gevraagd wat de reden was waarom ze voor hun huidige broker gekozen hebben. Bij de grootbanken is dit vooral omdat de klanten al verbonden zijn aan de bank vanwege andere bankzaken. BinckBank, OnlineTrader en SNS Bank hebben hun klanten vooral te danken aan de lage kosten. Klanten van Robeco hebben gekozen voor betrouwbaarheid en klanten van Alex hebben op hun beurt vooral gekozen voor gebruikersvriendelijkheid.

Prijzen
In vergelijking met vorig jaar zijn er dit jaar een aantal extra prijzen uitgereikt. In totaal hebben Netprofiler en IEX zeven prijzen uitgereikt aan de winnende internetbrokers. Bij de prijzen is onderscheid gemaakt tussen de beleggingsspecialisten en de grootbanken. De grootbanken kunnen zich niet volledig richten op het beleggen, het is hierdoor lastig voor de grootbanken om de beleggingsspecialisten te verslaan. De prijs voor beste nieuwkomer en de prijs voor meest verbeterde website, zijn twee prijzen die dienen als beloning voor de inspanningen die de desbetreffende brokers hebben geleverd.

Prijs Winnaar Beste broker overall BinckBank Beste broker volgens de experts BinckBank Beste broker volgens de consument OnlineTrader Beste grootbank volgens de experts ABN AMRO Beste grootbank volgens de consument SNS Bank Beste nieuwkomer OnlineTrader Meest verbeterde website ABN AMRO

Conclusie
Samenvattend kan geconcludeerd worden dat de specialistische brokers (BinckBank, Alex en OnlineTrader) de beste brokersites hebben. De gebruiksvriendelijkheid van deze drie internetbrokers maakt het grote verschil met de grootbanken. Vooral ABN AMRO heeft de achterstand op de specialisten verkleind. De belangrijkste reden om voor een internetbroker te kiezen zijn de gehanteerde tarieven en de kosten voor het beheer van de rekening. Van de beleggers die een overstap overwegen naar een andere internetbroker geeft het grootste gedeelte aan een overstap naar BinckBank te willen maken.

Volgens Paul van Leijden, online marketing consultant van Netprofiler is het niet verrassend dat de websites van de beleggingsspecialisten als beste scoren: "Deze internetbrokers kunnen hun aandacht volledig focussen op beleggen, de grootbanken daarentegen moeten hun aandacht ook aan andere bankzaken besteden. De grootbank die het meeste aandacht geeft aan beleggen is ABN AMRO, deze inspanningen zijn terug te zien in de onderzoeksresultaten. ABN AMRO eindigt als beste grootbank net achter de beleggingsspecialisten."

Pieter Kort, hoofdredacteur van IEX, stelt vast dat de prijzenslag tussen internetbrokers even geluwd is. "Informatie en functionaliteiten zijn minstens zo belangrijk voor beleggers. Dat blijkt wel uit het feit dat winnaar Binck als een van de weinige brokersites bovengemiddeld scoort op beide punten. Ik verwacht dat de concurrentie zich de komende tijd vooral op dat gebied zal afspelen."

Over Netprofiler
Netprofiler is een online marketing bureau dat gespecialiseerd is in het meten en verbeteren van online resultaten, zoekmachine marketing en web analytics. Netprofiler helpt bedrijven door het adviseren over websites, online communicatie en webstatistieken. Netprofiler bouwt geen websites maar helpt bedrijven om meer online bezoekers te genereren, de gebruiksvriendelijkheid van websites te verhogen en de conversie op websites te verbeteren. Netprofiler is partner van Google Analytics, Omniture en Webtrends en werkt voor klanten zoals Reed Business, VNU Media, Netpolis, Delta Lloyd, Funda, University of Phoenix (MBA), Casema, Senter Novem en Fietssportief.

Over IEX
IEX is de grootste financiële community van Nederland. Via de websites www.iex.nl, www.debeurs.nl, www.guruwatch.nl, www.beloggen.nl, eurobench.com en diverse nieuwsbrieven worden de abonnees continu op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen op de financiële markten, bedrijfsnieuws, adviezen van columnisten en de nieuwste beleggingsproducten. IEX geeft acht keer per jaar een beleggingsmagazine IEX magazine uit in een oplage van 45.000 exemplaren.

NOOT AAN DE REDACTIE
Dit persbericht mag pas na 12.00 uur 7 februari openbaar gemaakt worden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Frans Appels, Netprofiler
T: 020 - 3459488
Mob: 06 - 44960798,
Frans@netprofiler.nl

Pieter Kort, IEX
T: 020-4352182
Mob: 06-51269037
Pieter.kort@iex.nl

Met vriendelijke groet,

Paul van Leijden

T. +31 - 20 - 3459488
F. +31 - 20 - 6402259

E: Paul@netprofiler.nl I: www.netprofiler.nl

Workshop Conversie Verbeteren - Woensdag 6 februari 2008 (met Google Website Optimizer) Google Analytics workshop marketeers - Woensdag 20 februari 2008 Google Analytics workshop implementatie Woensdag 12 maart 2008