Port of Rotterdam
Rotterdamse containerkranen 'in de takels' op transport
08-02-2008
Een enorme containerkraan wordt morgen, donderdag 7 februari, in twee delen, hangend in de takels van een drijvende kraan, over water door de Rotterdamse haven vervoerd. Het gaat om een zogenaamde containerkadekraan bestemd voor de terminal van Interforest in Prins Willem-Alexanderhaven. De kraan is gebouwd door Kalmar Industries.
De onderbouw van de kraan wordt donderdagmorgen vanaf 08.00 uur door de drijvende kraan Matador 3 van Bonn & Mees opgetakeld bij Kalmar in de Maashaven. Sleepboten brengen het transport naar de Prins Willem-Alexanderhaven (verwachte aankomsttijd: 10.00 uur). Na plaatsing van de onderbouw van de kraan op de kade van de terminal van Interforest wordt de bovenbouw van de kraan opgehaald. Naar verwachting wordt deze bovenbouw donderdagmiddag om 15.00 uur op de onderbouw geplaatst.
De containerkraan, de tweede voor Interforest, is 32 meter breed en 30 meter hoog. De 'klap' steekt ruim 38 meter uit over het water en ruim 35 meter over de kade. De kraan weegt ongeveer 655 ton.
Kalmar in Rotterdam geldt mondiaal als één van de toonaangevende bouwers van containerkranen en is samen met HIAB en MacGREGOR onderdeel van Cargotec, wereldwijd leverancier aan havens van voertuigen, installaties en services voor het overslaan van goederen.
De Rotterdamse kranenbouwer heeft op dit moment orders voor de levering van 11 kranen voor containerterminals in Rotterdam, Antwerpen, Helsinki en Rouen. Kalmar in Rotterdam is continue op zoek naar engineers en monteurs.