RWI: gemeenten en UWV nemen voortouw in re-integratie

07/02/2008 09:04



Raad voor Werk en Inkomen



PERSBERICHT

RWI: gemeenten en UWV nemen voortouw in re-integratie

Den Haag, 7 februari 2008

Het tijdperk dat gemeenten complete trajecten aan private re-integratiebedrijven uit handen geven, lijkt voorbij. Gemeenten voeren steeds vaker re-integratieactiviteiten in eigen beheer uit. Lokale overheden beschikken echter niet altijd over de juiste informatie om achteraf te kunnen beoordelen of hun re-integratiebeleid effectief is geweest. Ook uitkeringsinstantie UWV bepaalt steeds vaker zelf de inhoud van een re-integratietraject en laat minder aan de re-integratiebedrijven over. Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerde analyse van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) over de re-integratiepraktijk bij gemeenten en UWV.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het naar werk toeleiden van mensen met een bijstandsuitkering. UWV is dit voor mensen met een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering. Twee jaar geleden kwam er een eind aan de verplichting voor gemeenten om de re-integratie van werkzoekenden uit te besteden. Lokale overheden kunnen nu zelf bepalen of ze deze werkzaamheden zélf uitvoeren of dat ze daarvoor re-integratiebedrijven inschakelen. De RWI signaleert dat gemeenten en UWV in toenemende mate de regie nemen over de re-integratie van uitkeringsgerechtigden. Deze regie betreft niet alleen de aansturing van de re-integratiebedrijven, maar ook het stellen van de diagnose en het bepalen van de inhoud van een re-integratietraject. Het UWV zet sinds 2005 re-integratiecoaches in om de regie over het traject te voeren, bij de gemeenten zijn klantmanagers geïntroduceerd.

Waar enkele jaren geleden gemeenten en UWV nog veel trajecten integraal uitbesteedden, is er tegenwoordig meer sprake van een mix. Het inschakelen van bedrijven betreft nu vaak afzonderlijke re-integratie-instrumenten of specialistische onderdelen van trajecten, zoals het opdoen van werknemersvaardigheden. Gemeenten benaderen nu vaak zelf werkgevers om zo zicht te krijgen op geschikte vacatures voor hun cliënten. Daarnaast komt het inmiddels voor dat gemeenten zelf sollicitatietrainingen verzorgen. Achtergrond van deze ontwikkelingen is de trend naar meer maatwerk in re-integratie. De RWI pleit voor meer flexibiliteit in de samenwerking met een re-integratiebedrijf en in de uitvoering van trajecten door gemeenten zelf. Bij uitbesteding adviseert de RWI om ruimte te laten in de contractvoorwaarden, zodat aanpassingen mogelijk blijven.

Opvallend is dat de keuze voor zelfdoen of uitbesteden van onderdelen van re-integratietrajecten in weinig gemeenten gebaseerd is op een kostenafweging. Gemeenten stellen de kwaliteit voorop, maar beschikken vaak niet over adequate informatie om te kunnen bepalen welke aanpak voor welk type cliënt effectief is. Omdat evaluatieonderzoek nog maar zelden een factor is bij het bepalen van nieuw re-integratiebeleid, roept de RWI gemeenten op om periodiek de effectiviteit van de ingezette re-integratie-instrumenten te gaan meten. Een goede en onderbouwde lokale sturing in het re-integratiebeleid is belangrijk, nu de landelijke sturing met de invoering van de Wet werk en bijstand (WWB) beduidend is afgenomen. Goede sturings- en verantwoordingsinformatie is extra urgent, omdat uit een vorige week gepubliceerde analyse van de RWI is gebleken dat de effectiviteit van re-integratietrajecten vooral afhangt van maatwerk. Maatwerk kan echter pas geleverd worden wanneer helder is welke aanpak in het verleden wel effectief geweest is en welke niet.

Bij het vaststellen van het lokale re-integratiebeleid zijn veel keuzes te maken, waaraan vaak ook politieke afwegingen kleven. Een voorbeeld is de verhouding tussen het breed inzetten op maatschappelijke activering en het inzetten op het direct toeleiden naar werk. De RWI pleit er daarom voor dat de gemeenteraad, in een wisselwerking met de wethouder en het ambtelijk apparaat, meer toetsende verantwoordelijkheid gaat dragen voor het bepalen van het re-integratiebeleid.

De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers, werknemers en gemeenten. De RWI doet voorstellen aan de regering en andere partijen over het brede terrein van werk en inkomen. Doel van deze voorstellen is een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten van de transparantie van en het verbeteren van de kwaliteit op de re-integratiemarkt behoort eveneens tot de kerntaken van de RWI.
---





http://www.rwi.nl


Noot voor de redactie:

Voor de redactie,