Resultaten 2007 Unilever in Nederland
07/02/2008 : Opnieuw is Nederland een van de snelst groeiende
Unilever-landen in West-Europa. De onderliggende omzetgroei in de
Nederlandse marketing- en verkooporganisatie steeg met 5% tot ruim EUR
1,1 miljard.
2007: opnieuw sterke groei Unilever Nederland
De inspanningen van Unilever Nederland waren met name gericht op
versterking van de concurrentiekracht en een versnelling van de groei.
"De groei die we hebben gerealiseerd in een roerig jaar als 2007 is
een knappe prestatie van alle Unilever-medewerkers in Nederland", zegt
Harry Brouwer, Chairman van Unilever Benelux. "We hebben een sterke
omzetgroei gerealiseerd die significant boven het marktgemiddelde
ligt. Bij de meeste merken wonnen we marktaandeel." De
reclamebestedingen van Unilever Nederland stegen met 5%. Naast hogere
uitgaven aan reclame kenmerkt de marketingaanpak van Unilever
Nederland zich door een innovatievere benadering, waarbij vaker voor
sponsoring en het internet wordt gekozen. Ook is in 2007 veel
geïnvesteerd in de voorbereidingen voor de verregaande samenwerking
met Unilever België. Harry Brouwer: "Ik ben ervan overtuigd dat deze
samenwerking ons schaalvoordelen en een versnelling van de groei gaat
brengen. We hebben hiermee echt de fundamenten gelegd voor een solide
positie in beide landen. Daarnaast hebben we, in lijn met het
wereldwijde veranderingsprogramma van Unilever, het moeilijke doch
noodzakelijke besluit moeten nemen om drie fabrieken in Nederland te
sluiten. Door intensief overleg met onze sociale partners hebben we
een goed sociaal plan afgesproken, en we streven ernaar de betrokken
medewerkers van werk naar werk te begeleiden."
Unilever Nederland Foods
Een van de belangrijke doelstellingen van Unilever Nederland Foods is
groei terug te brengen in de margarinemarkt. Dat is gelukt, onder meer
dankzij goede publieksvoorlichting over de voordelen van goede vetten,
het bijzondere samenwerkingsverband met de Nederlandse Hartstichting
(Hartmonitor) en een zeer succesvolle samenwerking tussen Blue Band en
het World Food Programme.
Ook op het gebied van vitaliteit zijn enkele belangwekkende stappen
gezet, zoals de Knorr Eet Kleur-campagne,die het consumenten met
recepten en nieuwe producten makkelijker maakt alle voedingsstoffen
binnen te krijgen die groente zo gezond maken.Unox heeft onder het
motto Eerlijk is Heerlijk de kunstmatige geur- en smaakstoffen uit de
rookworst gehaald. Het succes van de extra light-variant van
Calvé-mayonaise is een teken dat consumenten steeds vaker kiezen voor
producten die passen binnen een gezonder voedingspatroon.
Ondanks een matige zomer steeg het marktaandeel van ijs, vooral
dankzij een toenemende thuisconsumptie van Ben & Jerry's. De
waterijsjes van OLA zijn gezonder geworden, zodat ze allemaal het Ik
Kies Bewust-logo mogen dragen. Bovendien werden in samenwerking met
NOC*NSF de OLA WaterSpelen georganiseerd om kinderen op speelse wijze
te stimuleren meer te bewegen. De Nederlandse supermarktklant heeft
ijsmerk Hertog verkozen tot Merk van het Jaar 2007.
In haar jubileumjaar heeft Conimex boven verwachting gepresteerd en in
het jaar van de Olympische Spelen in Beijing zal dit merk zich
nadrukkelijker gaan profileren.
Unilever Nederland Home and Personal Care
2007 was ook voor Unilever Nederland Home and Personal Care uiterst
succesvol. Dankzij een consistent marketingbeleid, een hoge
innovatiegraad, heldere communicatie, veel activatie op de winkelvloer
en een goede prijsstelling zijn de gestelde doelstellingen ruimschoots
overtroffen. Robijn, Andrélon en Axe waren echte uitschieters binnen
het brede portfolio, maar ook Dove pro·age scoorde in het eerste jaar
na de introductie goed qua verkopen. In het segment vaatwasmiddelen
wist Sun zich als marktleider prima staande te houden ondanks de
toegenomen concurrentie.
Innovaties waren er onder meer met Robijn `Langer Fris'-wasmiddel en
Andrélon Verrassend Volume, een nieuwe lijn die bestaat uit
verzorgingsproducten die het haar direct tot twee keer zo veel volume
geven. Diverse marketingprijzen vielen Unilever Nederland Home and
Personal Care wederom ten deel, waaronder de Industributie Trofee in
de categorie Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsmiddelen.
