PvdA stelt college vragen over provinciebesluit vervolgonderzoek bus 'Schiphol - Zandvoort'
'Bent u naar uw mening wel voldoende betrokken bij de verkenning en wat vindt u daarvan?' PvdA-raadslid Fred Kroonsberg stelt het college indringende vragen over het recente provinciebesluit om geen vervolgonderzoek uit te laten voeren naar een snelle busverbinding 'Zandvoort - Schiphol'. Kroonsberg is fervent voorstander van een dergelijke voorziening. Hij en zijn partijleden bij de Provincie en omliggende gemeenten zijn onprettig verrast door het provinciestandpunt.
Hieronder zijn bericht aan het college.
Geacht College,
In het haalbaarheidsonderzoek is uitgegaan van het creëren van een ideale doorstromingsopbouw met bijbehorende opsomming van kosten en opbrengsten. Daar waar winst wordt vermeld volgt echter direct een tegenargument. Voorts ervaart onze fractie de verkenning als ad hoc en geïsoleerd. Buiten beeld blijft bv de aanvullende waarde/winst/opbrengst van busverbindingen ten opzichte van de groeiende overbelasting van autoverkeer en treingebruik in met name de spits. Wij vinden dat een verkenning als deze allereerst een maatschappelijke paragraaf moet hebben, met daarin zeker de maatschappelijke mobiliteit- en vervoerscomponent die als inbedding meegewogen kan worden (heden, verleden en toekomst). Verder leek mij dat de opstellers geen moeite hebben genomen om informatie van de betrokken gemeente bij de verkenning te betrekken? Kunt U college ons laten weten wat u van de verkenning vind? Bent u naar uw mening wel voldoende betrokken bij de verkenning en wat vindt u daarvan? Deelt u de mening van onze fractie dat er een maatschappelijke inbedding cq. vervoerscomponent ontbreekt? En wat gaat u verder in deze ondernemen?
Bij voorbaat dank ik u voor de medewerking,
Met vriendelijke groeten,
Fred Kroonsberg
PvdA
Lees ook het
Provincie: 'geen onderzoek naar haalbaarheid van busverbinding Zandvoort - Schiphol'
Het is zo'n mooi idee: 'een hoogwaardige busverbinding tussen Zandvoort en Schiphol'. Velen liepen er warm voor. De Provincie Noord-Holland, een onmisbare schakel in een vervolgonderzoek naar de haalbaarheid, stuurde een voor Zandvoort telleurstellende brief: 'Gezien de uitkomsten van het onderzoek en enkele andere overwegingen, geen verder onderzoek te laten verrichten naar de haalbaarheid van een hoogwaardige busverbinding tussen Zandvoort en Schiphol'.
Lees ook de studie. Deze staat als PDF helemaal onderaan. Hieronder volgt het schrijven:
Geachte leden,
Ter uitvoering van artikel 167, lid 2 van de Provinciewet (inzake actieve informatieplicht), delen wij u mee dat wij op 29 januari 2008 besluiten hebben genomen over het haalbaarheidsonderzoek naar de hoogwaardige openbaar vervoerverbindng (HOV-verbinding) Zandvoort Schiphol. Wij hebben het volgende besloten:
1. Het verkennend onderzoek naar de haalbaarheid van een hoogwaardige busverbinding tussen Zandvoort en Schiphol voor kennisgeving aan te nemen en de conclusies te onderschrijven.
2. Gezien de uitkomsten van het onderzoek en enkele andere overwegingen geen verder onderzoek te laten verrichten naar de haalbaarheid van een hoogwaardige busverbinding tussen Zandvoort en Schiphol.
Ter toelichting geldt het volgende.
In de PS-vergadering van 2 juli 2007 is een door de PvdA ingediende motie aangenomen, waarin GS wordt gevraagd om de mogelijkheid te onderzoeken van een hoogwaardige busverbinding tussen Zandvoort en Schiphol via Heemstede en Hoofddorp. Er is een verkennend onderzoek verricht naar de haalbaarheid hiervan. De eindrapportage treft u als bijlage aan. Op basis van het verkennende onderzoek moet geconcludeerd worden dat een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Zandvoort en Schiphol geen potentieel heeft. Alleen als deze verbinding zou kunnen beschikken over geheel vrije infrastructuur op de hele route, dan zou deze voldoende snelheid en betrouwbaarheid kunnen garanderen om de reizigers tussen Zandvoort en Schiphol goed te bedienen. Aangezien het realiseren van vrije infrastructuur (met name op de oost-westverbinding door Heemstede en in Zandvoort) op grote ruimtelijke belemmeringen stuit, heeft deze hoogwaardige openbaar vervoerverbinding geen toekomst. Het aantal reizigers van de nieuwe buslijn zal bovendien onvoldoende zijn en voornamelijk reizigers trekken uit bestaande buslijnen.
In het onderzoek is ook gekeken naar de effecten van doorstromingsmaatregelen op deeltrajecten. Hieronder wordt ingegaan op drie deelverbindingen: a.Voor de OV-verbinding tussen Zandvoort en Schiphol is de trein altijd sneller, ook als er extra doorstromingsmaatregelen zouden kunnen worden getroffen op de hele route van de beoogde nieuwe snelle buslijn. b.Een nieuwe buslijn tussen Heemstede-West (omgeving NS-station Heemstede-Aerdenhout) en Schiphol zou sneller zijn dan de huidige bus- of treinverbindingen en zou door doorstromingsmaatregelen op de route door Heemstede een nog snellere verbinding kunnen worden. Er is echter te weinig reizigerspotentieel in de omgeving van het NS-station Heemstede-Aerdenhout om een geheel nieuwe buslijn op deze verbinding te rechtvaardigen. c.De verbinding tussen Heemstede-Oost en Schiphol wordt al zeer goed bediend door lijn 140 (Haarlem Hoofddorp - Uithoorn) en de Zuidtangent. Lijn 140 rijdt op werkdagen overdag zes maal per uur. Middels een gelijkvloerse overstap bij de halte Overbos in Hoofddorp op de hoogfrequente Zuidtangent, kan Schiphol snel en frequent worden bereikt. Een nieuwe buslijn op deze verbinding heeft weinig toegevoegde waarde en zou grotendeels reizigers uit lijn 140 trekken, ook als er extra doorstromingsmaatregelen op het traject tussen Heemstede-Oost en het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp worden genomen.
Hieruit blijkt dat ook de doorstromingsmaatregelen op de verschillende deeltrajecten geen potentieel hebben. Bovendien zou in het geval dat er een nieuwe buslijn zou worden ingelegd tussen Zandvoort en Schiphol in opdracht van de provincie Noord-Holland er overleg moeten worden gevoerd met de Stadsregio Amsterdam. De nieuwe buslijn zou namelijk grotendeels parallel rijden aan buslijn 140 en de Zuidtangent, welke (op dit traject) in opdracht van de Stadsregio Amsterdam rijden. Er vindt derhalve inkomstenderving plaatst op deze lijnen, omdat er ook reizigers zijn die slechts een gedeelte van de nieuwe buslijn gebruik zouden maken. De Stadsregio Amsterdam zou een volledige tegemoetkoming willen hebben van de inkomstenderving. Dit komt dan bovenop de exploitatiekosten van de nieuwe lijn, die geraamd zijn op ¤ 1,5 tot ¤ 3 miljoen per jaar.
Samenvattend is de conclusie dat gezien het verkennende haalbaarheidsonderzoek alsmede de bovengenoemde overwegingen er geen aanleiding is om verder onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een hoogwaardige busverbinding tussen Zandvoort en Schiphol.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
»