Published: 08:00 07.02.2008 GMT+1 /HUGIN /Source: LBI International AB /AEX: LBI /ISIN: SE0000495293
Jaarbericht voor januari - december 2007
In dit persbericht zijn als gevolg van de reverse merger tussen Framfab en LB Icon medio 2006, vergelijkbare cijfers over 2006 op een pro forma geconsolideerde basis opgenomen. Naast deze vergelijkbare pro forma cijfers over 2006 en in overeenstemming met de grondslagen voor financiële verslaggeving bij een reverse merger, zijn de wettelijk voorgeschreven vergelijkbare cijfers over 2006 gebaseerd op de periode van 12 maanden van januari t/m december 2006 van het voormalige LB Icon gecombineerd met de 5 maanden (augustus t/m december 2006) van het voormalige Framfab, bijgevoegd in het kwartaalbericht over de periode januari-september 2007.
PERSBERICHT
Stockholm/Amsterdam, 7 februari 2008
LBI International AB ("LBi"), het international toonaangevende full-service digital agency, maakt maakt vandaag haar jaarresultaten bekend. Dit jaarbericht en de marktvooruitzichten zullen vandaag om 13.00 uur CET (12.00 GMT) worden toegelicht door Luke Taylor (CEO), Jan Norman (CFO) en Theo Cordesius (EVP of Operations), via een conference call en live audio webcast op www.lbi.com. Het inbelnummer voor de conference call is +31 (0)20 717 68 68 met pincode 52306681#. De conference call biedt de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
FINANCIËLE HOOFDPUNTEN
OKTOBER - DECEMBER
- Netto-omzet EUR 36,6 miljoen (35,6) over oktober - december .
- Winst na belasting EUR 4,3 miljoen (4,6) over oktober - december. Bedrijfsresultaat EUR 0,6 miljoen (3,3) resulterend in een operationele marge van 1,6%.
- Winst per aandeel EUR 0,07 (0,08) voor de periode oktober - december .
JANUARI - DECEMBER
- Netto-omzet EUR 154,5 miljoen (147,0) over januari - december .
- Winst na belasting EUR 11,0 miljoen (10,0) over januari - december. Bedrijfsresultaat EUR 10,2 miljoen (10,0) resulterend in een operationele marge van 6,6%.
- Winst per aandeel EUR 0,18 (0,21) voor de periode januari - december .
DIVIDEND
Het bestuur zal geen dividend voorstellen over 2007.
EXECUTIVE SUMMARY
- Netto-omzet steeg met 3,7% in oktober - december 2007 ten opzichte van oktober - december 2006 en met 4,3% op jaarbasis.
- EBIT-marge over het hele jaar kwam lager uit dan in het voorgaande jaar. De margedaling is te wijten aan een lagere dan verwachtte autonome omzet door uitstel van projecten, herstructureringskosten en een aantal eenmalige investeringen.
- Cashflow uit operationele activiteiten in het vierde kwartaal kwam uit op EUR 5,3 miljoen positief, ten opzichte van EUR 8,2 miljoen in het vergelijkbare kwartaal in 2006.
- De overnames van Iven & Hillmann in Berlijn, Satama Netherlands in Amsterdam, Creative Digital Group in Atlanta en Syrup LLC in New York, en het belang van 51% in het offshore-bedrijf Vizualize in India, hebben de gewenste positie van LBi als wereldwijde dienstverlener en preferred partner voor internationale klanten versterkt. Alle overnames zijn gefinancierd middels contanten en vreemd vermogen zonder verwatering van aandelen.
- Realisatie latente belastingvordering (compensabele verliezen) van EUR 7,0 miljoen bruto in het vierde kwartaal, leidend tot een winst per aandeel over het hele jaar van EUR 0,18 (0,21).
- In december is de verwachting voor 2007 aangepast. Eind februari 2008 zal de strategische roadmap worden bekendgemaakt door de nieuwe CEO Luke Taylor, die op 10 januari 2008 is benoemd.