Unilever Foodsolutions
Unilever Foodsolutions kan in Nederland terugkijken op een uitstekend
jaar, ondanks een enigszins moeizame start door de milde winter en
door een verhevigde concurrentie. De marktleider op het gebied van
producten en services voor de professionele chef-kok was zeer
succesvol met de introductie van vloeibare desserts onder het merk
Alsa en met enkele baanbrekende innovaties in droge soepen en
bouillonblokjes van Knorr. Samen met haar partners in de catering
heeft Unilever Foodsolutions meer aandacht besteed aan vitaliteit,
bijvoorbeeld door een groter aantal producten geschikt te maken voor
het Ik Kies Bewust-logo. Erkenning van buitenaf was er door het winnen
van de eerste Sligro Food Award. Een andere revolutionaire innovatie
van Unilever Foodsolutions is het gepatenteerde concept om voor het
eerst warme (Knorr-)soep te kunnen serveren aan boord van
KLM-vliegtuigen.
Unilever Research & Development
Unilever Research & Development in Vlaardingen (URDV) heeft in 2007
ongeveer EUR 140 miljoen geïnvesteerd in onderzoek naar en
ontwikkeling van nieuwe producten en verbetering van bestaande
producten en processen. Op organisatorisch gebied is hard gewerkt aan
de oprichting van het nieuwe wereldwijde Centre of Excellence voor
Structured Emulsions in Vlaardingen en het Franse Dijon. Met ongeveer
200 experts is hier alle kennis geconcentreerd op het gebied van
ontwikkeling van margarines, mayonaise en dressings voor Unilever,
alsmede van verpakkingen en van producten voor de professionele
chef-kok. Het Ik Kies Bewust-logo dat in 2006 samen met een aantal
partners werd gelanceerd, is inmiddels internationaal in meer dan 35
landen te vinden. Het logo stimuleert niet alleen consumenten een
gezondere keuze te maken, maar bevordert ook de groei van het aanbod
aan gezondere producten door de voedingsmiddelenindustrie.
Een hoogtepunt was het symposium The science behind Vitality, gehouden
ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van Unilever R&D in
Vlaardingen. Tijdens dit symposium reikte Unilevers Group Chief
Executive Patrick Cescau aan professor David Julius de Unilever
Science Prize uit, een prijs ter waarde van EUR 250.000.
In 2007 leverde URDV een belangrijke bijdrage aan diverse innovaties.
Zo werd de wetenschappelijke onderbouwing geleverd voor Knorr Eet
Kleur en werd met een nieuwe technologie bijgedragen aan de begin 2008
geïntroduceerde Omo en Robijn Klein & Krachtig. Klein & Krachtig is
het meest geconcentreerde vloeibare wasmiddel met een betere waskracht
en met een geringe belasting van het milieu door besparing op water,
karton en energieverbruik. Daarnaast is meegewerkt aan de ontwikkeling
van Sun Magic Shine, een nieuw product voor de machinale vaatwas.
- - - - -
Unilever in Nederland
Bij Unilever in Nederland, inclusief het Corporate Centre, deBrug
(kantoor Unilever Nederland) en Unilever Research & Development
Vlaardingen (URDV), werken in totaal 4.300 mensen, van wie ruim 1.300
in de zes fabrieken. Deze fabrieken produceren voor zowel de
Nederlandse als Europese markt.Unilever heeft in Nederland een sterke
merkenportefeuille met bekende merken als Knorr, Calvé, Becel,
Bertolli, Dove, Lipton, Axe, Omo, Glorix en Unox. Unilever Nederland
behaalde in 2007 een jaaromzet van meer dan EUR1,1 miljard. Meer
informatie op www.unilever.nl.
Unilever in de Benelux
Bij de nieuwe Unilever Benelux-organisatie werken in totaal 1.200
mensen. In België en Nederland heeft Unilever in totaal 5.000
medewerkers.Dit is inclusief de medewerkers van de zeven fabrieken in
beide landen, het Corporate Centre in Rotterdam en Unilever Research &
Development Vlaardingen (URDV). Deze onderdelen behoren niet tot
Unilever Benelux. De markt in Luxemburg wordt vanuit België bediend.
Unilever heeft in de Benelux een sterke merkenportefeuille met bekende
merken zoals Amora, Andrélon, Axe, Becel, Ben & Jerry's, Bertolli,
Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, OLA, OMO, Rexona, Signal,
Sun en Unox. Unilever Benelux heeft een gezamenlijke jaaromzet van EUR
1,8 miljard en is daarmee de grootste A-merkenfabrikant van
consumentengoederen in de Benelux.
WAARSCHUWING: Deze aankondiging kan toekomstgerichte uitspraken
bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de
`Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde
Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het
voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere
gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en
resultaten, inclusief financiële doelstellingen tot 2010, en hun
negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte
uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn
gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte
ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de
Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor
toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken
risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de
uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de
resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze
toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere
vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede
contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers;
valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren
en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's;
milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op
het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te
handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en
andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede
politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische
markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten
van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke
risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de
Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock
Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission
in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en
de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden
alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van
verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep
uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk
enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van
toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot
uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de
verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige
wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop
deze uitspraken zijn gebaseerd.
7 februari 2008
Unilever Nederland :
Media Relations
Weena 455
3013 AL Rotterdam
T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843
mediarelations.rotterdam@unilever.com
Unilever NV