Werknemers verwachten salaris en arbeidsvoorwaarden op recruitmentsite
07/02/2008 09:22
Intelligence Group
Werknemers verwachten salaris en arbeidsvoorwaarden op recruitmentsite
Nederlandse werkgevers geven nauwelijks informatie waar arbeidspotentieel op zit te wachten
Rotterdam, 6 februari 2008 - De Nederlandse werkzoekende wil op het 'werken bij' gedeelte van de bedrijvensite van zijn/haar toekomstige werkgever als eerste de arbeidsvoorwaarden en het te verwachten salaris terugvinden, gevolgd door bedrijfsinformatie en de locatie/standplaats van een functie. Echter, slechts 7 procent van de werkgevers geeft (zeer) goed inzicht in haar (primaire) arbeidsvoorwaarden. Dit blijkt uit onderzoek onder 662 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking en 350 recruitmentsites van Nederlandse werkgevers. Het onderzoek is uitgevoerd ten behoeve van het jaarlijkse evenement over online werven 'Succesvol Werven via Internet', dat plaatsvindt op 27 maart in Rotterdam.
Salaris en arbeidsvoorwaarden het belangrijkst op de recruitmentsite
Uit het onderzoek van Intelligence Group blijkt dat informatie over arbeidsvoorwaarden en salaris het belangrijkste wordt gevonden om terug te vinden op een recruitmentsite. Op de vraag "Wat zijn voor u de vijf belangrijkste aspecten van het 'werken bij' gedeelte van een bedrijvensite?" zet bijna de helft van de respondenten arbeidsvoorwaarden en salaris op de eerste plaats, gevolgd door bedrijfsinformatie en de locatie/standplaats van een functie.
Belangrijkste aspecten op de recruitmentsite %
1 Arbeidsvoorwaarden en salaris 49%
2 Bedrijfsinformatie 41%
3 Locatie/standplaats van de functie 39%
4 Sfeerimpressie 33%
5 Opleidings-/ontwikkelmogelijkheden 32%
6 Contactgegevens 31%
7 Sollicitatieprocedure 28%
8 Online kunnen solliciteren 27%
9 Toegankelijkheid/zoekgemak 26%
10 Mogelijkheid om op de hoogte gehouden te 18%
worden van nieuwe vacatures (jobagent)
Terwijl het in Engeland de normaalste zaak van de wereld is om het salaris te vermelden bij de vacature, lijkt dit voor veel Nederlandse werkgevers nog een taboe. Vooral in de sectoren waar de schaarste het grootst is, zoals ICT/Automatisering en de juridische dienstverlening is deze informatie op de recruitmentsites sporadisch aanwezig. De collectieve sector, zoals de overheid en met name zorginstellingen, geeft daarentegen veel meer openheid van zaken.
Meest elementaire informatie ontbreekt op recruitmentsites
Slechts 7 procent van de onderzochte recruitmentsites geeft (zeer) goed weer wat het bedrijf aan arbeidsvoorwaarden en salaris te bieden heeft. Dit houdt in dat het bedrijf op haar recruitmentsite uitgebreid en specifiek ingaat op de arbeidsvoorwaarden en het salaris. Hiermee sluiten deze werkgevers goed aan bij de behoefte van baanzoekers. Werkgevers die het goed voor elkaar hebben zijn bijvoorbeeld het Universitair Medisch Centrum Utrecht, Randstad en het Amphia Ziekenhuis Breda.
Drie op de vijf bedrijven (59%) gaat op de recruitmentsite buitengewoon summier in op arbeidsvoorwaarden en salaris. "Veel bedrijven besteden überhaupt geen aandacht aan dit belangrijke element op de recruitmentsite of gaan niet veel verder dan 'wij bieden een marktconform salaris' of 'wij hebben een CAO la carte'", aldus Elke Poulissen, arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group. "Het benoemen van wat je als werkgever te bieden hebt, lijkt misschien een 'open deur', maar klaarblijkelijk wordt het door veel werkgevers nog vergeten en veelal ook nog onvoldoende benut."
Seminar Succesvol werven via Internet
De 'Nationale Monitor van de Beste Recruitmentsites' omvat naast een functioneel- inhoudelijke analyse nog twee andere onderdelen. De recruitmentsites worden ook beoordeeld op aantrekkelijkheid en op de effectiviteit van het online sollicitatieproces. Tijdens het seminar Succesvol werven via Internet dat plaatsvindt op 27 maart 2008, wordt de recruitmentsite die op deze drie onderdelen het beste scoort, bekroond met de titel 'Beste recruitmentsite van Nederland 2008' en gaat naar huis met de Gouden Cursor. Voor meer informatie gaat u naar www.succesvolwerven.nl
Technische verantwoording
Nationale Monitor van de Beste Recruitmentsites 2008
Intelligence Group doet onderzoek onder 350 recruitmentsites. Aan de hand van de Recruitmentsite Scan 2008 worden recruitmentsites beoordeeld op 52 aspecten die ingaan op functionaliteit en inhoud. Hierbij wordt niet alleen gekeken of een organisatie het aspect invult, maar ook in hoeverre zij dat doet. Naast een functioneel-inhoudelijke analyse wordt er ook onderzoek gedaan naar de aantrekkelijkheid van recruitmentsites en de effectiviteit van het online recruitmentproces. Meer informatie vindt u op www.succesvolwerven.nl
http://www.succesvolwerven.nl