Luke Taylor, CEO:
"Ik ben verheugd het leiderschap over te nemen van een bedrijf dat in de afgelopen vier jaar het tempo en de richting heeft aangegeven binnen de markt voor Europese digitale diensten. LBi heeft een unieke signatuur en dienstenpakket. Daardoor is het goed gepositioneerd om uit te groeien tot een wereldwijd leidende speler in de marketing dienstensector. Ik neem het roer over in een voor de onderneming moeilijke periode. Het resultaat over het vierde kwartaal is teleurstellend en achtergebleven bij de verwachtingen. Voor het vierde kwartaal 2007 rapporteren we een bedrijfsresultaat van EUR 0,6 miljoen en een omzet van EUR 36,6 miljoen. Het bedrijfsresultaat is dusdanig achtergebleven bij de verwachtingen dat ik graag op heldere en kwantitatieve wijze wil uitleggen waar de specifieke issues liggen. Zoals we al aangaven in onze recente bijstelling van de verwachtingen op 19 december 2007 is het lagere resultaat over het vierde kwartaal met name te wijten aan de verliezen die in de Nederlandse activiteiten zijn gerapporteerd en de daaruit voortvloeiende noodzaak de kostenbasis te herstructureren. Dit verlies is verder vergroot door eenmalige kosten die specifiek betrekking hebben op de integratie van Escador in LBi Lost Boys. Deze effecten hebben samen geleid tot een negatief bedrijfsresultaat van EUR 1,1 miljoen. Inclusief de herstructureringskosten van EUR 0,7 miljoen is dit EUR 1,9 miljoen minder dan eerder werd verwacht. De herstructurering in Nederland is inmiddels afgerond. We hebben er dan ook vertrouwen in dat we in 2008 en daarna verbeterde winstgevendheid kunnen laten zien. Igor Milder is onlangs aangesteld als Managing Director in Nederland. In directe samenwerking met Theo Cordesius zal hij het verbeterplan doorvoeren. Ik ben met name tevreden met het feit dat de inspanningen om het bedrijf een nieuwe impuls te geven recentelijk drie belangrijke nieuwe klanten hebben opgeleverd: Thomas Cook, ING IT en de Nationale Postcode Loterij. Een aantal andere factoren hebben ook invloed gehad op het resultaat van het vierde kwartaal. In de Verenigde Staten hadden we te maken met een EUR 0,5-0,7 miljoen lager dan verwacht resultaat. Dit was het gevolg van eenmalige noodzakelijke investeringen voor het opbouwen van een 'people platform', waardoor we onze klanten op meer geïntegreerde wijze kunnen bedienen vanuit onze verschillende bedrijfsonderdelen. In het Verenigd Koninkrijk hadden we te maken met de gevolgen van een langdurige en sterke waardevermindering van het Britse pond ten opzichte van de euro. Ook was er in het Verenigd Koninkrijk sprake van eenmalige herstructureringskosten van EUR 0,25 miljoen. Deze kosten hebben specifiek betrekking op het vertrek van een aantal senior managers ter voorbereiding op de consolidatie van alle bedrijfsonderdelen in het Verenigd Koninkrijk binnen één kantoor. Als gevolg van deze twee gebeurtenissen kwam het resultaat in het Verenigd Koninkrijk EUR 0,7 miljoen lager uit dan verwacht. In Denemarken hadden we te maken met projectvertragingen bij een grote klant. Deze vertragingen hadden een negatief effect op het resultaat in Scandinavië van EUR 0,3 miljoen. De ontwikkeling in Italië was ook teleurstellend in het vierde kwartaal. Hier kwam het resultaat EUR 0,3 miljoen lager uit dan verwacht. Tenslotte is op groepsniveau nog een post van EUR 0,5 miljoen opgenomen voor aanvullende eenmalige kosten. Dit was ook vermeld in ons bericht over het derde kwartaal. Deze post heeft met name betrekking op gecontinueerde investeringen in kennismanagement en de ontwikkeling van het digital dashboard. Na deze teleurstellende resultaten zijn we inmiddels met hernieuwde energie begonnen het bedrijf verder klaar te stomen voor de toekomst en de winstgevendheid te verbeteren. We streven ernaar eind februari onze visie en strategische roadmap te presenteren. Op dit moment voer ik gesprekken met alle business unit managers. Hierbij worden onze groeimogelijkheden zorgvuldig in kaart gebracht. We definiëren de basis waarop we een wereldwijd, geïntegreerd aanbod verzorgen voor onze klanten en we identificeren de kansen die bestaan voor het maximaal inzetten en benutten van marktspecifieke kennis, expertise centers en de lokale tariefstructuren. Deze besprekingen hebben me er van bewust gemaakt dat we beschikken over de capaciteit en het vermogen om zowel in Noord Amerika als in Europa een leidende speler te worden in digitale marketingdiensten en onze klanten te voorzien van uitstekende dienstverlening. Ik kijk ernaar uit onze visie, strategische roadmap en korte termijn actieplan in februari in meer detail te presenteren."
Het volledige rapport kunt u downloaden via de bijgaande link.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Luke Taylor, CEO, LBI International AB
+44 7976 619 022, luke.taylor@lbi.com
Jan Norman, CFO, LBI International AB
+46 709 412 206, jan.norman@lbi.com
Theo Cordesius, EVP of Operations, LBI International AB +31 20 460 4500, theo.cordesius@lbi.com
Eva Ottosson, Group Communications Manager, LBI International AB +46 709 41 21 40, eva.ottosson@lbi.com
About LBi:
LBi is een internationaal toonaangevend full service digital agency dat haar klanten marketing and technologie oplossingen biedt. De onderneming biedt werk aan ongeveer 1.500 professionals die voornamelijk gevestigd zijn in de belangrijke Europese en Amerikaanse steden waaronder Amsterdam, Atlanta, Berlijn, Brussel, Kopenhagen, Londen, Madrid, Milaan, Mumbai, München, New York, Parijs en Stockholm. Door middel van interdisciplinaire teams creëert LBi innovatieve multi-channel oplossingen voor haar nationaal en internationaal opererende zakelijke klanten. Dit wordt gerealiseerd door de unieke combinatie van strategie ontwikkeling en creatief ontwerp met behulp van specifieke industrie expertise en inzet van de nieuwste digitale technologieën. LBi Aandelen van LBi zijn genoteerd op Euronext Amsterdam en het OMX Nordic Midcap segment in Stockholm (symbool: LBI).